SűrĂtett fĂśldgĂĄzt (CNG) szĂĄllĂtana TĂźrkmenisztĂĄnbĂłl EurĂłpĂĄba az alig ismert belga Enex cĂŠg, s Ăşgy vĂŠli, gyĂśngĂtheti a Nabucco ĂŠs a DĂŠli ĂĄramlat helyzetĂŠt.Ăm az RWE, amely rĂŠszt vesz az előbb emlĂtett vezetĂŠk ĂŠpĂtĂŠsĂŠben, egyĂĄltalĂĄn nem esik kĂŠtsĂŠgbe – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
Ăvi hĂĄrom-nĂŠgymilliĂĄrd kĂśbmĂŠter sűrĂtett fĂśldgĂĄzt (compressed natural gas, CNG) szĂĄllĂtana TĂźrkmenisztĂĄnbĂłl EurĂłpĂĄba Koen Minne, a belga Enex cĂŠg vezĂŠre, aki egyben az ĂĄzsiai orszĂĄg tiszteletbeli konzulja Belgiumban ĂŠs az EU-ban. Azaz jĂłl ismeri a tĂźrkmĂŠn vezetĂŠst, valamelyest belelĂĄt az orosz kĂĄrtyĂĄkba â legalĂĄbbis ezt ĂĄllĂtja magĂĄrĂłl nyilatkozataiban, amelyekkel nĂŠmi ĂŠrdeklődĂŠst keltett. Az uniĂł kĂśzpontjĂĄban azonban ĂŠlnek a gyanĂşperrel, hogy az Ăźzleti vĂĄllalkozĂĄs inkĂĄbb egyfajta tĂźrkmĂŠn vagy orosz prĂłbĂĄlkozĂĄs a NabuccĂłban rĂŠszt vevő cĂŠgek ĂŠs orszĂĄgok tĂźrelmĂŠnek tesztelĂŠsĂŠre, esetleg magĂĄnak az egĂŠsz projektnek a megfĂşrĂĄsĂĄra.
TĂŠny azonban, hogy azEnex, illetve inkĂĄbb ĂźgyvĂŠdkĂŠnt műkĂśdő tulajdonosa, Koen Minne, az utĂłbbi ĂŠvekben 430 milliĂł eurĂł ĂŠrtĂŠkben hozott Ăśssze befektetĂŠseket TĂźrkmenisztĂĄnban, s most azt tervezi, hogy sűrĂtett fĂśldgĂĄzt szĂĄllĂt tankhajĂłkon a Kaszpi-tengeren ĂĄt azeri kikĂśtőkbe, majd a meglĂŠvő BakuâTbilisziâErzurum-vezetĂŠken a tĂśrĂśk hatĂĄrig. Hogy innen hogyan jutna el a gĂĄz EurĂłpĂĄba, mĂŠg nem tudni, de Minne ĂĄllĂtja, mĂĄr 2013â14-ben kĂnĂĄlnĂĄ a CNG-t, mikĂśzben a Nabucco legkorĂĄbban 2015-ben ĂĄllna csatasorba. Azt mondja, hogy TĂźrkmenisztĂĄn bizonnyal nem teremt versenyt sajĂĄt termĂŠkĂŠnek, vagyis nem Ărna alĂĄ szerződĂŠst OroszorszĂĄggal vagy a NabuccĂłban rĂŠszt vevő eurĂłpai cĂŠgekkel.
â Csak lassan a testtel âvĂĄlaszolta lapunk kĂŠrdĂŠsĂŠre Michael Rosen, a nĂŠmet RWE kommunikĂĄciĂłs igazgatĂłja. Minthogy az RWE is tagja a Nabucco-konzorciumnak, korĂĄbban maga is vĂŠgzett szĂĄmĂtĂĄsokat â akĂĄrcsak egyĂŠbkĂŠnt az EurĂłpai BizottsĂĄg â a sűrĂtett fĂśldgĂĄz szĂĄllĂtĂĄsĂĄra. Mint megjegyzi, a CNG megfelelő technolĂłgia a gĂĄz tĂĄrolĂĄsĂĄra vagy gĂŠpjĂĄrművek hajtĂĄsĂĄra, de egyelőre nem bizonyĂtott, hogy nagy mennyisĂŠgben hajĂłval szĂĄllĂthatĂł-e. Kis mennyisĂŠgben ĂŠs 200â2000 kilomĂŠter tĂĄvolsĂĄgra igen. De Rosen szerint ĂŠvi nyolc-tĂzmilliĂĄrd kĂśbmĂŠternyi CNG-hez Ăśtven tankhajĂłra lenne szĂźksĂŠg, amelyeknek folyamatosan kĂśzlekedniĂźk kellene a kiĂŠpĂtendő tĂźrkmĂŠn ĂŠs azeri kikĂśtők kĂśzĂśtt, tetemes kĂśrnyezeti kĂĄrt okozva. Ennyi hajĂł megĂŠpĂtĂŠsĂŠhez a tĂŠrsĂŠgben tĂz ĂŠvre lenne szĂźksĂŠg, mert nincs elegendő kapacitĂĄs. Ha mĂĄshol rendelik meg a hajĂłkat, akkor a szűk ĂŠs nem elĂŠggĂŠ mĂŠly VolgaâDon hajĂłzĂł Ăştvonalon kellene őket a helyszĂnre juttatni. RĂĄadĂĄsul a Minne ĂĄltal emlĂtett csővezetĂŠkben sincs elegendő kapacitĂĄs a tĂźrkmĂŠn gĂĄz tovĂĄbbĂtĂĄsĂĄra BakubĂłl Erzurumba, tehĂĄt Ăşj vezetĂŠket kĂŠne ĂŠpĂteni, de abban legalĂĄbb ĂŠvi tĂzmilliĂĄrd kĂśbmĂŠtert kellene tovĂĄbbĂtani, hogy haszon is termelődjĂŠk rajta. Az RWE Ăşgy ĂŠrvel, hogy mĂŠg ĂŠvi hĂĄrom-nĂŠgymilliĂĄrd kĂśbmĂŠter CNG tengeri szĂĄllĂtĂĄsa is rendkĂvĂźl drĂĄga lenne. Az EurĂłpai BizottsĂĄg is arra a kĂśvetkeztetĂŠsre jutott, hogy a Kaszpi-tenger alatt lĂŠtesĂtendő vezetĂŠk kĂśltsĂŠge harmada a CNG vĂzi szĂĄllĂtĂĄsĂĄĂŠnak. A NabuccĂłval az EU energiaforrĂĄsokat ĂŠs a szĂĄllĂtĂĄsi Ăştvonalakat bővĂtenĂŠ az orosz fĂźggősĂŠg csĂśkkentĂŠsĂŠre, s abban a tĂŠrsĂŠgben keres Ăşj partnereket, amelyet Moszkva tovĂĄbbra is befolyĂĄsi ĂśvezetĂŠnek tekint. A Nabucco TĂśrĂśkorszĂĄg keleti hatĂĄrĂĄtĂłl az ausztriai Baumgartenig hĂşzĂłdna, s mind mostanĂĄig kĂŠtsĂŠgek Ăśvezik, lesz-e benne elegendő gĂĄz. A terv pĂŠnzĂźgyi ĂŠrtĂŠkelĂŠsĂŠt a mĂşlt hĂłnapban kezdte meg az EBRD, az IFC ĂŠs az EIB, amelyek akĂĄr nĂŠgymilliĂĄrd eurĂł hitelt is nyĂşjtanĂĄnak a nyolcmilliĂĄrd eurĂłs csővezetĂŠk megĂŠpĂtĂŠsĂŠhez. A kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄs utĂĄn ĂŠs a pĂŠnzĂźgyi ĂŠrtĂŠkelĂŠs nyomĂĄn most meg kell kezdeni pĂŠldĂĄul a hatĂĄstanulmĂĄnyok elkĂŠszĂtĂŠsĂŠt, a gĂĄzforrĂĄsok lekĂśtĂŠsĂŠt.
A lendĂźlet nĂśvelĂŠsĂŠre Barroso bizottsĂĄgi elnĂśk november vĂŠgĂŠn vagy december elejĂŠn a tĂŠrsĂŠgbe utazik. S Rosen felhĂvta a ďŹgyelmet arra is, hogy a Nabucco azeri, tĂźrkmĂŠn ĂŠs ĂŠszak-iraki forrĂĄsokbĂłl tĂĄplĂĄlkozna. De amikor 2015-ben vĂĄrhatĂłan megnyĂlik, nem szĂźksĂŠges a teljes ĂŠvi 31 milliĂĄrd kĂśbmĂŠteres kapacitĂĄst elĂŠrnie, elegendő 18 milliĂĄrd is az indulĂĄshoz. A konzorcium tagjai Ăşgy gondoljĂĄk, hogy TĂźrkmenisztĂĄnnak is ĂŠrdeke az exportpiacok szĂnesĂtĂŠse. BĂĄr irĂĄni gĂĄzra egyelőre nem szĂĄmĂtanak a NabuccĂłban rĂŠszt vevő cĂŠgek, a kĂŠrdĂŠsekre mindig az a vĂĄlasz: ki tudja, mit hoz a jĂśvő.
Nabuccót robbantana a belga Enex
SűrĂtett fĂśldgĂĄzt (CNG) szĂĄllĂtana TĂźrkmenisztĂĄnbĂłl EurĂłpĂĄba az alig ismert belga Enex cĂŠg, s Ăşgy vĂŠli, gyĂśngĂtheti a Nabucco ĂŠs a DĂŠli ĂĄramlat helyzetĂŠt.Ăm az RWE, amely rĂŠszt vesz az előbb emlĂtett vezetĂŠk ĂŠpĂtĂŠsĂŠben, egyĂĄltalĂĄn nem esik kĂŠtsĂŠgbe – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
Ăvi hĂĄrom-nĂŠgymilliĂĄrd kĂśbmĂŠter sűrĂtett fĂśldgĂĄzt (compressed natural gas, CNG) szĂĄllĂtana TĂźrkmenisztĂĄnbĂłl EurĂłpĂĄba Koen Minne, a belga Enex cĂŠg vezĂŠre, aki egyben az ĂĄzsiai orszĂĄg tiszteletbeli konzulja Belgiumban ĂŠs az EU-ban. Azaz jĂłl ismeri a tĂźrkmĂŠn vezetĂŠst, valamelyest belelĂĄt az orosz kĂĄrtyĂĄkba â legalĂĄbbis ezt ĂĄllĂtja magĂĄrĂłl nyilatkozataiban, amelyekkel nĂŠmi ĂŠrdeklődĂŠst keltett. Az uniĂł kĂśzpontjĂĄban azonban ĂŠlnek a gyanĂşperrel, hogy az Ăźzleti vĂĄllalkozĂĄs inkĂĄbb egyfajta tĂźrkmĂŠn vagy orosz prĂłbĂĄlkozĂĄs a NabuccĂłban rĂŠszt vevő cĂŠgek ĂŠs orszĂĄgok tĂźrelmĂŠnek tesztelĂŠsĂŠre, esetleg magĂĄnak az egĂŠsz projektnek a megfĂşrĂĄsĂĄra.
TĂŠny azonban, hogy azEnex, illetve inkĂĄbb ĂźgyvĂŠdkĂŠnt műkĂśdő tulajdonosa, Koen Minne, az utĂłbbi ĂŠvekben 430 milliĂł eurĂł ĂŠrtĂŠkben hozott Ăśssze befektetĂŠseket TĂźrkmenisztĂĄnban, s most azt tervezi, hogy sűrĂtett fĂśldgĂĄzt szĂĄllĂt tankhajĂłkon a Kaszpi-tengeren ĂĄt azeri kikĂśtőkbe, majd a meglĂŠvő BakuâTbilisziâErzurum-vezetĂŠken a tĂśrĂśk hatĂĄrig. Hogy innen hogyan jutna el a gĂĄz EurĂłpĂĄba, mĂŠg nem tudni, de Minne ĂĄllĂtja, mĂĄr 2013â14-ben kĂnĂĄlnĂĄ a CNG-t, mikĂśzben a Nabucco legkorĂĄbban 2015-ben ĂĄllna csatasorba. Azt mondja, hogy TĂźrkmenisztĂĄn bizonnyal nem teremt versenyt sajĂĄt termĂŠkĂŠnek, vagyis nem Ărna alĂĄ szerződĂŠst OroszorszĂĄggal vagy a NabuccĂłban rĂŠszt vevő eurĂłpai cĂŠgekkel.
â Csak lassan a testtel âvĂĄlaszolta lapunk kĂŠrdĂŠsĂŠre Michael Rosen, a nĂŠmet RWE kommunikĂĄciĂłs igazgatĂłja. Minthogy az RWE is tagja a Nabucco-konzorciumnak, korĂĄbban maga is vĂŠgzett szĂĄmĂtĂĄsokat â akĂĄrcsak egyĂŠbkĂŠnt az EurĂłpai BizottsĂĄg â a sűrĂtett fĂśldgĂĄz szĂĄllĂtĂĄsĂĄra. Mint megjegyzi, a CNG megfelelő technolĂłgia a gĂĄz tĂĄrolĂĄsĂĄra vagy gĂŠpjĂĄrművek hajtĂĄsĂĄra, de egyelőre nem bizonyĂtott, hogy nagy mennyisĂŠgben hajĂłval szĂĄllĂthatĂł-e. Kis mennyisĂŠgben ĂŠs 200â2000 kilomĂŠter tĂĄvolsĂĄgra igen. De Rosen szerint ĂŠvi nyolc-tĂzmilliĂĄrd kĂśbmĂŠternyi CNG-hez Ăśtven tankhajĂłra lenne szĂźksĂŠg, amelyeknek folyamatosan kĂśzlekedniĂźk kellene a kiĂŠpĂtendő tĂźrkmĂŠn ĂŠs azeri kikĂśtők kĂśzĂśtt, tetemes kĂśrnyezeti kĂĄrt okozva. Ennyi hajĂł megĂŠpĂtĂŠsĂŠhez a tĂŠrsĂŠgben tĂz ĂŠvre lenne szĂźksĂŠg, mert nincs elegendő kapacitĂĄs. Ha mĂĄshol rendelik meg a hajĂłkat, akkor a szűk ĂŠs nem elĂŠggĂŠ mĂŠly VolgaâDon hajĂłzĂł Ăştvonalon kellene őket a helyszĂnre juttatni. RĂĄadĂĄsul a Minne ĂĄltal emlĂtett csővezetĂŠkben sincs elegendő kapacitĂĄs a tĂźrkmĂŠn gĂĄz tovĂĄbbĂtĂĄsĂĄra BakubĂłl Erzurumba, tehĂĄt Ăşj vezetĂŠket kĂŠne ĂŠpĂteni, de abban legalĂĄbb ĂŠvi tĂzmilliĂĄrd kĂśbmĂŠtert kellene tovĂĄbbĂtani, hogy haszon is termelődjĂŠk rajta. Az RWE Ăşgy ĂŠrvel, hogy mĂŠg ĂŠvi hĂĄrom-nĂŠgymilliĂĄrd kĂśbmĂŠter CNG tengeri szĂĄllĂtĂĄsa is rendkĂvĂźl drĂĄga lenne. Az EurĂłpai BizottsĂĄg is arra a kĂśvetkeztetĂŠsre jutott, hogy a Kaszpi-tenger alatt lĂŠtesĂtendő vezetĂŠk kĂśltsĂŠge harmada a CNG vĂzi szĂĄllĂtĂĄsĂĄĂŠnak. A NabuccĂłval az EU energiaforrĂĄsokat ĂŠs a szĂĄllĂtĂĄsi Ăştvonalakat bővĂtenĂŠ az orosz fĂźggősĂŠg csĂśkkentĂŠsĂŠre, s abban a tĂŠrsĂŠgben keres Ăşj partnereket, amelyet Moszkva tovĂĄbbra is befolyĂĄsi ĂśvezetĂŠnek tekint. A Nabucco TĂśrĂśkorszĂĄg keleti hatĂĄrĂĄtĂłl az ausztriai Baumgartenig hĂşzĂłdna, s mind mostanĂĄig kĂŠtsĂŠgek Ăśvezik, lesz-e benne elegendő gĂĄz. A terv pĂŠnzĂźgyi ĂŠrtĂŠkelĂŠsĂŠt a mĂşlt hĂłnapban kezdte meg az EBRD, az IFC ĂŠs az EIB, amelyek akĂĄr nĂŠgymilliĂĄrd eurĂł hitelt is nyĂşjtanĂĄnak a nyolcmilliĂĄrd eurĂłs csővezetĂŠk megĂŠpĂtĂŠsĂŠhez. A kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄs utĂĄn ĂŠs a pĂŠnzĂźgyi ĂŠrtĂŠkelĂŠs nyomĂĄn most meg kell kezdeni pĂŠldĂĄul a hatĂĄstanulmĂĄnyok elkĂŠszĂtĂŠsĂŠt, a gĂĄzforrĂĄsok lekĂśtĂŠsĂŠt.
A lendĂźlet nĂśvelĂŠsĂŠre Barroso bizottsĂĄgi elnĂśk november vĂŠgĂŠn vagy december elejĂŠn a tĂŠrsĂŠgbe utazik. S Rosen felhĂvta a ďŹgyelmet arra is, hogy a Nabucco azeri, tĂźrkmĂŠn ĂŠs ĂŠszak-iraki forrĂĄsokbĂłl tĂĄplĂĄlkozna. De amikor 2015-ben vĂĄrhatĂłan megnyĂlik, nem szĂźksĂŠges a teljes ĂŠvi 31 milliĂĄrd kĂśbmĂŠteres kapacitĂĄst elĂŠrnie, elegendő 18 milliĂĄrd is az indulĂĄshoz. A konzorcium tagjai Ăşgy gondoljĂĄk, hogy TĂźrkmenisztĂĄnnak is ĂŠrdeke az exportpiacok szĂnesĂtĂŠse. BĂĄr irĂĄni gĂĄzra egyelőre nem szĂĄmĂtanak a NabuccĂłban rĂŠszt vevő cĂŠgek, a kĂŠrdĂŠsekre mindig az a vĂĄlasz: ki tudja, mit hoz a jĂśvő.