close
Jövő júliusra készülnek el a típusengedély tervei
Atom - Egyéb

Jövő júliusra készülnek el a típusengedély tervei

A Paks II beruházás típusengedélyi terveit jövő év júliusára kell elkészíteni, amelyet a Paks II társaságnak kell majd benyújtania az Országos Atomenergia Hivatalhoz(OAH)jóváhagyásra – nyilatkozta Alekszander Kazarin, az Atomprojekt tervezővállalat vezérigazgató-helyettese, a nyomott vizes reaktor osztály vezetője magyar újságíróknak kedden a moszkvai Atomexpón.

A Roszatom leányvállalata, a Nyizsnyij Novgorod-i Mérnöki Iroda Atomsztrojexport (NIAEP-ASZE) a szentpétervári Atomprojekt tervező vállalatot bízta meg a Paks II beruházás tervdokumentációjának kidolgozásával.
Alekszander Kazarin úgy látta, hogy a magyar fél által a Paks II beruházással kapcsolatban megfogalmazott több mint 12 ezer követelmény pontosít, ezért a tervezői munka számára rendkívüli hasznos.
A vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy intézetük tervezi a VVER 1200-as típusú atomerőmű blokkokat, amelyeket az orosz Leningrád II-es és a fehéroroszországi atomerőművekbe építenek be, és ilyent szánnak Paksra is.
A tervező cég szakembere kifejtette, hogy a VVER 1200-as blokk a VVER 1000-es nyomott vizes blokk módosított változata, többlet passzív biztonsági rendszerekkel rendelkezik.
A VVER 1200-as blokk megkapta már a típusengedélyt Oroszországban, Fehérországban, és remélhetőleg hamarosan megkapja Finnországban, és vélhetően majd az engedélyezéskor Magyarországon is jóváhagyják.
Az Atomprojekt tervező vállalat vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta, hogy a Paks II atomerőmű a magyar előírásokkal teljesen összhangban épül, elkészült a Paks II projekt biztonsági és irányítástechnikai koncepciója, amely alapján meghatározták a tervezési és biztonsági alapot.
A szakember úgy látta, hogy a finn és a magyar atomerőmű projekt követelményei nagyjából azonosak, az Európai Unió szabályait követik, így a biztonsági rendszerek azonosak lesznek.
Az Atomprojekt tervező vállalat szakembere felhívta a figyelmet arra, hogy atomerőmű esetében az európai előírások különböznek az orosztól. Példaként említette, hogy az európai szabályok meghatározzák, hogy az erőművi blokknak ki kell bírnia egy nehéz utasszállító gép rázuhanását is, a szentpétervári II-es kiépítésénél ilyen követelmény nincs, miután a légifolyosók távolabb húzódnak az erőműtől – tette hozzá.