close
Most csak egy kisebb olajcéget vásárolt fel a Rosznyefty
Egyéb - Olaj

Most csak egy kisebb olajcéget vásárolt fel a Rosznyefty

Az orosz Rosznyefty olajipari vállalat felvásárolt egy kelet-szibériai olajcéget, írja a The Moscow Times. A világ legnagyobb olajtermelője így még egy lépéssel közelebb került célja megvalósításához, hogy növelje kínai exportját. Az ESPO olajvezeték kapaccitását 2018-ra duplájára növeli a Transznyefttyel.

Az állami olajvállalat nemrégiben döntött arról, hogy a jelenlegi, napi 300 ezer hordó olajról 600 ezerre növeli a Kínába áramló olaj mennyiségét. A 270 milliárd dollár értékű üzlet alátámasztásaként most megvásárolta a Tassz-Jurjah olajtársaságot. Múlt hónapban pedig részesedést ajánlott fel a kínai állami olajvállalatnak, a CNPC-nek a határközi megegyezésük értelmében. A Rosznyefty e heti közleményében ez utóbbiról nem volt szó, de Igor Szecsin vezérigazgató közölte, hogy a Tassz-Jurjahtól 2014-ben 1 millió tonna olajat várnak, 2017-től pedig évente több, mint 5 millió tonnát.

Nem lehet tudni, hogy a felvásárlás mennyibe került, de tavaly, amikor a Tassz-Jurjah 35 százalékát vette meg a Szberbanktól, az 444 millió dollárba került. Most a fennmaradó 65 százalék került a Rosznyeftyhez. Ennek alapján a teljes felvásárlás 1,3 milliárd dollár lehet – vagyis 0,7 dollár hordónként az olajtartalékok alapján -, ami nem túl drága Vitalij Krjukov, az IFD Kapital elemzője szerint.

A felvásárlás ellenére a Rosznyefty tervei kicsit kevésbé ambíciózusak, mint eddig. Korábban 2016-tól évi 6,15 millió tonna olajat vártak, de Krjukov szerint ez nem fog teljesülni. Idén a vállalat 206 millió tonna olajat termelne, ami Nagy-Britannia felhasználásának háromszorosa. Jelenleg a Kelet-Szibéria – Csendes-óceán vezetéken, azaz az ESPO-n áramlik a Rosznyefty olaja Kínába, de másik útvonalra is szükség lesz. Az olajvállalat és a Transznyefty vezetékberuházó monopolcég hosszú vita után a múlt héten megegyezett arról, hogyan állják ennek a költségeit. Az ESPO bővítésének terheit megosztják, 2015-től így 20 millió tonna, 2018-tól 30 millió tonna olaj mehet ezen az útvonalon Kínába, a jelenlegi 15 millió tonnás éves kapacitást növelve.