close
Nabucco konferencia – minden csőre szükség lesz az európai gázellátáshoz
Blog - Egyéb - Gáz

Nabucco konferencia – minden csőre szükség lesz az európai gázellátáshoz

A mĂĄsfĂŠl ĂŠvtizede tervezett Nabucco fĂśldgĂĄzvezetĂŠk megĂŠpĂ­tĂŠse rendkĂ­vĂźl fontos lĂŠpĂŠs volna, elsősorban a kĂśzĂŠp-kelet-eurĂłpai tĂŠrsĂŠg fĂśldgĂĄzellĂĄtĂĄsa biztonsĂĄgĂĄnak megerősĂ­tĂŠsĂŠhez, azonban korĂĄnt sem jelent alternatĂ­v megoldĂĄst az ukrajnai tranzittal szemben. A magyar kormĂĄnyfő a Nabucco előfinanszĂ­rozĂĄsĂĄt fogja javasolni a keddi, budapesti nemzetkĂśzi konferencia rĂŠsztvevőinek, hogy az EurĂłpai BizottsĂĄg ezzel adjon lendĂźletet a 8 milliĂĄrd eurĂłs projektnek. AzerbajdzsĂĄn elkĂśtelezett a vezetĂŠkterv mellett, mondta a konferencia előestĂŠjĂŠn Natig Alijev, de alapvetően gazdasĂĄgi ĂŠs nem politikai kĂŠrdĂŠsnek tekintik a Nabucco ĂźgyĂŠt. SzakĂŠrtők ugyanakkor emlĂŠkeztettek, a biztonsĂĄgos eurĂłpai fĂśldgĂĄzellĂĄtĂĄshoz a Nabucco mellett a DĂŠli-ĂĄramlatra, illetve az LNG projektek megvalĂłsĂ­tĂĄsĂĄra is szĂźksĂŠg lesz, ĂŠs mĂŠg Ă­gy is meghatĂĄrozĂł marad majd az ukrajnai tranzit.

LegutĂłbb 2007 őszĂŠn tartottak nemzetkĂśzi csĂşcstalĂĄlkozĂłt Budapesten a Nabucco csővezetĂŠk megĂŠpĂ­tĂŠse ĂźgyĂŠben. A magyar kormĂĄny, sőt a rĂŠsztvevő ĂĄllamok kĂŠpviselői akkor is hitet tettek a csővezetĂŠk fontossĂĄga mellett. AzerbajdzsĂĄn energiaĂźgyi minisztere az akkori konferenciĂĄn is jelezte, hogy ĂŠrdekeltek az alternatĂ­v eurĂłpai szĂĄllĂ­tĂĄsi Ăştvonal megĂŠpĂ­tĂŠsĂŠben. AzĂłta azonban mindĂśssze annyi tĂśrtĂŠnt, hogy az RWE is csatlakozott a projekthez, amelynek immĂĄron van ĂśnĂĄllĂł projekttĂĄrsasĂĄga bĂŠcsi szĂŠkhellyel. Egyelőre ennyit tud felmutatni az EurĂłpai UniĂł Nabucco Ăźgyben.

GyurcsĂĄny Ferenc, a keddi, budapesti talĂĄlkozĂł előestĂŠjĂŠn Ăşgy vĂŠlte, az EurĂłpai UniĂłnak előfinanszĂ­rozĂĄst kellene biztosĂ­tania, hogy a projekt kikerĂźljĂśn a 22-es csapdĂĄjĂĄbĂłl. A forrĂĄsokat adĂł orszĂĄgok azt mondtĂĄk, addig nem kĂśtelezik el magukat, amĂ­g nem vilĂĄgos, hogy ĂŠpĂźl-e vezetĂŠk, akik pedig ĂŠpĂ­thetnĂŠk a vezetĂŠket, azt mondtĂĄk, nem kĂśtelezik el magukat az ĂŠpĂ­tĂŠs mellett, amĂ­g nem vilĂĄgos, hogy lesz-e forrĂĄs – ĂŠrvelt a kormĂĄnyfő, hozzĂĄtĂŠve: nekĂźnk, akiknek fontosabb, hogy megĂŠpĂźljĂśn a Nabucco, nekĂźnk kell tĂśbbet tennĂźnk.

A tĂĄvirati irodĂĄnak nyilatkozva GyurcsĂĄny Ferenc felhĂ­vta a figyelmet arra, hogy nem egyszerű Ăźzleti projektről van szĂł, hanem EurĂłpa energiabiztonsĂĄgĂĄrĂłl, ezĂŠrt eurĂłpai uniĂłs vagy EU-s hĂĄtterű ĂŠs garanciĂĄjĂş forrĂĄsok mozgĂłsĂ­tĂĄsa is szĂźksĂŠges. Nemcsak az UniĂł forrĂĄsairĂłl van szĂł, hanem a nagy eurĂłpai pĂŠnzĂźgyi intĂŠzmĂŠnyek, kĂśztĂźk az EurĂłpai BeruhĂĄzĂĄsi Bank ĂŠs az EurĂłpai ÚjjĂĄĂŠpĂ­tĂŠsi ĂŠs FejlesztĂŠsi Bank forrĂĄsairĂłl is. Ezek az intĂŠzmĂŠnyek is kĂŠpviseltetik magukat a budapesti Nabucco-csĂşcson – mondta a miniszterelnĂśk. Azt vĂĄrjuk tőlĂźk – folytatta -, hogy a korĂĄbbinĂĄl egyĂŠrtelműbb mĂłdon kĂśtelezzĂŠk el magukat arra, hogy hajlandĂłak beszĂĄllni az előfinanszĂ­rozĂĄsba.

A Nabucco teljes kiĂŠpĂ­tĂŠse esetĂŠn ĂŠvi 30 milliĂĄrd kĂśbmĂŠternyi fĂśldgĂĄzt lesz kĂŠpes szĂĄllĂ­tani a kaszpi tĂŠrsĂŠgből az eurĂłpai piacokra. Ma OroszorszĂĄg ĂŠvente 150 milliĂĄrd kĂśbmĂŠternyi fĂśldgĂĄzt exportĂĄl EurĂłpĂĄba, ebből 120 milliĂĄrd kĂśbmĂŠternyit UkrajnĂĄn keresztĂźl szĂĄllĂ­t. NyilvĂĄnvalĂł, hogy a Nabucco csak rĂŠszben jelent alternatĂ­vĂĄt, ĂŠs az azonos teljesĂ­tmĂŠnyűre tervezett, a Gazprom ĂĄltal szorgalmazott DĂŠli-Áramlatra is szĂźksĂŠge lesz az eurĂłpai ellĂĄtĂĄshoz.

Egyelőre azonban mindkĂŠt vezetĂŠk megvalĂłsulĂĄsĂĄt igen komoly kĂŠrdőjelek nehezĂ­tik. A Nabucco esetĂŠben nem tudni lesz-e bele gĂĄz, ha igen mely orszĂĄgbĂłl, vagy mely orszĂĄgokbĂłl. Az sem vilĂĄgos, hogy a kiindulĂĄsi pontnak tervezett TĂśrĂśkorszĂĄg milyen feltĂŠtelekkel hajlandĂł rĂŠszt venni a projektben. A Botas ugyan tagja a projekttĂĄrsasĂĄgnak, egyelőre azonban TĂśrĂśkorszĂĄg az egyik kerĂŠkkĂśtője a terv megvalĂłsulĂĄsĂĄnak.

A DĂŠli-Áramlatba a Gazprom tud gĂĄzt biztosĂ­tani, de mĂŠg nincs vĂŠgleges nyomvonal. Az ismert tervek szerint ennek a vezetĂŠknek ĂĄt kell haladnia a Fekete-tenger alatt, ami igen komoly műszaki kockĂĄzatot jelent a nagy mĂŠlysĂŠg, ĂŠs az igen erős korrĂłziĂłveszĂŠly miatt.

Mindezek miatt az elemzők Ăşgy vĂŠlik, a adriai LNG terminĂĄl kĂśzelebb van a megvalĂłsulĂĄshoz, mint a csővezetĂŠktervek. A Krk szigeten tervezett lĂŠtesĂ­tmĂŠnyre a horvĂĄt kormĂĄny mĂĄr ĂĄldĂĄsĂĄt adta, az E.ON, mint a projekt irĂĄnyĂ­tĂłja ĂŠs fő rĂŠszvĂŠnyese, mĂĄr dolgozik az előkĂŠszĂ­tĂŠsen.

Az LNG ugyan drĂĄgĂĄbb a csővezetĂŠken szĂĄllĂ­tott fĂśldgĂĄznĂĄl, az energiainfo.hu szĂĄmĂ­tĂĄsai szerint a cseppfolyĂłs fĂśldgĂĄz ĂĄra ezer kĂśbmĂŠterenkĂŠnt 600-700 dollĂĄrra tehető, tehĂĄt ha a jelenlegi 40-60 dollĂĄros sĂĄvban stabilizĂĄlĂłdik az olaj ĂĄra, akkor nagyjĂĄbĂłl duplĂĄja a jelenlegi orosz importgĂĄzĂŠnak. Viszont az olajpiaci elemzők hosszabb tĂĄvon inkĂĄbb 80-100 dollĂĄros olajĂĄrsĂĄvot valĂłszĂ­nűsĂ­tenek, ami jelentős mĂŠrtĂŠkben javĂ­thatja az LNG versenykĂŠpessĂŠgĂŠt.

AkĂĄrhogyan is, az eurĂłpai fĂśldgĂĄzfogyasztĂłk biztonsĂĄgos ellĂĄtĂĄsĂĄhoz valamennyi, most mĂŠg csak tervezett projekt megvalĂłsulĂĄsĂĄra szĂźksĂŠg lesz, de hosszabb tĂĄvon, ezek a megoldĂĄsok az UkrajnĂĄn ĂĄt ĂŠrkező orosz importot fogjĂĄk csak kiegĂŠszĂ­teni. EzĂŠrt BrĂźsszelnek nemcsak a Nabucco előfinanszĂ­rozĂĄsĂĄra, hanem az orosz-ukrĂĄn viszony normalizĂĄlĂĄsra is erőfeszĂ­tĂŠseket kell tenni, ha javĂ­tani akarja az ellĂĄtĂĄsbiztonsĂĄgot.