close
Napelemes autóval indulnak főiskolások egy ausztrál versenyen
Egyéb - Megújuló

Napelemes autóval indulnak főiskolások egy ausztrál versenyen

Kecskeméti főiskolások saját fejlesztésű napelemes autójukkal beneveztek a World Solar Challenge versenyre, amely során Ausztrálián keresztül 3 ezer kilométert kell megtenniük októberben.

Hasonlóan az eco-marathonhoz, ez a verseny is az energiatakarékosságról szól, hiszen a rajthoz álló járművek kizárólag a nap energiáját hasznosíthatják – â€“ tájékoztatta Kutasi Zoltán, a Kecskeméti Főiskola műszaki ügyintézője, aki gépészmérnök hallgatóként alapítója volt a főiskola eco-marathon járműépítő csapatának. A Kecskeméti Főiskola járműépítő eco-marathon csapata több versenyt megnyerve, négy év alatt a világ élvonalába küzdötte fel magát, mert az általuk kifejlesztett Megaméter nevű járművük 1 liter benzinnel 3082 kilométert tud megtenni.

A napenergiával meghajtott, Megalux nevű járműnek 80-110 kilométeres óránkénti sebességgel kell menni ahhoz, hogy a megadott időn belül teljesíteni tudják a távot. Hogy mennyire nem egyszerű feladatról van szó, jól mutatja, hogy a legutóbbi versenyen a 33 indulóból csak 10 csapat ért célba. A járművek reggel 8-tól este 5-ig haladhatnak, akkor a csapatnak tábort kell vernie a sivatagban. A versenyt az a csapat nyeri, amelyiknek a járműve először halad át a célvonalon az Ausztrália déli partján található Adelaide városában. Kutasi Zoltán kiemelte, hogy ennek a projektnek sokkal nagyobb a költségvetése, mint az eco-marathon részvételnek, de már azon a versenyen is bizonyították, hogy a siker nem csak a pénzen múlik.

Emlékeztetett arra, hogy az eco-marathon versenyen maguk mögé utasítottak jóval nagyobb költségvetéssel dolgozó csapatokat, amelyek irigykedve nézték a kecskeméti főiskolások eredményeit.  Ausztráliában a cambridge-i egyetemtől a japán tokai egyetemig a legrangosabb intézmények járművei lesznek ott, egy kis magyar főiskolaként már arra is büszkék lehetünk, hogy Közép-Kelet-Európából egyedüliként ki tudunk állni – fűzte hozzá.

A csapat már „kinőtte” a Kecskeméti Főiskola nem túl méretes hallgatói műhelyét, ahol az intézménynek világsikert hozó Megaméter is készült, mert a MegaLux mérete jóval nagyobb, ezért a hallgatók egy külön termet kaptak a munkára. A járművön maximum 6 négyzetméternyi napelemet helyezhetnek el és helyet kaphat egy Li-Ion akkumulátor is az energia tárolására. Az áramlásvizsgálatok alapján megtervezett karosszéria – hasonlóan a Megaméterhez – szénszál erősítésű méhsejtes kompozit műanyag lesz, és a futómű elemeinek egy része is szintén ebből az anyagból készül majd. 

A jármű négykerekű, egy-kerék meghajtású lesz és hidraulikus fékrendszerrel működik. A járművezérlő elektronikához a vezérlő egységet egyedileg fejlesztik.