A mĂĄsfĂŠl ĂŠvtizede tervezett Nabucco fĂśldgĂĄzvezetĂŠk megĂŠpĂtĂŠse rendkĂvĂźl fontos lĂŠpĂŠs volna, elsősorban a kĂśzĂŠp-kelet-eurĂłpai tĂŠrsĂŠg fĂśldgĂĄzellĂĄtĂĄsa biztonsĂĄgĂĄnak megerősĂtĂŠsĂŠhez, azonban korĂĄnt sem jelent alternatĂv megoldĂĄst az ukrajnai tranzittal szemben. A magyar kormĂĄnyfő a Nabucco előfinanszĂrozĂĄsĂĄt fogja javasolni a keddi, budapesti nemzetkĂśzi konferencia rĂŠsztvevőinek, hogy az EurĂłpai BizottsĂĄg ezzel adjon lendĂźletet a 8 milliĂĄrd eurĂłs projektnek. AzerbajdzsĂĄn elkĂśtelezett a vezetĂŠkterv mellett, mondta a konferencia előestĂŠjĂŠn Natig Alijev, de alapvetően gazdasĂĄgi ĂŠs nem politikai kĂŠrdĂŠsnek tekintik a Nabucco ĂźgyĂŠt. SzakĂŠrtők ugyanakkor emlĂŠkeztettek, a biztonsĂĄgos eurĂłpai fĂśldgĂĄzellĂĄtĂĄshoz a Nabucco mellett a DĂŠli-ĂĄramlatra, illetve az LNG projektek megvalĂłsĂtĂĄsĂĄra is szĂźksĂŠg lesz, ĂŠs mĂŠg Ăgy is meghatĂĄrozĂł marad majd az ukrajnai tranzit.
LegutĂłbb 2007 őszĂŠn tartottak nemzetkĂśzi csĂşcstalĂĄlkozĂłt Budapesten a Nabucco csővezetĂŠk megĂŠpĂtĂŠse ĂźgyĂŠben. A magyar kormĂĄny, sőt a rĂŠsztvevő ĂĄllamok kĂŠpviselői akkor is hitet tettek a csővezetĂŠk fontossĂĄga mellett. AzerbajdzsĂĄn energiaĂźgyi minisztere az akkori konferenciĂĄn is jelezte, hogy ĂŠrdekeltek az alternatĂv eurĂłpai szĂĄllĂtĂĄsi Ăştvonal megĂŠpĂtĂŠsĂŠben. AzĂłta azonban mindĂśssze annyi tĂśrtĂŠnt, hogy az RWE is csatlakozott a projekthez, amelynek immĂĄron van ĂśnĂĄllĂł projekttĂĄrsasĂĄga bĂŠcsi szĂŠkhellyel. Egyelőre ennyit tud felmutatni az EurĂłpai UniĂł Nabucco Ăźgyben.
GyurcsĂĄny Ferenc, a keddi, budapesti talĂĄlkozĂł előestĂŠjĂŠn Ăşgy vĂŠlte, az EurĂłpai UniĂłnak előfinanszĂrozĂĄst kellene biztosĂtania, hogy a projekt kikerĂźljĂśn a 22-es csapdĂĄjĂĄbĂłl. A forrĂĄsokat adĂł orszĂĄgok azt mondtĂĄk, addig nem kĂśtelezik el magukat, amĂg nem vilĂĄgos, hogy ĂŠpĂźl-e vezetĂŠk, akik pedig ĂŠpĂthetnĂŠk a vezetĂŠket, azt mondtĂĄk, nem kĂśtelezik el magukat az ĂŠpĂtĂŠs mellett, amĂg nem vilĂĄgos, hogy lesz-e forrĂĄs – ĂŠrvelt a kormĂĄnyfő, hozzĂĄtĂŠve: nekĂźnk, akiknek fontosabb, hogy megĂŠpĂźljĂśn a Nabucco, nekĂźnk kell tĂśbbet tennĂźnk.
A tĂĄvirati irodĂĄnak nyilatkozva GyurcsĂĄny Ferenc felhĂvta a figyelmet arra, hogy nem egyszerű Ăźzleti projektről van szĂł, hanem EurĂłpa energiabiztonsĂĄgĂĄrĂłl, ezĂŠrt eurĂłpai uniĂłs vagy EU-s hĂĄtterű ĂŠs garanciĂĄjĂş forrĂĄsok mozgĂłsĂtĂĄsa is szĂźksĂŠges. Nemcsak az UniĂł forrĂĄsairĂłl van szĂł, hanem a nagy eurĂłpai pĂŠnzĂźgyi intĂŠzmĂŠnyek, kĂśztĂźk az EurĂłpai BeruhĂĄzĂĄsi Bank ĂŠs az EurĂłpai ĂjjĂĄĂŠpĂtĂŠsi ĂŠs FejlesztĂŠsi Bank forrĂĄsairĂłl is. Ezek az intĂŠzmĂŠnyek is kĂŠpviseltetik magukat a budapesti Nabucco-csĂşcson – mondta a miniszterelnĂśk. Azt vĂĄrjuk tőlĂźk – folytatta -, hogy a korĂĄbbinĂĄl egyĂŠrtelműbb mĂłdon kĂśtelezzĂŠk el magukat arra, hogy hajlandĂłak beszĂĄllni az előfinanszĂrozĂĄsba.
A Nabucco teljes kiĂŠpĂtĂŠse esetĂŠn ĂŠvi 30 milliĂĄrd kĂśbmĂŠternyi fĂśldgĂĄzt lesz kĂŠpes szĂĄllĂtani a kaszpi tĂŠrsĂŠgből az eurĂłpai piacokra. Ma OroszorszĂĄg ĂŠvente 150 milliĂĄrd kĂśbmĂŠternyi fĂśldgĂĄzt exportĂĄl EurĂłpĂĄba, ebből 120 milliĂĄrd kĂśbmĂŠternyit UkrajnĂĄn keresztĂźl szĂĄllĂt. NyilvĂĄnvalĂł, hogy a Nabucco csak rĂŠszben jelent alternatĂvĂĄt, ĂŠs az azonos teljesĂtmĂŠnyűre tervezett, a Gazprom ĂĄltal szorgalmazott DĂŠli-Ăramlatra is szĂźksĂŠge lesz az eurĂłpai ellĂĄtĂĄshoz.
Egyelőre azonban mindkĂŠt vezetĂŠk megvalĂłsulĂĄsĂĄt igen komoly kĂŠrdőjelek nehezĂtik. A Nabucco esetĂŠben nem tudni lesz-e bele gĂĄz, ha igen mely orszĂĄgbĂłl, vagy mely orszĂĄgokbĂłl. Az sem vilĂĄgos, hogy a kiindulĂĄsi pontnak tervezett TĂśrĂśkorszĂĄg milyen feltĂŠtelekkel hajlandĂł rĂŠszt venni a projektben. A Botas ugyan tagja a projekttĂĄrsasĂĄgnak, egyelőre azonban TĂśrĂśkorszĂĄg az egyik kerĂŠkkĂśtője a terv megvalĂłsulĂĄsĂĄnak.
A DĂŠli-Ăramlatba a Gazprom tud gĂĄzt biztosĂtani, de mĂŠg nincs vĂŠgleges nyomvonal. Az ismert tervek szerint ennek a vezetĂŠknek ĂĄt kell haladnia a Fekete-tenger alatt, ami igen komoly műszaki kockĂĄzatot jelent a nagy mĂŠlysĂŠg, ĂŠs az igen erős korrĂłziĂłveszĂŠly miatt.
Mindezek miatt az elemzők Ăşgy vĂŠlik, a adriai LNG terminĂĄl kĂśzelebb van a megvalĂłsulĂĄshoz, mint a csővezetĂŠktervek. A Krk szigeten tervezett lĂŠtesĂtmĂŠnyre a horvĂĄt kormĂĄny mĂĄr ĂĄldĂĄsĂĄt adta, az E.ON, mint a projekt irĂĄnyĂtĂłja ĂŠs fő rĂŠszvĂŠnyese, mĂĄr dolgozik az előkĂŠszĂtĂŠsen.
Az LNG ugyan drĂĄgĂĄbb a csővezetĂŠken szĂĄllĂtott fĂśldgĂĄznĂĄl, az energiainfo.hu szĂĄmĂtĂĄsai szerint a cseppfolyĂłs fĂśldgĂĄz ĂĄra ezer kĂśbmĂŠterenkĂŠnt 600-700 dollĂĄrra tehető, tehĂĄt ha a jelenlegi 40-60 dollĂĄros sĂĄvban stabilizĂĄlĂłdik az olaj ĂĄra, akkor nagyjĂĄbĂłl duplĂĄja a jelenlegi orosz importgĂĄzĂŠnak. Viszont az olajpiaci elemzők hosszabb tĂĄvon inkĂĄbb 80-100 dollĂĄros olajĂĄrsĂĄvot valĂłszĂnűsĂtenek, ami jelentős mĂŠrtĂŠkben javĂthatja az LNG versenykĂŠpessĂŠgĂŠt.
AkĂĄrhogyan is, az eurĂłpai fĂśldgĂĄzfogyasztĂłk biztonsĂĄgos ellĂĄtĂĄsĂĄhoz valamennyi, most mĂŠg csak tervezett projekt megvalĂłsulĂĄsĂĄra szĂźksĂŠg lesz, de hosszabb tĂĄvon, ezek a megoldĂĄsok az UkrajnĂĄn ĂĄt ĂŠrkező orosz importot fogjĂĄk csak kiegĂŠszĂteni. EzĂŠrt BrĂźsszelnek nemcsak a Nabucco előfinanszĂrozĂĄsĂĄra, hanem az orosz-ukrĂĄn viszony normalizĂĄlĂĄsra is erőfeszĂtĂŠseket kell tenni, ha javĂtani akarja az ellĂĄtĂĄsbiztonsĂĄgot.
Nabucco konferencia – minden csőre szükség lesz az európai gázellátáshoz
A mĂĄsfĂŠl ĂŠvtizede tervezett Nabucco fĂśldgĂĄzvezetĂŠk megĂŠpĂtĂŠse rendkĂvĂźl fontos lĂŠpĂŠs volna, elsősorban a kĂśzĂŠp-kelet-eurĂłpai tĂŠrsĂŠg fĂśldgĂĄzellĂĄtĂĄsa biztonsĂĄgĂĄnak megerősĂtĂŠsĂŠhez, azonban korĂĄnt sem jelent alternatĂv megoldĂĄst az ukrajnai tranzittal szemben. A magyar kormĂĄnyfő a Nabucco előfinanszĂrozĂĄsĂĄt fogja javasolni a keddi, budapesti nemzetkĂśzi konferencia rĂŠsztvevőinek, hogy az EurĂłpai BizottsĂĄg ezzel adjon lendĂźletet a 8 milliĂĄrd eurĂłs projektnek. AzerbajdzsĂĄn elkĂśtelezett a vezetĂŠkterv mellett, mondta a konferencia előestĂŠjĂŠn Natig Alijev, de alapvetően gazdasĂĄgi ĂŠs nem politikai kĂŠrdĂŠsnek tekintik a Nabucco ĂźgyĂŠt. SzakĂŠrtők ugyanakkor emlĂŠkeztettek, a biztonsĂĄgos eurĂłpai fĂśldgĂĄzellĂĄtĂĄshoz a Nabucco mellett a DĂŠli-ĂĄramlatra, illetve az LNG projektek megvalĂłsĂtĂĄsĂĄra is szĂźksĂŠg lesz, ĂŠs mĂŠg Ăgy is meghatĂĄrozĂł marad majd az ukrajnai tranzit.
LegutĂłbb 2007 őszĂŠn tartottak nemzetkĂśzi csĂşcstalĂĄlkozĂłt Budapesten a Nabucco csővezetĂŠk megĂŠpĂtĂŠse ĂźgyĂŠben. A magyar kormĂĄny, sőt a rĂŠsztvevő ĂĄllamok kĂŠpviselői akkor is hitet tettek a csővezetĂŠk fontossĂĄga mellett. AzerbajdzsĂĄn energiaĂźgyi minisztere az akkori konferenciĂĄn is jelezte, hogy ĂŠrdekeltek az alternatĂv eurĂłpai szĂĄllĂtĂĄsi Ăştvonal megĂŠpĂtĂŠsĂŠben. AzĂłta azonban mindĂśssze annyi tĂśrtĂŠnt, hogy az RWE is csatlakozott a projekthez, amelynek immĂĄron van ĂśnĂĄllĂł projekttĂĄrsasĂĄga bĂŠcsi szĂŠkhellyel. Egyelőre ennyit tud felmutatni az EurĂłpai UniĂł Nabucco Ăźgyben.
GyurcsĂĄny Ferenc, a keddi, budapesti talĂĄlkozĂł előestĂŠjĂŠn Ăşgy vĂŠlte, az EurĂłpai UniĂłnak előfinanszĂrozĂĄst kellene biztosĂtania, hogy a projekt kikerĂźljĂśn a 22-es csapdĂĄjĂĄbĂłl. A forrĂĄsokat adĂł orszĂĄgok azt mondtĂĄk, addig nem kĂśtelezik el magukat, amĂg nem vilĂĄgos, hogy ĂŠpĂźl-e vezetĂŠk, akik pedig ĂŠpĂthetnĂŠk a vezetĂŠket, azt mondtĂĄk, nem kĂśtelezik el magukat az ĂŠpĂtĂŠs mellett, amĂg nem vilĂĄgos, hogy lesz-e forrĂĄs – ĂŠrvelt a kormĂĄnyfő, hozzĂĄtĂŠve: nekĂźnk, akiknek fontosabb, hogy megĂŠpĂźljĂśn a Nabucco, nekĂźnk kell tĂśbbet tennĂźnk.
A tĂĄvirati irodĂĄnak nyilatkozva GyurcsĂĄny Ferenc felhĂvta a figyelmet arra, hogy nem egyszerű Ăźzleti projektről van szĂł, hanem EurĂłpa energiabiztonsĂĄgĂĄrĂłl, ezĂŠrt eurĂłpai uniĂłs vagy EU-s hĂĄtterű ĂŠs garanciĂĄjĂş forrĂĄsok mozgĂłsĂtĂĄsa is szĂźksĂŠges. Nemcsak az UniĂł forrĂĄsairĂłl van szĂł, hanem a nagy eurĂłpai pĂŠnzĂźgyi intĂŠzmĂŠnyek, kĂśztĂźk az EurĂłpai BeruhĂĄzĂĄsi Bank ĂŠs az EurĂłpai ĂjjĂĄĂŠpĂtĂŠsi ĂŠs FejlesztĂŠsi Bank forrĂĄsairĂłl is. Ezek az intĂŠzmĂŠnyek is kĂŠpviseltetik magukat a budapesti Nabucco-csĂşcson – mondta a miniszterelnĂśk. Azt vĂĄrjuk tőlĂźk – folytatta -, hogy a korĂĄbbinĂĄl egyĂŠrtelműbb mĂłdon kĂśtelezzĂŠk el magukat arra, hogy hajlandĂłak beszĂĄllni az előfinanszĂrozĂĄsba.
A Nabucco teljes kiĂŠpĂtĂŠse esetĂŠn ĂŠvi 30 milliĂĄrd kĂśbmĂŠternyi fĂśldgĂĄzt lesz kĂŠpes szĂĄllĂtani a kaszpi tĂŠrsĂŠgből az eurĂłpai piacokra. Ma OroszorszĂĄg ĂŠvente 150 milliĂĄrd kĂśbmĂŠternyi fĂśldgĂĄzt exportĂĄl EurĂłpĂĄba, ebből 120 milliĂĄrd kĂśbmĂŠternyit UkrajnĂĄn keresztĂźl szĂĄllĂt. NyilvĂĄnvalĂł, hogy a Nabucco csak rĂŠszben jelent alternatĂvĂĄt, ĂŠs az azonos teljesĂtmĂŠnyűre tervezett, a Gazprom ĂĄltal szorgalmazott DĂŠli-Ăramlatra is szĂźksĂŠge lesz az eurĂłpai ellĂĄtĂĄshoz.
Egyelőre azonban mindkĂŠt vezetĂŠk megvalĂłsulĂĄsĂĄt igen komoly kĂŠrdőjelek nehezĂtik. A Nabucco esetĂŠben nem tudni lesz-e bele gĂĄz, ha igen mely orszĂĄgbĂłl, vagy mely orszĂĄgokbĂłl. Az sem vilĂĄgos, hogy a kiindulĂĄsi pontnak tervezett TĂśrĂśkorszĂĄg milyen feltĂŠtelekkel hajlandĂł rĂŠszt venni a projektben. A Botas ugyan tagja a projekttĂĄrsasĂĄgnak, egyelőre azonban TĂśrĂśkorszĂĄg az egyik kerĂŠkkĂśtője a terv megvalĂłsulĂĄsĂĄnak.
A DĂŠli-Ăramlatba a Gazprom tud gĂĄzt biztosĂtani, de mĂŠg nincs vĂŠgleges nyomvonal. Az ismert tervek szerint ennek a vezetĂŠknek ĂĄt kell haladnia a Fekete-tenger alatt, ami igen komoly műszaki kockĂĄzatot jelent a nagy mĂŠlysĂŠg, ĂŠs az igen erős korrĂłziĂłveszĂŠly miatt.
Mindezek miatt az elemzők Ăşgy vĂŠlik, a adriai LNG terminĂĄl kĂśzelebb van a megvalĂłsulĂĄshoz, mint a csővezetĂŠktervek. A Krk szigeten tervezett lĂŠtesĂtmĂŠnyre a horvĂĄt kormĂĄny mĂĄr ĂĄldĂĄsĂĄt adta, az E.ON, mint a projekt irĂĄnyĂtĂłja ĂŠs fő rĂŠszvĂŠnyese, mĂĄr dolgozik az előkĂŠszĂtĂŠsen.
Az LNG ugyan drĂĄgĂĄbb a csővezetĂŠken szĂĄllĂtott fĂśldgĂĄznĂĄl, az energiainfo.hu szĂĄmĂtĂĄsai szerint a cseppfolyĂłs fĂśldgĂĄz ĂĄra ezer kĂśbmĂŠterenkĂŠnt 600-700 dollĂĄrra tehető, tehĂĄt ha a jelenlegi 40-60 dollĂĄros sĂĄvban stabilizĂĄlĂłdik az olaj ĂĄra, akkor nagyjĂĄbĂłl duplĂĄja a jelenlegi orosz importgĂĄzĂŠnak. Viszont az olajpiaci elemzők hosszabb tĂĄvon inkĂĄbb 80-100 dollĂĄros olajĂĄrsĂĄvot valĂłszĂnűsĂtenek, ami jelentős mĂŠrtĂŠkben javĂthatja az LNG versenykĂŠpessĂŠgĂŠt.
AkĂĄrhogyan is, az eurĂłpai fĂśldgĂĄzfogyasztĂłk biztonsĂĄgos ellĂĄtĂĄsĂĄhoz valamennyi, most mĂŠg csak tervezett projekt megvalĂłsulĂĄsĂĄra szĂźksĂŠg lesz, de hosszabb tĂĄvon, ezek a megoldĂĄsok az UkrajnĂĄn ĂĄt ĂŠrkező orosz importot fogjĂĄk csak kiegĂŠszĂteni. EzĂŠrt BrĂźsszelnek nemcsak a Nabucco előfinanszĂrozĂĄsĂĄra, hanem az orosz-ukrĂĄn viszony normalizĂĄlĂĄsra is erőfeszĂtĂŠseket kell tenni, ha javĂtani akarja az ellĂĄtĂĄsbiztonsĂĄgot.