RomĂĄnia utĂĄn AlbĂĄnia is kĂŠrne a DĂŠli Ăramlat gĂĄzĂĄbĂłl, mikĂśzben a mĂĄr “hĂĄzon belĂźl” lĂŠvĂľ BulgĂĄria a megvalĂłsĂthatĂłsĂĄgi tanulmĂĄny kĂŠszĂtĂŠsĂŠre kĂŠszĂźl, MagyarorszĂĄg pedig egyĂŠb gĂĄzvezetĂŠki ĂśsszekĂśttettĂŠsek lĂŠtesĂtĂŠsĂŠn dolgozik. Ăm, amit az oroszok megnyernek a rĂŠven, elveszĂthetik a vĂĄmon: az ukrĂĄnok ĂŠs a lengyelek is olcsĂłbban akarnak hozzĂĄjutni az import gĂĄzhoz, mint amirĂľl mĂĄr megĂĄllapodtak. KemĂŠny tĂĄrgyalĂĄsok vĂĄrhatĂłk, de Ukrajna megĂźzente: az eurĂłpai felhasznĂĄlĂłk meleg lakĂĄsokban Ăźnnepelhetik az ĂşjĂŠvet.
Vlagyimir Titov orosz kĂźlĂźgyminiszter-helyettes pĂŠnteken azt mondta, hogy OroszorszĂĄg kĂŠsz bevonni AlbĂĄniĂĄt a DĂŠli Ăramlat gĂĄzvezetĂŠk projektbe, amelynek keretĂŠben orosz gĂĄz ĂŠrkezik majd DĂŠlkelet-EurĂłpĂĄba. Titov szerint OroszorszĂĄg mĂŠrlegeli, hogy kibĂľvĂtse a tervezett vezetĂŠk-hĂĄlĂłzatot, amelynek ĂŠves szĂĄllĂtĂłkapacitĂĄsa 63 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter lenne. AlbĂĄnia ma nem ĂĄll kapcsolatban egyetlen, nemzetkĂśzi gĂĄzvezetĂŠkkel sem. Titov azt kĂśvetĂľen nyilatkozott, hogy Sali Berisha albĂĄn miniszterelnĂśkkel tĂĄrgyalt. A DĂŠli Ăramlatnak mĂĄr tagja Ausztria, MagyarorszĂĄg, SzlovĂŠnia, GĂśrĂśgorszĂĄg, OlaszorszĂĄg, BulgĂĄria ĂŠs HorvĂĄtorszĂĄg a tagja, de mĂŠrlegeli a csatlakozĂĄst RomĂĄnia is. A csĂľ a Fekete-tenger alatt ĂŠrnĂŠ el a bolgĂĄr partokat, ahonnan esetleg egy-kĂŠt elĂĄgazĂĄs utĂĄn ĂŠrnĂŠ el az ausztriai Baumgartanben lĂŠvĂľ gĂĄzelosztĂł kĂśzpontot. A fekete-tengeri szakaszra az orosz Gazprom ĂŠs az olasz ENI hozott lĂŠtre vegyesvĂĄllalatot. LegutĂłbb egyĂŠbkĂŠnt BulgĂĄria ĂĄllapodott meg OroszorszĂĄggal arrĂłl, hogy elkĂŠszĂtik az ĂŠrintett vezetĂŠkszakasz megvalĂłsĂthatĂłsĂĄgi tanulmĂĄnyĂĄt. SzintĂŠn nĂŠhĂĄny napos hĂr, hogy MagyarorszĂĄg ĂŠs RomĂĄnia is lĂŠtesĂtett vezetĂŠki ĂśsszekĂśttetĂŠst, amelynek ugyan nincs kĂśze a nagy nemzetkĂśzi tranzitĂştvonalakhoz, ĂĄm annĂĄl fontosabb a helyi ellĂĄtĂĄsbiztonsĂĄg ĂŠs a kereskedelem ĂŠlĂŠnkĂtĂŠse miatt. NemzetkĂśzi gĂĄzkapcsolataink szempontjĂĄbĂłl a Szeged-Arad csĂľnĂŠl nagyobb sĂşlyĂş lesz a hamarosan ĂĄtadandĂł, horvĂĄtorszĂĄgi ĂśsszekĂśtettĂŠs, illetve SzlovĂĄkiĂĄval lĂŠtesĂtendĂľ gĂĄzkapcsolatunk, amely irĂĄnt azonban egyelĂľre szerĂŠny a kereskedĂľi ĂŠrdeklĂľdĂŠs. A tavasszal sikertelennek bizonyult kapacitĂĄsaukciĂł utĂĄn hamarosan Ăşj tendert Ăr ki a magyar FGSZ ĂŠs szlovĂĄkiai partnere, az Eustream.
VisszatĂŠrve AlbĂĄniĂĄra, a balkĂĄni orszĂĄg gĂĄzstratĂŠgia szerint a sajĂĄt gĂĄztermelĂŠs nagyon alacsony szinten ĂĄll, mert a mezĂľk kimerĂźlĂľben vannak, ĂŠs csĂśkken a nyomĂĄs az olajjal kĂśzĂśs forrĂĄsok esetĂŠben. Mintegy 500 szĂŠnhidrogĂŠnkĂşt mĂťkĂśdik az orszĂĄgban, ebbĂľl 225 ad gĂĄzt, de 25 kĂşt mĂĄr csak napi 1-8 ezer kĂśbmĂŠtert. Az egyetlen lehetĂľsĂŠg a sajĂĄt termelĂŠs nĂśvelĂŠsĂŠre, ha Ăşj lelĂľhelyeken indul meg a munka. Az orszĂĄg gĂĄzszĂĄllĂtĂł hĂĄlĂłzata sokkal nagyobb, mint az olajĂŠ, Ăśsszesen 498 kilomĂŠter hosszĂş. Ugyanakkor sok szakaszĂĄt hasznĂĄlaton kĂvĂźl helyeztĂŠk a szĂźksĂŠges karbantartĂĄsok, javĂtĂĄsok elmaradĂĄsa miatt. TĂśbb tanulmĂĄny kĂŠszĂźlt mĂĄr arra, hogy a hĂĄlĂłzatot ĂśsszekĂśssĂŠk az eurĂłpai gĂĄzrendszer valamely elemĂŠvel.
A stratĂŠgia optimista forgatĂłkĂśnyve szerint AlbĂĄniĂĄban ugyan kĂŠsĂľbb sem nĂľ a gĂĄztermelĂŠs, de megvalĂłsul az eurĂłpai gĂĄzhĂĄlĂłzatra valĂł rĂĄcsatlakozĂĄst cĂŠlzĂł, valamelyik terv. Annak ellenĂŠre, hogy pillanatnyilag csĂśkkent a gĂĄz irĂĄnti kereslet, hosszĂş tĂĄvon erĂľsĂśdhet, Ăgy AlbĂĄniĂĄban is szĂźksĂŠg lesz az szĂźksĂŠges ipari hĂĄttĂŠr megteremtĂŠse. A stratĂŠgia figyelembe veszi az erre vonatkozĂł, uniĂłs elĂľrejelzĂŠseket is, amelyek a gĂĄzigĂŠny erĂľteljes nĂśvekedĂŠsĂŠvel, szĂĄmolnak, vagyis a kĂśvetkezĂľ 20 ĂŠvben elĂľretĂśr a gĂĄz szerepe az elsĂľdleges energiahordozĂłk kĂśrĂŠben. Az optimista forgatĂłkĂśnyv tehĂĄt a gĂĄzimportra alapoz, de Ăşj, belfĂśldi lelĂľhelyek feltĂĄrĂĄsĂĄt is feltĂŠtelezi. MĂŠg elemezni kell, hogy ez utĂłbbiakra reĂĄlisan milyen mĂŠrtĂŠkben lehete majd tĂĄmaszkodni. Az eddig eredmĂŠnyek alapjĂĄn azonban nem sok remĂŠlhetĂľ a sajĂĄt termelĂŠstĂľl, a hangsĂşly tehĂĄt az import lehetĂľsĂŠgĂŠnek megteremtĂŠsĂŠn van.
A DĂŠli Ăramlat vezetĂŠk lefektĂŠsĂŠnek tervĂŠt OroszorszĂĄg nem sokkal azt kĂśvetĂľen hozta nyilvĂĄnossĂĄgra, hogy EurĂłpĂĄban lendĂźletet kapott a Nabucco gĂĄzprojekt elĂľkĂŠszĂtĂŠse. A Nabucco rĂŠvĂŠn az eurĂłpai felhasznĂĄlĂłk orosz forrĂĄsoktĂłl ĂŠs szĂĄllĂtĂĄstĂłl fĂźggetlenĂźl juthatnĂĄnak fĂśldgĂĄzhoz. Emiatt a DĂŠli Ăramlatot ĂŠs a NabuccĂłt egymĂĄs rivĂĄlisĂĄnak lehet tekinteni annak ellenĂŠre, hogy mindkĂŠt projekt vezetĂľi hagngsĂşlyozzĂĄk: a kĂŠsĂľbbi eurĂłpai gĂĄzigĂŠny miatt szĂźksĂŠg lesz a mind a kĂŠt csĂľre. MindazonĂĄltal a DĂŠli Ăramlat hivatalosan nem arra jĂśnne lĂŠtre, hogy a forrĂĄsok ĂŠs a piacok megszerzĂŠsĂŠvel ellehetetlenĂtse a NabuccĂłt, hanem, hogy elkerĂźlje a szĂĄllĂtĂĄsi kockĂĄzatot rejtĂľ UkrajnĂĄt.
UtĂłbbi tegnap kĂśzĂślte, hogy ezen a tĂŠlen nem lesz gĂĄztranzit zavar. “Az eurĂłpai felhasznĂĄlĂłk fĂťtĂśtt szobĂĄkban Ăźnnepelhetik az ĂŠv vĂŠgĂŠt” – jelentette be Andrej Kljujev ukrĂĄn miniszterelnĂśk-helyettes, orosz partnerĂŠvel valĂł ĂĄrtĂĄrgyalĂĄsai elĂľtt, egy sajtĂłtĂĄjĂŠkoztatĂłn. HangsĂşlyozta, hogy Ukrajna megbĂzhatĂł partner, s mindent megtesz annak ĂŠrdekĂŠben, hogy a terĂźletĂŠn keresztĂźl zavartalanul jusson le az orosz gĂĄz EurĂłpĂĄba. Ismert, hogy Ukrajna csĂśkkenteni kĂvĂĄnja az elĂľzĂľ kormĂĄnya ĂĄltal elfogadott, ezer kĂśbmĂŠterenkĂŠnti 450 dollĂĄros gĂĄzĂĄrat.
LengyelorszĂĄg is olcsĂłbb orosz gĂĄzt akar. A mĂĄr megĂĄllapodotthoz kĂŠpest tovĂĄbbi 10 szĂĄzalĂŠkos diszkontrĂłl szeretne tĂĄrgyalni Waldemar Pawlak lengyel gazdasĂĄgi miniszter, ha pedig nem jut dĂťlĂľre orosz partnereivel LengyelorszĂĄg nem fogja ratifikĂĄlni a Gazprom ĂŠs a PGNiG kĂśzĂśtt mĂĄr alĂĄĂrt megĂĄllapodĂĄst. Ăm, ha enged a Gazprom, akkor tovĂĄbbi 300 milliĂł dollĂĄrtĂłl esik el, Ărja az RBK napilap. A kĂŠt tĂĄrsasĂĄg mĂĄsfĂŠl ĂŠvnyi alkudozĂĄs utĂĄn jutott el a szerzĂľdĂŠs alĂĄĂrĂĄsĂĄig, amely egyrĂŠszt az ĂŠv vĂŠgĂŠn lejĂĄrĂł, hosszĂş tĂĄvĂş szerzĂľdĂŠs meghosszabbĂtĂĄsĂĄt jelenti, mĂĄsrĂŠszt pĂłtoljĂĄk benne azt a mennyisĂŠget is, amelytĂľl az importĂľr azĂŠrt esett el, meet szĂĄllĂtĂłja, a RosUkrEnergo (RUE) a mĂşlt ĂŠv eleje Ăłta nem tud szĂĄllĂtani. Ismert, hogy a A RUE-tĂľl az orosz-ukrĂĄn gĂĄzvitĂĄt lezĂĄrĂł megĂĄllapodĂĄs rĂŠszekĂŠnt vettĂŠk el a szĂĄllĂtĂĄsi lehetĂľsĂŠget, emiatt viszont LengyelorszĂĄg elesett addigi gĂĄzimportja ĂśtĂśdĂŠtĂľl. (Mellesleg, hasonlĂłan jĂĄrt MagyarorszĂĄg is.) Az Ăşj szerzĂľdĂŠs szerint LengyelorszĂĄg gĂĄzimportja a 2010-es 9,7 milliĂĄrd kĂśbmĂŠterrĂľl a jĂśvĂľ vĂŠtĂľl 11 milliĂĄrd kĂśbmĂŠterre nĂľ. A vĂŠgsĂľ alĂĄĂrĂĄs Dmitrij Medvegyev orosz elnĂśk december 6-i lengyelorszĂĄgi lĂĄtogatĂĄsa sorĂĄn kerĂźlne a szerzĂľdĂŠsre.
Gázmegállapodások, tömegével
RomĂĄnia utĂĄn AlbĂĄnia is kĂŠrne a DĂŠli Ăramlat gĂĄzĂĄbĂłl, mikĂśzben a mĂĄr “hĂĄzon belĂźl” lĂŠvĂľ BulgĂĄria a megvalĂłsĂthatĂłsĂĄgi tanulmĂĄny kĂŠszĂtĂŠsĂŠre kĂŠszĂźl, MagyarorszĂĄg pedig egyĂŠb gĂĄzvezetĂŠki ĂśsszekĂśttettĂŠsek lĂŠtesĂtĂŠsĂŠn dolgozik. Ăm, amit az oroszok megnyernek a rĂŠven, elveszĂthetik a vĂĄmon: az ukrĂĄnok ĂŠs a lengyelek is olcsĂłbban akarnak hozzĂĄjutni az import gĂĄzhoz, mint amirĂľl mĂĄr megĂĄllapodtak. KemĂŠny tĂĄrgyalĂĄsok vĂĄrhatĂłk, de Ukrajna megĂźzente: az eurĂłpai felhasznĂĄlĂłk meleg lakĂĄsokban Ăźnnepelhetik az ĂşjĂŠvet.
Vlagyimir Titov orosz kĂźlĂźgyminiszter-helyettes pĂŠnteken azt mondta, hogy OroszorszĂĄg kĂŠsz bevonni AlbĂĄniĂĄt a DĂŠli Ăramlat gĂĄzvezetĂŠk projektbe, amelynek keretĂŠben orosz gĂĄz ĂŠrkezik majd DĂŠlkelet-EurĂłpĂĄba. Titov szerint OroszorszĂĄg mĂŠrlegeli, hogy kibĂľvĂtse a tervezett vezetĂŠk-hĂĄlĂłzatot, amelynek ĂŠves szĂĄllĂtĂłkapacitĂĄsa 63 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter lenne. AlbĂĄnia ma nem ĂĄll kapcsolatban egyetlen, nemzetkĂśzi gĂĄzvezetĂŠkkel sem. Titov azt kĂśvetĂľen nyilatkozott, hogy Sali Berisha albĂĄn miniszterelnĂśkkel tĂĄrgyalt. A DĂŠli Ăramlatnak mĂĄr tagja Ausztria, MagyarorszĂĄg, SzlovĂŠnia, GĂśrĂśgorszĂĄg, OlaszorszĂĄg, BulgĂĄria ĂŠs HorvĂĄtorszĂĄg a tagja, de mĂŠrlegeli a csatlakozĂĄst RomĂĄnia is. A csĂľ a Fekete-tenger alatt ĂŠrnĂŠ el a bolgĂĄr partokat, ahonnan esetleg egy-kĂŠt elĂĄgazĂĄs utĂĄn ĂŠrnĂŠ el az ausztriai Baumgartanben lĂŠvĂľ gĂĄzelosztĂł kĂśzpontot. A fekete-tengeri szakaszra az orosz Gazprom ĂŠs az olasz ENI hozott lĂŠtre vegyesvĂĄllalatot. LegutĂłbb egyĂŠbkĂŠnt BulgĂĄria ĂĄllapodott meg OroszorszĂĄggal arrĂłl, hogy elkĂŠszĂtik az ĂŠrintett vezetĂŠkszakasz megvalĂłsĂthatĂłsĂĄgi tanulmĂĄnyĂĄt. SzintĂŠn nĂŠhĂĄny napos hĂr, hogy MagyarorszĂĄg ĂŠs RomĂĄnia is lĂŠtesĂtett vezetĂŠki ĂśsszekĂśttetĂŠst, amelynek ugyan nincs kĂśze a nagy nemzetkĂśzi tranzitĂştvonalakhoz, ĂĄm annĂĄl fontosabb a helyi ellĂĄtĂĄsbiztonsĂĄg ĂŠs a kereskedelem ĂŠlĂŠnkĂtĂŠse miatt. NemzetkĂśzi gĂĄzkapcsolataink szempontjĂĄbĂłl a Szeged-Arad csĂľnĂŠl nagyobb sĂşlyĂş lesz a hamarosan ĂĄtadandĂł, horvĂĄtorszĂĄgi ĂśsszekĂśtettĂŠs, illetve SzlovĂĄkiĂĄval lĂŠtesĂtendĂľ gĂĄzkapcsolatunk, amely irĂĄnt azonban egyelĂľre szerĂŠny a kereskedĂľi ĂŠrdeklĂľdĂŠs. A tavasszal sikertelennek bizonyult kapacitĂĄsaukciĂł utĂĄn hamarosan Ăşj tendert Ăr ki a magyar FGSZ ĂŠs szlovĂĄkiai partnere, az Eustream.
VisszatĂŠrve AlbĂĄniĂĄra, a balkĂĄni orszĂĄg gĂĄzstratĂŠgia szerint a sajĂĄt gĂĄztermelĂŠs nagyon alacsony szinten ĂĄll, mert a mezĂľk kimerĂźlĂľben vannak, ĂŠs csĂśkken a nyomĂĄs az olajjal kĂśzĂśs forrĂĄsok esetĂŠben. Mintegy 500 szĂŠnhidrogĂŠnkĂşt mĂťkĂśdik az orszĂĄgban, ebbĂľl 225 ad gĂĄzt, de 25 kĂşt mĂĄr csak napi 1-8 ezer kĂśbmĂŠtert. Az egyetlen lehetĂľsĂŠg a sajĂĄt termelĂŠs nĂśvelĂŠsĂŠre, ha Ăşj lelĂľhelyeken indul meg a munka. Az orszĂĄg gĂĄzszĂĄllĂtĂł hĂĄlĂłzata sokkal nagyobb, mint az olajĂŠ, Ăśsszesen 498 kilomĂŠter hosszĂş. Ugyanakkor sok szakaszĂĄt hasznĂĄlaton kĂvĂźl helyeztĂŠk a szĂźksĂŠges karbantartĂĄsok, javĂtĂĄsok elmaradĂĄsa miatt. TĂśbb tanulmĂĄny kĂŠszĂźlt mĂĄr arra, hogy a hĂĄlĂłzatot ĂśsszekĂśssĂŠk az eurĂłpai gĂĄzrendszer valamely elemĂŠvel.
A stratĂŠgia optimista forgatĂłkĂśnyve szerint AlbĂĄniĂĄban ugyan kĂŠsĂľbb sem nĂľ a gĂĄztermelĂŠs, de megvalĂłsul az eurĂłpai gĂĄzhĂĄlĂłzatra valĂł rĂĄcsatlakozĂĄst cĂŠlzĂł, valamelyik terv. Annak ellenĂŠre, hogy pillanatnyilag csĂśkkent a gĂĄz irĂĄnti kereslet, hosszĂş tĂĄvon erĂľsĂśdhet, Ăgy AlbĂĄniĂĄban is szĂźksĂŠg lesz az szĂźksĂŠges ipari hĂĄttĂŠr megteremtĂŠse. A stratĂŠgia figyelembe veszi az erre vonatkozĂł, uniĂłs elĂľrejelzĂŠseket is, amelyek a gĂĄzigĂŠny erĂľteljes nĂśvekedĂŠsĂŠvel, szĂĄmolnak, vagyis a kĂśvetkezĂľ 20 ĂŠvben elĂľretĂśr a gĂĄz szerepe az elsĂľdleges energiahordozĂłk kĂśrĂŠben. Az optimista forgatĂłkĂśnyv tehĂĄt a gĂĄzimportra alapoz, de Ăşj, belfĂśldi lelĂľhelyek feltĂĄrĂĄsĂĄt is feltĂŠtelezi. MĂŠg elemezni kell, hogy ez utĂłbbiakra reĂĄlisan milyen mĂŠrtĂŠkben lehete majd tĂĄmaszkodni. Az eddig eredmĂŠnyek alapjĂĄn azonban nem sok remĂŠlhetĂľ a sajĂĄt termelĂŠstĂľl, a hangsĂşly tehĂĄt az import lehetĂľsĂŠgĂŠnek megteremtĂŠsĂŠn van.
A DĂŠli Ăramlat vezetĂŠk lefektĂŠsĂŠnek tervĂŠt OroszorszĂĄg nem sokkal azt kĂśvetĂľen hozta nyilvĂĄnossĂĄgra, hogy EurĂłpĂĄban lendĂźletet kapott a Nabucco gĂĄzprojekt elĂľkĂŠszĂtĂŠse. A Nabucco rĂŠvĂŠn az eurĂłpai felhasznĂĄlĂłk orosz forrĂĄsoktĂłl ĂŠs szĂĄllĂtĂĄstĂłl fĂźggetlenĂźl juthatnĂĄnak fĂśldgĂĄzhoz. Emiatt a DĂŠli Ăramlatot ĂŠs a NabuccĂłt egymĂĄs rivĂĄlisĂĄnak lehet tekinteni annak ellenĂŠre, hogy mindkĂŠt projekt vezetĂľi hagngsĂşlyozzĂĄk: a kĂŠsĂľbbi eurĂłpai gĂĄzigĂŠny miatt szĂźksĂŠg lesz a mind a kĂŠt csĂľre. MindazonĂĄltal a DĂŠli Ăramlat hivatalosan nem arra jĂśnne lĂŠtre, hogy a forrĂĄsok ĂŠs a piacok megszerzĂŠsĂŠvel ellehetetlenĂtse a NabuccĂłt, hanem, hogy elkerĂźlje a szĂĄllĂtĂĄsi kockĂĄzatot rejtĂľ UkrajnĂĄt.
UtĂłbbi tegnap kĂśzĂślte, hogy ezen a tĂŠlen nem lesz gĂĄztranzit zavar. “Az eurĂłpai felhasznĂĄlĂłk fĂťtĂśtt szobĂĄkban Ăźnnepelhetik az ĂŠv vĂŠgĂŠt” – jelentette be Andrej Kljujev ukrĂĄn miniszterelnĂśk-helyettes, orosz partnerĂŠvel valĂł ĂĄrtĂĄrgyalĂĄsai elĂľtt, egy sajtĂłtĂĄjĂŠkoztatĂłn. HangsĂşlyozta, hogy Ukrajna megbĂzhatĂł partner, s mindent megtesz annak ĂŠrdekĂŠben, hogy a terĂźletĂŠn keresztĂźl zavartalanul jusson le az orosz gĂĄz EurĂłpĂĄba. Ismert, hogy Ukrajna csĂśkkenteni kĂvĂĄnja az elĂľzĂľ kormĂĄnya ĂĄltal elfogadott, ezer kĂśbmĂŠterenkĂŠnti 450 dollĂĄros gĂĄzĂĄrat.
LengyelorszĂĄg is olcsĂłbb orosz gĂĄzt akar. A mĂĄr megĂĄllapodotthoz kĂŠpest tovĂĄbbi 10 szĂĄzalĂŠkos diszkontrĂłl szeretne tĂĄrgyalni Waldemar Pawlak lengyel gazdasĂĄgi miniszter, ha pedig nem jut dĂťlĂľre orosz partnereivel LengyelorszĂĄg nem fogja ratifikĂĄlni a Gazprom ĂŠs a PGNiG kĂśzĂśtt mĂĄr alĂĄĂrt megĂĄllapodĂĄst. Ăm, ha enged a Gazprom, akkor tovĂĄbbi 300 milliĂł dollĂĄrtĂłl esik el, Ărja az RBK napilap. A kĂŠt tĂĄrsasĂĄg mĂĄsfĂŠl ĂŠvnyi alkudozĂĄs utĂĄn jutott el a szerzĂľdĂŠs alĂĄĂrĂĄsĂĄig, amely egyrĂŠszt az ĂŠv vĂŠgĂŠn lejĂĄrĂł, hosszĂş tĂĄvĂş szerzĂľdĂŠs meghosszabbĂtĂĄsĂĄt jelenti, mĂĄsrĂŠszt pĂłtoljĂĄk benne azt a mennyisĂŠget is, amelytĂľl az importĂľr azĂŠrt esett el, meet szĂĄllĂtĂłja, a RosUkrEnergo (RUE) a mĂşlt ĂŠv eleje Ăłta nem tud szĂĄllĂtani. Ismert, hogy a A RUE-tĂľl az orosz-ukrĂĄn gĂĄzvitĂĄt lezĂĄrĂł megĂĄllapodĂĄs rĂŠszekĂŠnt vettĂŠk el a szĂĄllĂtĂĄsi lehetĂľsĂŠget, emiatt viszont LengyelorszĂĄg elesett addigi gĂĄzimportja ĂśtĂśdĂŠtĂľl. (Mellesleg, hasonlĂłan jĂĄrt MagyarorszĂĄg is.) Az Ăşj szerzĂľdĂŠs szerint LengyelorszĂĄg gĂĄzimportja a 2010-es 9,7 milliĂĄrd kĂśbmĂŠterrĂľl a jĂśvĂľ vĂŠtĂľl 11 milliĂĄrd kĂśbmĂŠterre nĂľ. A vĂŠgsĂľ alĂĄĂrĂĄs Dmitrij Medvegyev orosz elnĂśk december 6-i lengyelorszĂĄgi lĂĄtogatĂĄsa sorĂĄn kerĂźlne a szerzĂľdĂŠsre.