close
Kifogyott a klubbenzin
Egyéb - Olaj

Kifogyott a klubbenzin

Több mint kétmilliárdos tartozással a háta mögött felszámolás alatt áll a Klubpetrol-kutakat korábban ellátó Hungaronafta. A társalapító Autóklub szerint nincs is szükség a hálózatra, mert az üzemanyag már olcsó – írja a Népszabadság.Felszámolás alatt áll az a Hungaronafta Kft., amely 2000-ben közös benzinkúthálózat-céget hozott létre a Magyar Autóklubbal. Az elmúlt években valóban felfejlődő, a csúcsidőszakban majdnem ötven “olcsó” kutat magáénak mondó Klubpetrol Kft. a jelek szerint szintén a végét járja. A kutak némelyike működik ugyan, még talán a zászló is ott lengedez; a hálózathoz azonban jószerével semmi közük, mivel már nem kapnak onnan üzemanyagot.

A Hungaronafta legnagyobb hoppon maradt hitelezője az APEH, amely milliárdos adótartozásnak ütheti bottal a nyomát. Az Erste Bank, valamint a vám- és pénzügyőrség szintén több mint félmilliárd forinttal ragadt benn. Számtalan kisebb cég is verheti az ajtót: a felszámolást végül a Total Hungária kétmilliós lejárt számlája miatt rendelték el. Buga Tamás felszámolóbiztosnak ebben a helyzetben nincs könnyű dolga. Az ember azt képzelné, egy közepes méretű kúthálózat mögött áll megfelelő mennyiségű tartály, üzemanyag, netán szállítóautó és benzinkút is. Ám a helyzet az, hogy a többmilliárdos tartozással szemben jelenleg csupán egy 15 millió forint értékű “mobil benzinkút”, egy autó és néhány tízmilliónyi követelés áll. A cég tokodi elosztóbázisa már az Erste Banké.

Kutak nélkül

A cégnek nincs benzinkútja: azok elvileg a 75 százalékos tulajdonában lévő Klubpetrol Kft. alá tartoznak. Mivel várhatóan ez a tulajdonrész is kalapács alá kerül, a felszámolóbiztos informálódott, mennyit is érhet. Így derült ki, hogy a Klubpetrolnak nincs egy kútja sem: a fiókban csupán üzemeltetőkkel kötött “franchise” szerződések porosodnak. Mivel ebbéli kötelezettségeit ma lényegében a Hungaronafta-Klubpetrol nem teljesíti, a kutak ismét függetlennek érezhetik magukat. Igaz, az utak mentén még sok egységen leng a Klubpetrol-zászló. A “névnek” tehát Buga Tamás szerint talán lehet valami értéke. Egészében véve ugyanakkor a Klubpetrol 75 százaléka nem érhet sokat – vélekedett.

A felszámolóbiztostól megtudtuk: egy a Hungaronaftával kapcsolatban álló, meg nem nevezett osztrák cég kapcsán több milliárd forintos jövedéki bűncselekmény gyanújában nyomozás is folyik. Annyit még elmondott, hogy az üzemanyag ki-, illetve beszállítása kapcsán adódtak problémák. A jövőben ezt a pénzt peres úton próbálják meg az osztrák cégtől viszszaszerezni.

A VPOP az adótitok miatt az ügyről lapunknak annyit árult el, hogy hitelezői igényük 704 millió forint. A Hungaronafta jövedéki engedélyeit visszavonták. Az adótartozás miatt a jövedéki biztosíték a számlájukon van, de az eljárás még nem ért véget. A papírok szerint a vég bekövetkezte előtt az APEH végrehajtásokkal igyekezett némi vagyonhoz jutni, amit csak a felszámolóbiztos jelentkezésére függesztettek fel. Ilyen eljárások már folyamatban vannak a Klubpetrollal szemben is.

Egyéb adatok nem állnak rendelkezésre, mivel a felszámolóbiztos az előző vezetőktől még nem kapott papírokat. Így a közelmúlt eseményeiről, a csőd kiváltó okairól nincsenek információi. Noha részéről nem lett volna akadálya annak, hogy az üzletet a kezdetektől vezető Kisbán Lajos, illetve Biróczky András lapunknak felelevenítse emlékeit, ők nem kívántak élni a lehetőséggel. A hatályos elektronikus cégnyilvántartásban a Klubpetrol utolsó mérlege 2004-es, a Hungaronafta pedig 1998-as fennállása óta sosem adta le gazdálkodási adatait.

Kovács Kázmér ügyvéd, az Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke – a 2000-ben indult “árletörő” akció szimbolikus figurája – kérdésünkre elmondta: már nem foglalkoznak a Klubpetrol-hálózattal. Szerintük ugyanis az már elérte a célját. Emlékeztetett arra, hogy korábban az Autóklub jogerősen pert nyert a Mol üzemanyagárai miatt a versenyhivatal ellen. Ennek folytatásától ugyanakkor – egyrészt a többmilliós szakértői költség, másrészt az időközben mérséklődött üzemanyagárak miatt – visszaléptek. Üzleti hasznot sosem reméltek a Klubpetrol-cégektől: a cél az árletörés volt. Arról nincs tudomása, mi lesz a Klubpetrol-beli 25 százalékukkal, illetve netán jelentkeznek-e vevőként a Hungaronafta kezében lévő 75 százalékra.

Ha csak a sajtóhíradásokat nézzük, a Klubpetrol mindmáig sikertörténet. 2000-ben az Autóklub kezdeményezte az olcsó “diszkontbenzinkút-hálózat” létrehozását, kifejezetten abból a célból, hogy konkurenciát támasszon a piacot szerinte túl magas áraival uraló Molnak. Kovács Zoltán, az Autóklub főtitkára ekkor jelentette be a Klubpetrol Kft. közös megalapítását a Hungaronaftával. Itt a kisebbségi pozíció ellenére – mint mondta – “a szindikátusi megállapodás alapján az üzletpolitikát és a cég vezetőit az Autóklub delegálja”. Üzleti tervük nyilvános része szerint a kutak egyszerű, célratörő kialakítása révén 10-15 forinttal a Mol árai alá tudnak menni. Vásárolni csak néhány ezer forintos, éves “tagságival” lehetett, amiből 2 éven belül 80-100 kutat terveztek megépíteni. A kutak többségét a Tescók mellé ígérték, a minőséget pedig – mint elárulták – az garantálja, hogy az üzemanyagot a Moltól szerzik be. E két utóbbi ígéret rögtön nem teljesült, ám a tudósítók efelett már jótékonyan szemet hunytak.

Szép jövőt álmodtak

Az első kút Tokodon, az elosztóközpontnál nyílt meg, aztán hamar Kisapostagon. De ezután valóban felfelé ívelő pálya indult meg. A hálózat bővült, a Hungaronafta pedig szállította az üzemanyagot. No nem a Moltól, de megbízható forrásból: a minőséggel nem volt gond. 2003-ban aztán üzletfilozófiát “váltottak”. Habár – az ígéret ellenére – 80-100 kútról nem beszélhettünk, 30 egységen azért már az ő zászlójuk lengett. A nyilatkozatok szerint ezek jó részét a tagságikból építették fel, ami azért furcsa, mert a felszámolóbiztos nem talált a Klubpetrol tulajdonában egy kutat sem. Mindenesetre 2003-tól úgymond már nem kutak építését, hanem egyfajta “franchise”-rendszerrel külső partnerek bevonását ígérték. Ennek lényegét most úgy írhatnánk le, hogy már valamennyire bejáratott, “névtelen” kutak üzemeltetőivel-tulajdonosaival kötöttek “szigorú” névhasználati szerződést. Ebben a kutak főként az alacsony árra, illetve meghatározott forgalomra vállaltak garanciát, és már jöhetett is a zászló. Közben érdeklődő befektetőkről is keringtek a hírek, ám a tulajdonosok úgymond ragaszkodtak tulajdonrészükhöz. 2004-ben azért a HVG-ben már jelent meg olyan tudósítás, mely szerint egyes üzemeltetők inkább szabadulnának a hálózattól, de a szerződés alapján nem nagyon tudnak. Ebből kiderült, hogy a Klubpetrol Autóklub-támogatást is kap, de nem tudja eltartani magát. A többi cikkben azonban továbbra is sorjáztak az álmok: 50, 100, 200 kút – Biróczky nem fukarkodott az ígéretekkel. A hálózat ugyan sosem az ígért mértékben, de azért fejlődött: 2005-ben a szám például 38 volt. Ekkorra viszont már a Tesco saját hálózata is majdnem elérte ezt a számot. A többi hipermarketlánc szintén nyitott pár saját kutat. Tavaly augusztusban, amikor már azért nem minden lehetett rendben, a Hungaronaftának még tellett arra, hogy szponzoráljon egy székesfehérvári női kézilabdakupát. Novemberben pedig – amikor a hírek szerint a Klubpetrol lényegében már nem működött – a cégnél azt nyilatkozták, 48 kútjuk van, amiből 19 tulajdonjoga az övék. Forgalomra is jó nagy – ma már ellenőrizhetetlen – számok hangzottak el.
Aztán: felszámolás. Igaz, azóta is folyamatosan készülnek olyan üzemanyagár-körképek, amelyekben az “Autóklub hálózatának”, a Klubpetrol-kutaknak továbbra is van hely. Persze nem teljesen alaptalanul: a kutak egy része ugyanis továbbra is büszkén lobogtatja a Klubpetrol-zászlót, és nevezteti magát így. A cég nem működő internetes oldalán a keresőprogramban ragadt egyik aloldal egy 47 egységet számláló kútlistát közöl.

Ezek tulajdonosai megkeresésünkre nem szívesen nyilatkoztak. Ha azzal a kérdéssel indítunk, hogy a Klubpetrolt hívtuk-e, nagyjából a felénél igen a felelet, a többi már nevet változtatott. Egy “Klubpetrol”-üzemeltető azért annyit elmond, semmi kapcsolata nincs a gazdával, háromnegyed éve nem kap tőlük üzemanyagot, a zászlót pedig, ha jönnek érte, odaadja. Esetleges anyagi követeléséről nem nyilatkozott. Többen elmondják, a klubpetrolosok folyamatosan új befektetőt ígérnek, mindeddig eredménytelenül.

Üzemanyag-problémák

Huszárné Nagy Éva egyéni vállalkozóból, a dömsödi kút tulajdonosából azonban dől a szó. Elmondása szerint 1994-ben nyitott egy helyi kutat, amely azért jól működött. 2000-ben aztán “bérbe adta” a Hungaronaftának, az üzemeltetést pedig egy ismerősére bízta. (Vagyis legalábbis ezt nem a Klubpetrol építette.) Tavalyig különösebb gond nem adódott, bár szerinte a forgalma a Klubpetrol logótól csak csökkent. Az üzemanyaggal sem volt minden rendben: Klenáncz József méhész autói ugyanis besültek. A sejtések szerint a hungaronaftások által megbízott szállító keverte kicsit át az üzemanyagot. Amint erre fény derült, a Hungaronafta szakított a külső szállítóval, és – Klenáncz állítása szerint – a cég a kárt üzemanyag formájában úri módon megtérítette. Aztán tavaly év végétől már nem fizettek Huszárnénak. Máig mintegy kétmillió forintos követelése halmozódott fel. De ennél is elkeserítőbbnek tartja, hogy azóta is hitegették, így máig nem adta ki az egységet másnak. Bekérték az eredeti számlákat is, így most nehezen tudja érdekeit érvényesíteni. Most ideggondozóhoz jár, igaz, valamikor talán újraindítja az üzletet – természetesen más “márkanév” alatt.

A történet “kódolt” bizonytalanságai ellenére a kezdeményezésnek kétségtelenül voltak pozitív hatásai. A Klubpetrol mintájára például beindultak az áruházláncok “saját márkás” diszkontbenzinkútjai. Ezek árletörő hatását kár tagadni. A Mol – amely jelen cikkünkhöz nem kívánt semmit hozzáfűzni – korábban úgymond nem tulajdonított különösebb jelentőséget a diszkonthálózatnak, ám kiskereskedelmi részesedése évről évre morzsolódik. A kesztyűt a cég azzal vette fel, hogy 2005-ben megszüntette alapvető viszonyítási pontnak tekintett központi üzemanyagárait, és áttért a “helyi” árképzésre. Kútjuknál ma már attól függ az ár, hogy a környéken van-e olcsóbb versenytárs.

Foltok az üzleti múlton

Kisbán Lajos, a Hungaronaftát tulajdonló amerikai Globe Commerce and Industry Collaboration Co. “képviselője” pusztán a nyilvános cégadatok alapján korábban nem mondhatta magát a legjobb szimatú üzletembernek. Ugyanakkor ma már nagyágyúk is társául szegődnek. A Koma Külkereskedelmi Kft.-t, amelynek 1989 és 1990 között első ügyvezetője, 1991-ig pedig résztulajdonosa volt, egy 1990-es kérelem alapján 1993-tól felszámolták. (Ilyen esetben tartozások is hátramaradnak.) Az talán csak pech, hogy az 1989 és 1993 között általa felügyelt, 1993-ig részben tulajdonolt Militex Általános Kft.-t 1999-től szintén elérte a csúnya vég. De az már jogilag is az ő sara lehet, hogy a Bingó Kereskedelmi Kft.-t 1990 és 1994 közötti ügyvezetését követően számolták fel. 1990-től résztulajdonosa volt az Iberica Nemzetközi Kft.-nek, amely 1993-tól vált fizetésképtelenné. 1990 és 1993 között része volt a folyamatosan állami tulajdonú Hazai Sportlapok Lapkiadó Kft.-ben, amelyet azóta végelszámoltak. A Globe Co. 1991-ben nyitott magyarországi kereskedelmi képviseletét Kisbán vezette mindaddig, amíg a bíróság 2003-ban törölte a bejegyzését. Kisbán a Dunalakk Kft.-ben 1992-1997 között felügyelőbizottsági tag, a Pannonlakk Kft.-ben 1992- 1994 között résztulajdonos volt. Előbbi 1998-ban, utóbbi 2004-ben húzta le a rolót. 1993 óta volt felügyelőbizottsági tag a privatizált Ipari Reklám és Propaganda Vállalat utódcégében, az Ipari Bemutatóház Kft.-ben, amelyet a bíróság 2003-ban törölt. Az állami céget 1993-ban az az Offenzív Kft. vásárolta meg, amelyet a Globe Co. 1997-ben vett meg, és amelyet 1998-ban töröltek. A Fantasy 2000 Kft.-vel szintén nem volt szerencséje: a társaságban a Globe Co. 2003-as beszállását követő évben a hitelezők már nem láttak több fantáziát. A Globe Co. 2004-ben vette meg a korábban privatizált egykori Statisztikai Kiadó Vállalat utódját, a Statiqum-nyomdát, amely ma már ingatlancég, és az APEH-végrehajtók is kopogtatnak. A Hungaronafta 2005-ben szállt be egy Bio-Nafta Innovációs Kft. nevű volt sütőipari cégbe – az adóellenőrök már itt is jelentkeztek foglalni -, de ugyanez a sors érte el ennek korábbi leányvállalatát, a Farina-Holding Termelő Rt.-t is. Az Agrár Biomassza Energia Előállító Kft. szintén peches: a cégközlönyben egymás alatt szerepel a Hungaronafta 2006-os beszállása és az APEH-végrehajtási bejegyzés. Ha nincsenek is személyes előítéletek, a Hungaronafta hitelezői ezek alapján talán óvatosabban is eljárhattak volna. A baljós jelek alapján a Klubpetrol következik, de talán ott még van remény.

Kisbán Lajosnak azért vannak olyan cégei, amelyeknél papíron semmi gond, mégsem nevezhetőek mindennaposaknak. Az üzletember a Panoráma Vendéglátó Kft.-t az 1993-as indulástól vezette és tulajdonolta. 2005-ben aztán a céget a Globe Co. vette meg (amelyet itt fia, Kisbán Krisztián képviselt), majd külső magánszemélyeké lett, és a kft. egy csapásra brókercéggé vált. Kiterjedt érdeklődésre vall, hogy 1997-ben beszállt az Octopus Tengeri Régészetet Támogató Kft.-be is. Az Akku Botond Kft.-ben – amelynek 2000 óta résztulajdonosa -, illetve a Green Synergy Zrt.-ben – amelynek 2005 óta alapító részvényese és igazgatósági tagja – tulajdonostársa Pongrácz Antal, aki a magyar üzleti élet univerzális cégvezetőjeként ma az OTP Bank vezérigazgató-helyettese. De az Akku-vállalkozásban megtalálta számítását Droppa György környezetvédő politikus is. A Green Synergyben Kisbán irányítói tevékenységét mások mellett felesége hivatott ellenőrizni. Úgyszintén hiba nélkül való a Zalakomári Öko-Park Rt., amelyben Kisbán tavaly jelent meg, majd gyorsan ki is szállt.


Többnyire kérdőmondatokat használok, csillagásznak, atomfizikusnak készültem, de végül újságíró lettem. Húsz éve foglalkozom energiaügyekkel. Tizenhét éve, egy programozó barátommal alapítottuk az energiainfo-t, mindazoknak, akiket nemcsak a "mi" érdekel, hanem a "hogyan" is. Hiszek benne, hogy a kételkedés, és a nyitottság visz előbbre.