Ma mĂĄr nem lehet azt mondani, hogy a Nabucco csak nĂŠhĂĄny ember, vagy nĂŠhĂĄny vĂĄllalat fejĂŠben lĂŠtezik, a budapesti csĂşcstalĂĄlkozĂł utĂĄn meg van az a tĂĄmogatottsĂĄgi szint, ami ahhoz kell, hogy komoly lĂŠpĂŠseket tegyĂźnk előre – mondta az energiainfo.hu-nak a Mol elnĂśk-vezĂŠruigazgatĂłja, a keddi Nabucco csĂşcsot kĂśvetően. HernĂĄdi Zsolt szerint BrĂźsszel pĂŠnzĂźgyi rĂŠszvĂŠtele szĂźksĂŠges, hogy kibillentse a holtpontrĂłl a projektet, ami az utĂĄn gazdasĂĄgilag is profitĂĄbilis vĂĄllalkozĂĄssĂĄ vĂĄlhat. Az egyes orszĂĄgok ma mĂĄr nemcsak szeretnĂŠk ezt a gĂĄzvezetĂŠket, de a januĂĄr eleji gĂĄzvĂĄlsĂĄgot kĂśvetően felismertĂŠk, hogy egy alternatĂv szĂĄllĂtĂĄsi Ăştvonal, egy alternatĂv fĂśldgĂĄzforrĂĄs jelentős mĂŠrtĂŠkben enyhĂtheti egy ilyen helyzet kĂśvetkezmĂŠyneit – mondta a Mol elnĂśk-vezĂŠrigazgatĂłja a nabucco csĂşcsot kĂśvetően. Ehhez termĂŠszetesen tisztĂĄzni kell a mĂŠg nyitott kĂŠrdĂŠseket, amelyek szĂĄma HernĂĄdi Zsolt szerint kisebb, mint azt sokan gondolnĂĄk.
A kulcskĂŠrdĂŠs, az a kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄs, amely megfelelő jogi garanciĂĄkat jelent a projektben rĂŠsztvevők szĂĄmĂĄra. A Mol elnĂśk-vezĂŠrigazgatĂłja hozzĂĄtette: az EU tagorszĂĄgok kivĂŠtel nĂŠlkĂźl alĂĄĂrtĂĄk az energiakereskedelemről szĂłlĂł megĂĄllapodĂĄsokat, ĂŠs alĂĄvetik magukat az uniĂłs alapelveknek. TĂśrĂśkorszĂĄgban azonban ezeknek nem minden pontja alkalmazhatĂł. Ugyanakkor nyilvĂĄnvalĂł, hogy TĂśrĂśkorszĂĄg a Nabucco szempontjĂĄbĂłl megkerĂźlhetetlen tranzitorszĂĄg, ezĂŠrt TĂśrĂśkorszĂĄggal meg kell tudni ĂĄllapodni – jelentette ki HernĂĄdi Zsolt.
TĂśrĂśkorszĂĄgnak a megĂĄllapodĂĄs keretĂŠben el kell fogadni az eurĂłpai uniĂłs elveket, mĂĄsrĂŠszt meg kell vizsgĂĄlni, mely feltĂŠtelei teljesĂthetők, melyek nem. TĂśrĂśkorszĂĄg nĂŠlkĂźl a vezetĂŠk tĂŠnyleg csak egy ĂĄlom – jelentette ki a Mol első embere. HernĂĄdi szerint az EU rĂŠszvĂŠtele szĂźksĂŠges ahhoz, hogy feloldjĂĄk az ĂśrdĂśgi kĂśrt, miszerint a termelők a vezetĂŠkĂŠpĂtőkre vĂĄrnak, a vezetĂŠkĂŠpĂtők pedig a termelőkre, hogy elkĂśtelezzĂŠk magukat a beruhĂĄzĂĄs mellett.
A Mol elnĂśk-vezĂŠrigazgatĂłja szerint a jelenlegi helyzetben nem lehet elvĂĄrni a kaszpi-tengeri rĂŠgiĂł fĂśldgĂĄztermelőitől, hogy nagyobb kĂśtelezettsgĂŠet vĂĄllaljanak, minthogy jelzik: ha lesz vezetĂŠk, fognak bele gĂĄzt tĂślteni. Olyan orszĂĄgokrĂłl van szĂł, amelyeknek mĂĄs jelleggű elkĂśtelezettsĂŠgeik is vannak – utalt rĂĄ HernĂĄdi. KĂźlĂśnĂśsen ĂŠrzĂŠkeny a rĂŠgiĂł legnagyobb fĂśldgĂĄzkĂŠszletĂŠvel rendelkező TĂźrkmenisztĂĄn helyzete, hiszen neki ĂĄt kell szĂĄllĂtani a gĂĄzĂĄt a Kaszpi-tengeren. Ennek a feltĂŠtelei egyes orszĂĄgok szerint jogilag rendezettek, mĂĄsok – egyebek mellett OroszorszĂĄg – szerint viszont nem. HernĂĄdi szerint viszont TĂźrkmenisztĂĄnon kĂvĂźl is elegendő fĂśldgĂĄz van a nabucco tervezett kiindulĂĄsi pontjĂĄnĂĄl. KĂźlĂśnĂśsen, hogy a tervek szerint a csővezetĂŠk kapacitĂĄsĂĄnak 60 szĂĄzalĂŠka szabadon hozzĂĄfĂŠrhető lesz, azt akĂĄr a gazprom is hasznĂĄlhatja. A Mol elnĂśk-vezĂŠrigazagtĂłja hozzĂĄtette, ha az orosz tĂĄrsasĂĄg szĂĄllĂt a Nabuccon, az akkor is nĂśveli eurĂłpa ellĂĄtĂĄsbiztonsĂĄgĂĄt, hiszen nem UkrajnĂĄn keresztĂźl, hanem alternatĂv Ăştvonalon keresztĂźl tĂśrtĂŠnik.
A Mol elnĂśk-vezĂŠrigazgatĂłja Ăşgy vĂŠlte, a GyurcsĂĄny Ferenc kormĂĄnyfő ĂĄltal szorgalmazott, 200-300 milliĂł eurĂłs, uniĂłs forrĂĄson felĂźl is szĂźksĂŠg van az EurĂłpai UniĂł segĂtsĂŠgĂŠre, akĂĄr a hitel tĂpusĂş finansĂzrozĂĄsban is, pĂŠldĂĄul az EurĂłpai FejlesztĂŠsi bankon keresztĂźl. Ezeknek a lĂŠpĂŠseknek a kĂśvetkeztĂŠben a jelenelgi modell alapvetően megvĂĄltozhat, most azonban az a legfontosabb, hogy kibillenjen a projekt a holtpontrĂłl. Ha ez megtĂśrtĂŠnt, ha sikerĂźl ĂŠvi 12-13 milliĂĄrd kĂśbmĂŠternyi fĂśldgĂĄzzal megtĂślteni, akkor onnantĂłl kezdve mĂĄr valĂłdi versenyt teremthet az eurĂłpai gĂĄzpiacon, ĂŠs a beruhĂĄzĂĄsban ĂŠrdekelt cĂŠgek, szervezetek szĂĄmĂĄra Ăźzletileg is nyeresĂŠges vĂĄllalkozĂĄskĂŠnt műkĂśdhet – jelentette ki HernĂĄdi Zsolt.
Â
Hernádi szerint Brüsszel anyagi támogatása billentheti ki a holtpontról a Nabucco projektet
Ma mĂĄr nem lehet azt mondani, hogy a Nabucco csak nĂŠhĂĄny ember, vagy nĂŠhĂĄny vĂĄllalat fejĂŠben lĂŠtezik, a budapesti csĂşcstalĂĄlkozĂł utĂĄn meg van az a tĂĄmogatottsĂĄgi szint, ami ahhoz kell, hogy komoly lĂŠpĂŠseket tegyĂźnk előre – mondta az energiainfo.hu-nak a Mol elnĂśk-vezĂŠruigazgatĂłja, a keddi Nabucco csĂşcsot kĂśvetően. HernĂĄdi Zsolt szerint BrĂźsszel pĂŠnzĂźgyi rĂŠszvĂŠtele szĂźksĂŠges, hogy kibillentse a holtpontrĂłl a projektet, ami az utĂĄn gazdasĂĄgilag is profitĂĄbilis vĂĄllalkozĂĄssĂĄ vĂĄlhat. Az egyes orszĂĄgok ma mĂĄr nemcsak szeretnĂŠk ezt a gĂĄzvezetĂŠket, de a januĂĄr eleji gĂĄzvĂĄlsĂĄgot kĂśvetően felismertĂŠk, hogy egy alternatĂv szĂĄllĂtĂĄsi Ăştvonal, egy alternatĂv fĂśldgĂĄzforrĂĄs jelentős mĂŠrtĂŠkben enyhĂtheti egy ilyen helyzet kĂśvetkezmĂŠyneit – mondta a Mol elnĂśk-vezĂŠrigazgatĂłja a nabucco csĂşcsot kĂśvetően. Ehhez termĂŠszetesen tisztĂĄzni kell a mĂŠg nyitott kĂŠrdĂŠseket, amelyek szĂĄma HernĂĄdi Zsolt szerint kisebb, mint azt sokan gondolnĂĄk.
A kulcskĂŠrdĂŠs, az a kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄs, amely megfelelő jogi garanciĂĄkat jelent a projektben rĂŠsztvevők szĂĄmĂĄra. A Mol elnĂśk-vezĂŠrigazgatĂłja hozzĂĄtette: az EU tagorszĂĄgok kivĂŠtel nĂŠlkĂźl alĂĄĂrtĂĄk az energiakereskedelemről szĂłlĂł megĂĄllapodĂĄsokat, ĂŠs alĂĄvetik magukat az uniĂłs alapelveknek. TĂśrĂśkorszĂĄgban azonban ezeknek nem minden pontja alkalmazhatĂł. Ugyanakkor nyilvĂĄnvalĂł, hogy TĂśrĂśkorszĂĄg a Nabucco szempontjĂĄbĂłl megkerĂźlhetetlen tranzitorszĂĄg, ezĂŠrt TĂśrĂśkorszĂĄggal meg kell tudni ĂĄllapodni – jelentette ki HernĂĄdi Zsolt.
TĂśrĂśkorszĂĄgnak a megĂĄllapodĂĄs keretĂŠben el kell fogadni az eurĂłpai uniĂłs elveket, mĂĄsrĂŠszt meg kell vizsgĂĄlni, mely feltĂŠtelei teljesĂthetők, melyek nem. TĂśrĂśkorszĂĄg nĂŠlkĂźl a vezetĂŠk tĂŠnyleg csak egy ĂĄlom – jelentette ki a Mol első embere. HernĂĄdi szerint az EU rĂŠszvĂŠtele szĂźksĂŠges ahhoz, hogy feloldjĂĄk az ĂśrdĂśgi kĂśrt, miszerint a termelők a vezetĂŠkĂŠpĂtőkre vĂĄrnak, a vezetĂŠkĂŠpĂtők pedig a termelőkre, hogy elkĂśtelezzĂŠk magukat a beruhĂĄzĂĄs mellett.
A Mol elnĂśk-vezĂŠrigazgatĂłja szerint a jelenlegi helyzetben nem lehet elvĂĄrni a kaszpi-tengeri rĂŠgiĂł fĂśldgĂĄztermelőitől, hogy nagyobb kĂśtelezettsgĂŠet vĂĄllaljanak, minthogy jelzik: ha lesz vezetĂŠk, fognak bele gĂĄzt tĂślteni. Olyan orszĂĄgokrĂłl van szĂł, amelyeknek mĂĄs jelleggű elkĂśtelezettsĂŠgeik is vannak – utalt rĂĄ HernĂĄdi. KĂźlĂśnĂśsen ĂŠrzĂŠkeny a rĂŠgiĂł legnagyobb fĂśldgĂĄzkĂŠszletĂŠvel rendelkező TĂźrkmenisztĂĄn helyzete, hiszen neki ĂĄt kell szĂĄllĂtani a gĂĄzĂĄt a Kaszpi-tengeren. Ennek a feltĂŠtelei egyes orszĂĄgok szerint jogilag rendezettek, mĂĄsok – egyebek mellett OroszorszĂĄg – szerint viszont nem. HernĂĄdi szerint viszont TĂźrkmenisztĂĄnon kĂvĂźl is elegendő fĂśldgĂĄz van a nabucco tervezett kiindulĂĄsi pontjĂĄnĂĄl. KĂźlĂśnĂśsen, hogy a tervek szerint a csővezetĂŠk kapacitĂĄsĂĄnak 60 szĂĄzalĂŠka szabadon hozzĂĄfĂŠrhető lesz, azt akĂĄr a gazprom is hasznĂĄlhatja. A Mol elnĂśk-vezĂŠrigazagtĂłja hozzĂĄtette, ha az orosz tĂĄrsasĂĄg szĂĄllĂt a Nabuccon, az akkor is nĂśveli eurĂłpa ellĂĄtĂĄsbiztonsĂĄgĂĄt, hiszen nem UkrajnĂĄn keresztĂźl, hanem alternatĂv Ăştvonalon keresztĂźl tĂśrtĂŠnik.
A Mol elnĂśk-vezĂŠrigazgatĂłja Ăşgy vĂŠlte, a GyurcsĂĄny Ferenc kormĂĄnyfő ĂĄltal szorgalmazott, 200-300 milliĂł eurĂłs, uniĂłs forrĂĄson felĂźl is szĂźksĂŠg van az EurĂłpai UniĂł segĂtsĂŠgĂŠre, akĂĄr a hitel tĂpusĂş finansĂzrozĂĄsban is, pĂŠldĂĄul az EurĂłpai FejlesztĂŠsi bankon keresztĂźl. Ezeknek a lĂŠpĂŠseknek a kĂśvetkeztĂŠben a jelenelgi modell alapvetően megvĂĄltozhat, most azonban az a legfontosabb, hogy kibillenjen a projekt a holtpontrĂłl. Ha ez megtĂśrtĂŠnt, ha sikerĂźl ĂŠvi 12-13 milliĂĄrd kĂśbmĂŠternyi fĂśldgĂĄzzal megtĂślteni, akkor onnantĂłl kezdve mĂĄr valĂłdi versenyt teremthet az eurĂłpai gĂĄzpiacon, ĂŠs a beruhĂĄzĂĄsban ĂŠrdekelt cĂŠgek, szervezetek szĂĄmĂĄra Ăźzletileg is nyeresĂŠges vĂĄllalkozĂĄskĂŠnt műkĂśdhet – jelentette ki HernĂĄdi Zsolt.
Â