close
Küzdelem a fogyasztók kegyeiért
Egyéb - Olaj

Küzdelem a fogyasztók kegyeiért

Robbanó olajárak növelték tavaly a nagy olajtársaságok, üzemanyag-forgalmazók bevételeit, nyereségét. Mára ugyan stabilizálódott a helyzet, ám hamarosan ismét összeülnek az OPEC-tagországok, hogy megállapodjanak a mennyiségi kvótákban. Szakértők szerint a termelés esetleges csökkentése sem feltétlenül lendítheti ismét át az árakat a hordónkénti 25-30 dolláron, az enyhe tél, a szezonális hatások miatt a kereslet is visszaesett.
A legnagyobb hazai üzemanyag-forgalmazó, a Mol Rt. becslések szerint a piac több mint egyharmadát birtokolja. A legnagyobb kúthálózat is övé, az országban összesen négyszáz töltőállomással rendelkezik. A Mol Rt. illetékese többszöri megkeresésünkre sem nyilatkozott.
A Shell az egyik legrégebbi Magyarországon működő külföldi olajtársaság, a Royal Dutch-Shell csoport 1925-ben alapított társaságot hazánkban Shell Kőolaj Rt. elnevezéssel. A világvállalat magyarországi képviselete ma a Shell Hungary Rt. nevet viseli. A cég elmúlt évi árbevételéről Szilvási Krisztina, a cég sajtó- és marketingvezetője nem kívánt nyilatkozni, azt azonban elmondta, hogy a Shell 20 százalékos piaci részesedével jelenleg a második helyen áll a hazai üzemanyag-forgalmazási piacon. Az olajvállalat 125 töltőállomást, ezek mellett négy kézi és 44 gépi autómosót üzemeltet, magyarországi beruházásainak összértéke pedig meghaladja a 150 millió dollárt. A társaság minden egyes kútjánál évente több mint négy-millió liter üzemanyagot értékesítenek.
A vállalat a közelmúltban két új üzemanyag típus – a Shell V-Power, és a Shell V-Power Racing – forgalmazását kezdte meg, az új üzemanyagfélék értékesítése ma már a cég hajtóanyag-forgalmának a 25 százalékát teszik ki.
Az olajcég kútjainál készpénzzel és készpénz-helyettesítő kártyákkal egyaránt lehet fizetni, a kártyás fizetések aránya manapság eléri a 25 százalékot. A társaság idén öt újabb benzinkút megnyitását tervezi.
Johen Blum, az Aral Hungária Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: az üzemanyag-forgalom növekedése erőteljesen lassul. Ennek tudható be az is, hogy az Aral töltőállomásoknál átlagosan 2,8 százalékkal kevesebb üzemanyag fogyott tavaly, mint 1999-ben. Főként a benzinfogyasztás esett vissza, mintegy 3,4 százalékkal. A 126 millió tonna dízel, amit tavaly eladtak, 1,8 százalékos csökkenést jelent ennél az üzemanyagfajtánál. Hozzátette: valószínűleg folytatódik ez a trend. Ennek hatásait az ügyfélszolgálatra és a minőségre fordított fokozott figyelemmel szeretnék ellensúlyozni.
Az osztrák OMV tavaly 65 százalékos nyereségnövekedéssel zárta az évet, elsősorban az olajárrobbanásnak köszönhetően. Az árbevétele 43 százalékkal emelkedett. Az osztrák olajtársaság, ellentétben a Mol Rt.-vel, melyben tulajdonrésszel is bír (9,3 százalék), a gáz üzletágban is nyereséges volt. Az OMV tiszta nyeresége 2000-ben elérte a 323 millió eurót. A Mol Rt.-nél ezzel ellentétes folyamatok játszódtak le. A gázszolgáltatáson 100 milliárd forintot veszített, működési eredménye negyedével csökkent, miközben az OMV működési eredménye 1999-ben 285 millió, a múlt évben már 491 millió euró volt. A magyar társaság eladósodottsági mutatója majdnem 50 százalék, az OMV-nél ez a szám ennek felét sem éri el. Az OMV-nek jelenleg 116 saját töltőállomásból álló hálózata van. Ezzel a harmadik a hazai üzemanyag-forgalmazó cégek rangsorában és piaci részesedése eléri a 11 százalékot. Mádi-Szabó András, az OMV Hungária marketingmenedzsere szerint tíz százalék alatt nem lehet nyereségesen üzemeltetni egy üzemanyagkút-hálózatot. Ezért is kebelezte be 1998-ban az OMV Hungária a Q8 és a BP töltőállomásait.
A nyereségre és forgalomra vonatkozó adatokat később hozzák nyilvánosságra. Két éve 80 milliárd forintos forgalmat vehettek számba, tavaly ennél is nagyobb összeget könyvelhettek el és mindkét évben nyereségesnek bizonyult az OMV magyarországi leányvállalata. Idén várhatón a forgalomnövekedés tovább folytatódik.
Mádi-Szabó elmondta, Magyarországon már telített az üzemanyagtöltőállomás-piac. A fejlődés útja a fölvásárlás lehet. Az OMV AG és az OMV Hungária szándéka egyaránt ebbe az irányba mutat, ám konkrétumokról a marketingmenedzser egyelőre nem kívánt nyilatkozni.
Az OMV Hungária hátterét erősíti, hogy talán egyetlenként a hazai forgalmazók közül, nem szorul kizárólag a Mol Rt. százhalombattai finomítójára, mert az osztrák-magyar határ közelében található schwechati finomító kapacitása kielégíti a Magyarországra szánt igényeket is. A marketingmenedzser azt nem árulta el, a magyarországi eladások mekkora hányada származik az ausztriai üzemből. Az OMV AG-nak részesedése van északi-tengeri és észak-afrikai olajkutakban is, így a legjobb minőségű nyersanyaghoz juthat hozzá. Az olasz-osztrák kőolajvezeték pedig rendkívül biztonságossá teszi az utánpótlást.
Mádi-Szabó elmondta, a cég helyzetének megőrzése és erősítése a szolgáltatásoktól is függ. Elsősorban flottatulajdonosoknak előnyös az OMV Routex kártya, amely Európa 14 ezer OMV-, BP-, Aral-, Statoil- és IP- kútjánál könnyíti meg a tankolást. Magyarországon az OMV öt kiskereskedelmi hálózattal és egy kereskedelmi bankkal közösen dobta piacra a SuperShop kártyát, amelyből eddig több mint negyedmilliót váltottak ki a fogyasztók.
Az Aral Hungária 59 benzinkútjánál mintegy 248 millió tonnányi ásványiolaj-származékot adtak el tavaly. Piaci részesedésük így 7,6 százalékos volt. Annak ellenére, hogy a fogyasztás csökkent, a vállalatnak sikerült növelnie árbevételét. Tavaly 52 milliárdos forgalmat könyvelhettek el, ez 20 százalékos növekedés az előző évhez képest.
Nőtt a töltőállomásokon igénybe vett egyéb szolgáltatások részesedése is. Jochen Blum elmondta: az Aral Shopok forgalma 30 százalékkal 3 milliárd forintra emelkedett. Az ügyvezető igazgató sikeresnek találta a vállalat kártyaüzletágát is. Körülbelül 30 ezer cég vásárolt Aral-kártyát, míg csaknem 20 ezren vettek Privát Chipkártyát, mellyel engedményesen vásárolhatnak üzemanyagot a cég kútjainál.
Nagy hangsúlyt kap terveikben a főtevékenységen kívül eső szolgáltatások körének bővítése. Idén internetes honlapot indítanak, ezen később kenőanyagaikat is forgalmaznák. A nemzetközi cég egyébként hosszú távon nagyobb figyelmet kíván fordítani a tüzelőanyag-cellák és más alternatív járműmeghajtási módok fejlesztésére. A kőolajkészletek korlátozottsága, a szigorodó környezetvédelmi követelmények miatt ez elengedhetetlen, ám szakértők szerint a harmadik évezred járművei is nagyrészt a klasszikus üzemanyagokkal futnak majd.


Többnyire kérdőmondatokat használok, csillagásznak, atomfizikusnak készültem, de végül újságíró lettem. Húsz éve foglalkozom energiaügyekkel. Tizenhét éve, egy programozó barátommal alapítottuk az energiainfo-t, mindazoknak, akiket nemcsak a "mi" érdekel, hanem a "hogyan" is. Hiszek benne, hogy a kételkedés, és a nyitottság visz előbbre.