ĂtĂŠrtĂŠkelődhetnek az EurĂłpĂĄban tervezett gĂĄzvezetĂŠk beruhĂĄzĂĄsi tervek a pĂŠnzĂźgyi vĂĄlsĂĄg ĂŠs annak kĂśvetkezmĂŠnyei miatt. Megcsappannak, vagy legalĂĄbbis elbizonytalanodnak a csőĂŠpĂtĂŠsek mellett szĂłlĂł ĂŠrvek, mikĂśzben, rĂŠszben ĂŠppen emiatt pedig felĂŠrtĂŠkelődik a meglĂŠvő infrastruktĂşra. Ilyen a szlovĂĄkiai tranzit vezetĂŠk rendszer, amelynek az ĂŠv eleje Ăłta Ăşj neve van: EUstream.
StratĂŠgiainak is nevezhető nĂŠvvĂĄltoztatĂĄssal Ăźnnepelte a szlovĂĄkiai SPP gĂĄzipari tĂĄrsasĂĄg 2008. elejĂŠn, hogy akkor 35 ĂŠve szĂźletett meg az első csehszlovĂĄk-szovjet gĂĄztranzit megĂĄllapodĂĄs. A Slovensky Plynarensky Priemysel (SPP) gĂĄzvezetĂŠki tĂĄrsasĂĄga azĂłta a sokat sejtető EUstream nĂŠven műkĂśdik. A csőrendszer mĂŠltĂł a nevĂŠhez, rajta keresztĂźl jut el az orosz exportgĂĄz jelentős hĂĄnyada az eurĂłpai vevőkhĂśz. Komoly helyzeti előnye is van a rĂŠgiĂłs gĂĄztranzit szerepre tĂśrő DĂŠli Ăramlat ĂŠs Nabucco gĂĄzvezetĂŠkekkel szemben, mĂŠgpedig az, hogy lĂŠtezik. LĂŠtezĂŠsĂŠnek Ăşjabb nyomatĂŠkot adott az a minapi szerződĂŠs, amelyben – mint beszĂĄmoltunk – 20 ĂŠvre meghosszabbĂtotta gĂĄzimport ĂŠs -tranzit megĂĄllapodĂĄsĂĄt az orosz szĂĄllĂtĂłval.
A szlovĂĄkiai gĂĄzrendszer sĂşlyĂĄt mutatja, hogy a rĂŠgiĂłs gĂĄzelosztĂł szerepe erősĂtĂŠsĂŠre tĂśrekvő, ausztriai OMV tĂĄrsasĂĄg kizĂĄrĂłlag szlovĂĄkiai betĂĄplĂĄlĂĄst tĂźntet fel a baumgarteni gĂĄzkereskedelmi kĂśzpont terveit mutatĂł tĂŠrkĂŠpen. Ez persze nem jelenti azt, hogy az OMV letett volna a DĂŠli ĂramlatrĂłl ĂŠs a NabuccĂłrĂłl, csak ĂŠppen mĂŠg nem kalkulĂĄl velĂźk. Igaz, a tĂŠrkĂŠp a tĂĄrsasĂĄg 2010-ig szĂłlĂł tervei egy rĂŠszĂŠt szemlĂŠlteti, a kĂŠt projekt megvalĂłsulĂĄsa pedig az azt kĂśvető 1-3 ĂŠvben vĂĄrhatĂł.
Ha vĂĄrhatĂł. A tervezĂŠs korĂĄbbi időszakĂŠhoz kĂŠpest most mindenkĂŠppen rosszabb finanszĂrozĂĄsi lehetősĂŠgekre kell felkĂŠszĂźlniĂźk a majdani beruhĂĄzĂłknak. BizonytalansĂĄgot okoz a szĂŠnhidrogĂŠnek ĂĄresĂŠse is. A nyĂĄriaknĂĄl jĂłval alacsonyabb ĂĄrak mellett mĂĄr kevĂŠsbĂŠ ĂŠri meg rosszabb feltĂŠtelekkel kitermelhető gĂĄzmezőket művelĂŠs alĂĄ vonni, illetve a nyĂĄron feltĂŠtelezettnĂŠl sokkal hosszabb megtĂŠrĂźlĂŠsi idővel kell szĂĄmolni. VĂŠgĂźl szűkĂźlhet a gĂĄz eurĂłpai piaca is. LakossĂĄgi oldalon a takarĂŠkoskodĂĄs erősĂśdĂŠse miatt csĂśkkenhet a gĂĄzigĂŠny, ipari oldalon a kisebb termelĂŠs miatt.
Mindez nem gond az EU Ăramlat tulajdonosĂĄnak. A szokĂĄsos karbantartĂĄs mellett nem kell a tranzit miatt Ăşj beruhĂĄzĂĄsokat indĂtania, de nem kell piacot keresnie a korĂĄbbinĂĄl ĂŠrdemben tĂśbb gĂĄznak sem, hiszen lĂŠnyegĂŠben a korĂĄbbi mennyisĂŠg tovĂĄbbi szĂĄllĂtĂĄsĂĄrĂłl egyeztek meg. Minden megy rendben, mint eddig. Ăm ez a vĂĄltozatlansĂĄg megerősĂti a szlovĂĄkiai tĂĄrsasĂĄg szerepĂŠt ĂŠs megkĂŠrdőjelezi azt, hogy rĂśvid-, vagy kĂśzĂŠptĂĄvon szĂźksĂŠg van-e EurĂłpĂĄban Ăşj, nagy kapacitĂĄsĂş szĂĄllĂtĂłvezetĂŠk ĂŠpĂtĂŠsĂŠre.
A vĂĄltozatlansĂĄg fenntartĂĄsa ellen azonban eurĂłpai oldalrĂłl hĂĄrom sĂşlyos ĂŠrv is szĂłl. Az első, hogy az EUstream UkrajnĂĄn keresztĂźl kapja az oroszorszĂĄgi fĂśldgĂĄzt, vagyis a meghosszabbĂtott hosszĂş tĂĄvĂş szerződĂŠse konzervĂĄlja azt a helyzetet, amely szerint az orosz-ukrĂĄn gĂĄzĂĄrvitĂĄk miatt tovĂĄbbra is tarthat EurĂłpa a gĂĄzimport elakadĂĄsĂĄtĂłl. (MagyarorszĂĄgra is UkrajnĂĄn ĂĄt ĂŠrkezik az orosz gĂĄz, de egy mĂĄsik csĂśvĂśn.) Ha OroszorszĂĄg, azaz a Gazprom Export ennek ellenĂŠre meg merte kĂśtni az SPP-leĂĄnnyal az Ăşj szerződĂŠst, az csak Ăşgy tĂśrtĂŠnhetett, hogy nem tart Ukrajna miatti szĂĄllĂtĂĄsi zavaroktĂłl. Hogy miĂŠrt nem, arra tĂśbbfĂŠle, rĂŠszben politikai szĂnezetű forgatĂłkĂśnyv is elkĂŠpzelhető.
EurĂłpa szĂĄmĂĄra az a mĂĄsik sĂşlyos hĂĄtrĂĄnya annak, ha nem vĂĄltozik a gĂĄzimport szerkezete, mert s diverzifikĂĄlĂĄs nĂŠlkĂźl megmarad erős fĂźggĂŠse az orosz szĂĄllĂtĂłtĂłl ĂŠs az ukrĂĄn tranzitőrtől. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne lenne ĂźdvĂśzlendő megĂĄllapodĂĄs az EUstream-Gazprom szerződĂŠs, hanem azt, hogy mellette tovĂĄbbi gĂĄzberuhĂĄzĂĄsok kellenek, amelyek rĂŠvĂŠn a mostaninĂĄl tĂśbb forrĂĄsbĂłl ĂŠs tĂśbb Ăştvonalon ĂĄt juthat EurĂłpa fĂśldgĂĄzhoz.
A harmadik ok, hogy a vĂĄlsĂĄg elmĂşltĂĄval, vagyis, amikorra megĂŠpĂźlnĂŠnek az Ăşj vezetĂŠkek, megint nőhet a fĂśldrĂŠsz gĂĄzigĂŠnye, vagyis nĂśvelni kell majd az importot.
Az EUstream tĂśbb mint SzlovĂĄkia tranzitvezetĂŠk rendszere. Bő egy hĂłnappal ezelőtt dĂŠlkelet-eurĂłpai gĂĄzhĂĄlĂłt hozott lĂŠtre a csőrendszert Ăźzemeltető tĂĄrsasĂĄg a szlovĂŠniai, az ausztriai, a csehorszĂĄgi, az olaszorszĂĄgi hasonlĂł tĂĄrsasĂĄgok rĂŠszvĂŠtelĂŠvel, sőt vĂĄrjĂĄk maguk kĂśzĂŠ a romĂĄniai vezetĂŠki tĂĄrsasĂĄgot is. Az ĂŠrintett cĂŠgek – kĂśzlemĂŠnyĂźk szerint – egyĂźttműkĂśdĂŠsĂźk erősĂtĂŠsĂŠre tĂśrekszenek. SzerveződĂŠsĂźk előkĂŠszĂtĂŠse egyĂŠbkĂŠnt 2006-ban indult.
A formĂĄciĂł tagja az osztrĂĄk vezetĂŠki tĂĄrsasĂĄg is, amely egyben a Nabucco konzorcium vezetője, s remĂŠnybeli tagja a szintĂŠn Nabucco tag romĂĄniai partner is. Az osztrĂĄk cĂŠg vezetője a minap Ăşgy nyilatkozott, hogy azĂŠrt nem csatlakoznak az FGSZ FĂśldgĂĄzszĂĄllĂtĂł Zrt. ĂĄltal szervezett NETS tĂĄrsulĂĄshoz, mert egyelőre a Nabucco projektre ĂśsszpontosĂtanak. A romĂĄniai vezetĂŠki tĂĄrsasĂĄg viszont vĂĄrhatĂłan beszĂĄll a NETS-be is.
FelmerĂźl, hogy nem lenne-e ĂŠsszerű erősĂteni a vezetĂŠki kapcsolatokat DĂŠlkelet-eurĂłpai hĂĄlĂł ĂŠs a NETS kĂśzĂśtt. Ez gyakorlatilag egy magyar-szlovĂĄk vezetĂŠki ĂśsszekĂśttetĂŠs megteremtĂŠsĂŠt jelentenĂŠ. SzakĂŠrtők szerint nem. A NETS cĂŠlja ugyanis a forrĂĄsok diverzifikĂĄlĂĄsa, egy SzlovĂĄkia felĂŠ ĂŠpĂtendő vezetĂŠken keresztĂźl viszont megint csak az UkrajnĂĄn ĂĄt ĂŠrkező, orosz gĂĄzhoz fĂŠrnĂŠnk hozzĂĄ. Ărtani persze nem ĂĄrtana.
1972. december 28-ĂĄn indult meg a gĂĄzszĂĄllĂtĂĄs az akkor mĂŠg csehszlovĂĄkiai gĂĄzvezetĂŠk rendszeren. Az azĂłta eltelt 35 ĂŠv alatt Ăśsszesen 1,9 ezermilliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄz haladt ĂĄt rajta. Az SPP 2006-ban szervezte ĂśnĂĄllĂł cĂŠgbe a gĂĄzszĂĄllĂtĂĄsĂĄt, az uniĂłs tevĂŠkenysĂŠgszĂŠtvĂĄlasztĂĄsi elvĂĄrĂĄsoknak eleget tĂŠve. Az EUstream hĂĄlĂłzatĂĄnak ĂŠves kapacitĂĄsa tĂśbb mint 90 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter, csĂśveinek egyĂźttes hossza meghaladja a 2270 kilomĂŠtert. Tavaly 73,8 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄzt tovĂĄbbĂtottak rajta, az EU ĂŠves gĂĄzfelhasznĂĄlĂĄsĂĄnak ĂśtĂśdĂŠt. Az EUstream az EurĂłpai UniĂł legnagyobb gĂĄzrendszere.
Megnőtt a szlovákiai gázrendszer európai súlya
ĂtĂŠrtĂŠkelődhetnek az EurĂłpĂĄban tervezett gĂĄzvezetĂŠk beruhĂĄzĂĄsi tervek a pĂŠnzĂźgyi vĂĄlsĂĄg ĂŠs annak kĂśvetkezmĂŠnyei miatt. Megcsappannak, vagy legalĂĄbbis elbizonytalanodnak a csőĂŠpĂtĂŠsek mellett szĂłlĂł ĂŠrvek, mikĂśzben, rĂŠszben ĂŠppen emiatt pedig felĂŠrtĂŠkelődik a meglĂŠvő infrastruktĂşra. Ilyen a szlovĂĄkiai tranzit vezetĂŠk rendszer, amelynek az ĂŠv eleje Ăłta Ăşj neve van: EUstream.
StratĂŠgiainak is nevezhető nĂŠvvĂĄltoztatĂĄssal Ăźnnepelte a szlovĂĄkiai SPP gĂĄzipari tĂĄrsasĂĄg 2008. elejĂŠn, hogy akkor 35 ĂŠve szĂźletett meg az első csehszlovĂĄk-szovjet gĂĄztranzit megĂĄllapodĂĄs. A Slovensky Plynarensky Priemysel (SPP) gĂĄzvezetĂŠki tĂĄrsasĂĄga azĂłta a sokat sejtető EUstream nĂŠven műkĂśdik. A csőrendszer mĂŠltĂł a nevĂŠhez, rajta keresztĂźl jut el az orosz exportgĂĄz jelentős hĂĄnyada az eurĂłpai vevőkhĂśz. Komoly helyzeti előnye is van a rĂŠgiĂłs gĂĄztranzit szerepre tĂśrő DĂŠli Ăramlat ĂŠs Nabucco gĂĄzvezetĂŠkekkel szemben, mĂŠgpedig az, hogy lĂŠtezik. LĂŠtezĂŠsĂŠnek Ăşjabb nyomatĂŠkot adott az a minapi szerződĂŠs, amelyben – mint beszĂĄmoltunk – 20 ĂŠvre meghosszabbĂtotta gĂĄzimport ĂŠs -tranzit megĂĄllapodĂĄsĂĄt az orosz szĂĄllĂtĂłval.
A szlovĂĄkiai gĂĄzrendszer sĂşlyĂĄt mutatja, hogy a rĂŠgiĂłs gĂĄzelosztĂł szerepe erősĂtĂŠsĂŠre tĂśrekvő, ausztriai OMV tĂĄrsasĂĄg kizĂĄrĂłlag szlovĂĄkiai betĂĄplĂĄlĂĄst tĂźntet fel a baumgarteni gĂĄzkereskedelmi kĂśzpont terveit mutatĂł tĂŠrkĂŠpen. Ez persze nem jelenti azt, hogy az OMV letett volna a DĂŠli ĂramlatrĂłl ĂŠs a NabuccĂłrĂłl, csak ĂŠppen mĂŠg nem kalkulĂĄl velĂźk. Igaz, a tĂŠrkĂŠp a tĂĄrsasĂĄg 2010-ig szĂłlĂł tervei egy rĂŠszĂŠt szemlĂŠlteti, a kĂŠt projekt megvalĂłsulĂĄsa pedig az azt kĂśvető 1-3 ĂŠvben vĂĄrhatĂł.
Ha vĂĄrhatĂł. A tervezĂŠs korĂĄbbi időszakĂŠhoz kĂŠpest most mindenkĂŠppen rosszabb finanszĂrozĂĄsi lehetősĂŠgekre kell felkĂŠszĂźlniĂźk a majdani beruhĂĄzĂłknak. BizonytalansĂĄgot okoz a szĂŠnhidrogĂŠnek ĂĄresĂŠse is. A nyĂĄriaknĂĄl jĂłval alacsonyabb ĂĄrak mellett mĂĄr kevĂŠsbĂŠ ĂŠri meg rosszabb feltĂŠtelekkel kitermelhető gĂĄzmezőket művelĂŠs alĂĄ vonni, illetve a nyĂĄron feltĂŠtelezettnĂŠl sokkal hosszabb megtĂŠrĂźlĂŠsi idővel kell szĂĄmolni. VĂŠgĂźl szűkĂźlhet a gĂĄz eurĂłpai piaca is. LakossĂĄgi oldalon a takarĂŠkoskodĂĄs erősĂśdĂŠse miatt csĂśkkenhet a gĂĄzigĂŠny, ipari oldalon a kisebb termelĂŠs miatt.
Mindez nem gond az EU Ăramlat tulajdonosĂĄnak. A szokĂĄsos karbantartĂĄs mellett nem kell a tranzit miatt Ăşj beruhĂĄzĂĄsokat indĂtania, de nem kell piacot keresnie a korĂĄbbinĂĄl ĂŠrdemben tĂśbb gĂĄznak sem, hiszen lĂŠnyegĂŠben a korĂĄbbi mennyisĂŠg tovĂĄbbi szĂĄllĂtĂĄsĂĄrĂłl egyeztek meg. Minden megy rendben, mint eddig. Ăm ez a vĂĄltozatlansĂĄg megerősĂti a szlovĂĄkiai tĂĄrsasĂĄg szerepĂŠt ĂŠs megkĂŠrdőjelezi azt, hogy rĂśvid-, vagy kĂśzĂŠptĂĄvon szĂźksĂŠg van-e EurĂłpĂĄban Ăşj, nagy kapacitĂĄsĂş szĂĄllĂtĂłvezetĂŠk ĂŠpĂtĂŠsĂŠre.
A vĂĄltozatlansĂĄg fenntartĂĄsa ellen azonban eurĂłpai oldalrĂłl hĂĄrom sĂşlyos ĂŠrv is szĂłl. Az első, hogy az EUstream UkrajnĂĄn keresztĂźl kapja az oroszorszĂĄgi fĂśldgĂĄzt, vagyis a meghosszabbĂtott hosszĂş tĂĄvĂş szerződĂŠse konzervĂĄlja azt a helyzetet, amely szerint az orosz-ukrĂĄn gĂĄzĂĄrvitĂĄk miatt tovĂĄbbra is tarthat EurĂłpa a gĂĄzimport elakadĂĄsĂĄtĂłl. (MagyarorszĂĄgra is UkrajnĂĄn ĂĄt ĂŠrkezik az orosz gĂĄz, de egy mĂĄsik csĂśvĂśn.) Ha OroszorszĂĄg, azaz a Gazprom Export ennek ellenĂŠre meg merte kĂśtni az SPP-leĂĄnnyal az Ăşj szerződĂŠst, az csak Ăşgy tĂśrtĂŠnhetett, hogy nem tart Ukrajna miatti szĂĄllĂtĂĄsi zavaroktĂłl. Hogy miĂŠrt nem, arra tĂśbbfĂŠle, rĂŠszben politikai szĂnezetű forgatĂłkĂśnyv is elkĂŠpzelhető.
EurĂłpa szĂĄmĂĄra az a mĂĄsik sĂşlyos hĂĄtrĂĄnya annak, ha nem vĂĄltozik a gĂĄzimport szerkezete, mert s diverzifikĂĄlĂĄs nĂŠlkĂźl megmarad erős fĂźggĂŠse az orosz szĂĄllĂtĂłtĂłl ĂŠs az ukrĂĄn tranzitőrtől. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne lenne ĂźdvĂśzlendő megĂĄllapodĂĄs az EUstream-Gazprom szerződĂŠs, hanem azt, hogy mellette tovĂĄbbi gĂĄzberuhĂĄzĂĄsok kellenek, amelyek rĂŠvĂŠn a mostaninĂĄl tĂśbb forrĂĄsbĂłl ĂŠs tĂśbb Ăştvonalon ĂĄt juthat EurĂłpa fĂśldgĂĄzhoz.
A harmadik ok, hogy a vĂĄlsĂĄg elmĂşltĂĄval, vagyis, amikorra megĂŠpĂźlnĂŠnek az Ăşj vezetĂŠkek, megint nőhet a fĂśldrĂŠsz gĂĄzigĂŠnye, vagyis nĂśvelni kell majd az importot.
Az EUstream tĂśbb mint SzlovĂĄkia tranzitvezetĂŠk rendszere. Bő egy hĂłnappal ezelőtt dĂŠlkelet-eurĂłpai gĂĄzhĂĄlĂłt hozott lĂŠtre a csőrendszert Ăźzemeltető tĂĄrsasĂĄg a szlovĂŠniai, az ausztriai, a csehorszĂĄgi, az olaszorszĂĄgi hasonlĂł tĂĄrsasĂĄgok rĂŠszvĂŠtelĂŠvel, sőt vĂĄrjĂĄk maguk kĂśzĂŠ a romĂĄniai vezetĂŠki tĂĄrsasĂĄgot is. Az ĂŠrintett cĂŠgek – kĂśzlemĂŠnyĂźk szerint – egyĂźttműkĂśdĂŠsĂźk erősĂtĂŠsĂŠre tĂśrekszenek. SzerveződĂŠsĂźk előkĂŠszĂtĂŠse egyĂŠbkĂŠnt 2006-ban indult.
A formĂĄciĂł tagja az osztrĂĄk vezetĂŠki tĂĄrsasĂĄg is, amely egyben a Nabucco konzorcium vezetője, s remĂŠnybeli tagja a szintĂŠn Nabucco tag romĂĄniai partner is. Az osztrĂĄk cĂŠg vezetője a minap Ăşgy nyilatkozott, hogy azĂŠrt nem csatlakoznak az FGSZ FĂśldgĂĄzszĂĄllĂtĂł Zrt. ĂĄltal szervezett NETS tĂĄrsulĂĄshoz, mert egyelőre a Nabucco projektre ĂśsszpontosĂtanak. A romĂĄniai vezetĂŠki tĂĄrsasĂĄg viszont vĂĄrhatĂłan beszĂĄll a NETS-be is.
FelmerĂźl, hogy nem lenne-e ĂŠsszerű erősĂteni a vezetĂŠki kapcsolatokat DĂŠlkelet-eurĂłpai hĂĄlĂł ĂŠs a NETS kĂśzĂśtt. Ez gyakorlatilag egy magyar-szlovĂĄk vezetĂŠki ĂśsszekĂśttetĂŠs megteremtĂŠsĂŠt jelentenĂŠ. SzakĂŠrtők szerint nem. A NETS cĂŠlja ugyanis a forrĂĄsok diverzifikĂĄlĂĄsa, egy SzlovĂĄkia felĂŠ ĂŠpĂtendő vezetĂŠken keresztĂźl viszont megint csak az UkrajnĂĄn ĂĄt ĂŠrkező, orosz gĂĄzhoz fĂŠrnĂŠnk hozzĂĄ. Ărtani persze nem ĂĄrtana.
1972. december 28-ĂĄn indult meg a gĂĄzszĂĄllĂtĂĄs az akkor mĂŠg csehszlovĂĄkiai gĂĄzvezetĂŠk rendszeren. Az azĂłta eltelt 35 ĂŠv alatt Ăśsszesen 1,9 ezermilliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄz haladt ĂĄt rajta. Az SPP 2006-ban szervezte ĂśnĂĄllĂł cĂŠgbe a gĂĄzszĂĄllĂtĂĄsĂĄt, az uniĂłs tevĂŠkenysĂŠgszĂŠtvĂĄlasztĂĄsi elvĂĄrĂĄsoknak eleget tĂŠve. Az EUstream hĂĄlĂłzatĂĄnak ĂŠves kapacitĂĄsa tĂśbb mint 90 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter, csĂśveinek egyĂźttes hossza meghaladja a 2270 kilomĂŠtert. Tavaly 73,8 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄzt tovĂĄbbĂtottak rajta, az EU ĂŠves gĂĄzfelhasznĂĄlĂĄsĂĄnak ĂśtĂśdĂŠt. Az EUstream az EurĂłpai UniĂł legnagyobb gĂĄzrendszere.