KĂŠt ĂłriĂĄsi, MagyarorszĂĄgot is ĂŠrintő gĂĄzimport vezetĂŠk beruhĂĄzĂĄs előkĂŠszĂźletei tartanak. BĂĄrmelyik cső is ĂŠpĂźl meg, az javĂtani fogja MagyarorszĂĄg gĂĄzellĂĄtĂĄsĂĄt, megvĂĄltoztathatja a tĂŠrsĂŠgben lĂŠvő gĂĄzpiaci szerepĂŠt ĂŠs mĂłdosĂthatja fĂźggősĂŠgi kapcsolatait is. KĂśzĂśs tehĂĄt a Nabucco- ĂŠs a DĂŠl-eurĂłpai GĂĄzvezetĂŠk projektben, hogy megvalĂłsulĂĄsa MagyarorszĂĄg szĂĄmĂĄra kĂvĂĄnatos. Azonban most mĂĄr a politikusok illetve a kĂśzvĂŠlemĂŠny is hajlamos hol az egyikről, hol a mĂĄsikrĂłl megfeledkezni.
Egyik esetben sincs vĂŠgleges dĂśntĂŠs a beruhĂĄzĂĄsrĂłl. A Nabucco ott tart, hogy megvalĂłsĂtĂĄsĂĄra lĂŠtrejĂśtt egy hattagĂş konzorcium azon orszĂĄgok nemzeti olajvĂĄllalataibĂłl, amely orszĂĄgokat ĂĄtszelnĂŠ a KĂśzĂŠp-ĂzsiĂĄbĂłl AusztriĂĄig haladĂł gĂĄzvezetĂŠk. A formĂĄciĂł egyik lĂŠtrehozĂłja a magyar Mol Nyrt. is. A Nabucco konzorcium az elmĂşlt ĂŠvek sorĂĄn ezidĂĄig szĂĄndĂŠknyilatkozatot szĂĄndĂŠknyilatkozatra halmozott, tagjai ĂŠvente tĂśbbszĂśr is talĂĄlkoznak ĂŠs tulajdonkĂŠppen egy-egy hajszĂĄllal mindig előbbre is jutnak, ĂĄm a mai napig semmi vĂŠglegeset nem fogalmaztak meg.
A DĂŠl-eurĂłpai GĂĄzvezetĂŠk terve fiatalabb gondolat, az előkĂŠszĂźletek Ăźteme alapjĂĄn talĂĄn nagyobb a megvalĂłsĂtĂĄsi kĂŠszsĂŠg is. Ăm ami a lĂŠnyeget illeti, itt mĂŠg se szĂĄndĂŠknyilatkozat, se nyomvonalterv nem szĂźletett. (UtĂłbbit jĂşnius vĂŠgĂŠre fogalmazzĂĄk meg, előrelĂĄthatĂłan kĂŠt variĂĄnssal.)
A kĂŠt beruhĂĄzĂĄs embrionĂĄlis voltĂĄt azĂŠrt fontos hangsĂşlyozni, mert egyarĂĄnt hiba a tőlĂźk vĂĄrt előnyĂśket tĂŠnykĂŠnt kezelni ugyanĂşgy, mint az esetleges hĂĄtrĂĄnyokkal riogatni a kĂśzvĂŠlemĂŠnyt. Ăgy azt is csĂşsztatĂĄs ĂĄllĂtani, hogy MagyarorszĂĄgnak mĂĄr csak azĂŠrt is a Nabucco beruhĂĄzĂĄst kell vĂĄlasztania, mert azt tĂĄmogatja az EurĂłpai UniĂł is. SzĂśgezzĂźk le: az EU elvben mindkĂŠt tervet tĂĄmogatja, pĂŠnzt mĂŠg egyikhez sem adott. Nem is adhatna ilyen korai szakaszban. Az, hogy a Nabucco megvalĂłsulĂĄsa uniĂłs ĂŠrdeket is szolgĂĄl, termĂŠszetesen igaz. Ezt azonban nem elsősorban uniĂłs kĂśrĂśkből lehet hallani, hanem a sajĂĄtjainkbĂłl. RĂĄadĂĄsul igaz ez a mĂĄsik csőre is. ElĂŠg csak arra gondolni, hogy egymĂĄssal versengve akarnak az ĂŠszak- ĂŠs a nyugat-eurĂłpai orszĂĄgok kapacitĂĄsokat lekĂśtni a szintĂŠn orosz gĂĄz szĂĄllĂtĂĄsĂĄra ĂŠpĂźlő Ăszak-eurĂłpai gĂĄzvezetĂŠkből.
NĂŠmet, olasz ĂŠs francia cĂŠgek tĂźlekednek ezenfelĂźl az oroszorszĂĄgi gĂĄztermelő lehetősĂŠgekĂŠrt is. Igen nagy tĂŠvedĂŠs azt gondolni, hogy az EU nagy tagĂĄllamai finnyĂĄsak lennĂŠnek az orosz gĂĄzzal szemben.
A mĂĄsik fő kĂśzĂśs vonĂĄs az, hogy a magyarorszĂĄgi gĂĄzbiztonsĂĄg szempontjĂĄbĂłl egyik beruhĂĄzĂĄs sem jelent teljes megoldĂĄst. BĂĄrmelyik cső is ĂŠpĂźl majd meg, az egyĂşttal Ăşjabb problĂŠmĂĄk forrĂĄsa is lehet. Kicsit előreszaladva: MagyarorszĂĄgnak valĂłjĂĄban az kedvezne, ha a kĂŠt vezetĂŠk balkĂĄni ĂŠs kĂśzĂŠp-eurĂłpai, vagy legalĂĄbb magyarorszĂĄgi szakasza azonos lenne. Ekkor ĂŠlvezhetnĂŠnk a kĂŠt beruhĂĄzĂĄs ĂĄltal kĂnĂĄlt előnyĂśk ĂśsszessĂŠgĂŠt, mikĂśzben a kockĂĄzatok ĂŠs hĂĄtrĂĄnyok semlegesĂtenĂŠk, ĂŠrvĂŠnytelenĂtenĂŠk egymĂĄst. KorĂĄbban egyĂŠbkĂŠnt volt is egyĂźttműkĂśdĂŠsi hajlandĂłsĂĄg az orosz tĂśbbsĂŠgű KĂŠk Ăramlat meghosszabbĂtĂĄsĂĄt jelentő DĂŠl-eurĂłpai, illetve az egyszerűsĂŠg kedvĂŠĂŠrt nem-orosz jelzővel ellĂĄtott Nabucco kezdemĂŠnyezői kĂśzĂśtt. VĂŠgĂźl azonban elhalt a kĂsĂŠrlet, mivel a beruhĂĄzĂłk ellenĂŠrdekeltsĂŠge erősebbnek bizonyult az egyĂźttműkĂśdĂŠs ĂgĂŠrte előnyĂśk vonzerejĂŠnĂŠl.
Pillanatnyilag magyar rĂŠszről az a cĂŠlszerű hozzĂĄĂĄllĂĄs, hogy tĂĄmogatjuk mindkĂŠt tervet, s vĂŠgĂźl a szĂĄmunkra előnyĂśsebbnek tűnőben veszĂźnk rĂŠszt. (Annak nemigen van esĂŠlye, hogy mindkĂŠt importvezetĂŠk megĂŠpĂźl.)
VegyĂźk tehĂĄt sorra, mit takar pontosan a kĂŠt beruhĂĄzĂĄs, s jellemzőik mit jelentenek MagyarorszĂĄg szĂĄmĂĄra.
Nabucco
A Nabucco gĂĄzforrĂĄsa:
“IrĂĄni gĂĄz ĂŠrkezik EurĂłpĂĄba a NabuccĂłn”, cĂmmel jelentek meg az első hĂrek a tervről. BĂĄr IrĂĄn nĂŠhĂĄny hĂłnapja kĂśzĂślte, hogy gĂĄzĂĄbĂłl legelőszĂśr az osztrĂĄk OMV kap, most nagyon Ăşgy ĂĄll, hogy ĂŠppen irĂĄni gĂĄzbĂłl nem lesz tĂşl sok a csőben. GĂĄz persze van IrĂĄnban bőven. NukleĂĄris fejlesztĂŠsei miatt viszont a perzsa orszĂĄg hadilĂĄbon ĂĄll az USA-val, s ez mĂĄs kĂźlkapcsolataira is rĂĄnyomhatja a bĂŠlyegĂŠt. BĂĄr ez esetben hangsĂşlyozottan amerikai, nem pedig NATO-Ăźgyről van szĂł, nem szabad figyelmen kĂvĂźl hagyni, hogy IrĂĄnnal a NATO legerősebb tagja ĂĄll viszĂĄlyban, s MagyarorszĂĄg is NATO-tag, valamelyest kisebb ĂŠrdekĂŠrvĂŠnyesĂtő kĂŠpessĂŠggel mint az USA.
MindazonĂĄltal IrĂĄnban van a vilĂĄg gĂĄztartalĂŠkainak 18 szĂĄzalĂŠka. Sokan igĂŠnyt is tartanak rĂĄ lĂŠgnemű ĂŠs cseppfolyĂłs formĂĄban egyarĂĄnt. Az orszĂĄg hĂşsz ĂŠven belĂźl a vilĂĄg gĂĄzkereskedelmĂŠnek 8-10 szĂĄzalĂŠkĂĄt szeretnĂŠ megszerezni. 2010-2015. kĂśzĂśtt mĂĄr ĂŠvi 248,4 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄzt fog exportĂĄlni â MagyarorszĂĄg ĂŠves gĂĄzigĂŠnye 16-17-szeresĂŠt â Reza Kasaei Zadeh, az iszlĂĄm ĂĄllam olajminiszter-helyettese remĂŠnyei szerint. Zadeh egyĂşttal az irĂĄni ĂĄllami gĂĄzipari tĂĄrsasĂĄg, a NIGC ĂĄltalĂĄnos igazgatĂłja is.
A NemzetkĂśzi Energia ĂgynĂśksĂŠg (IEA) azt jĂłsolja, hogy IrĂĄn 2010-ben 109 milliĂĄrd, 2030-ban mĂĄr 240 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄzt termel, s ebből 57 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter jut az eurĂłpai ĂŠs az ĂĄzsiai piacokra. EnnĂŠl Kasaei Zadeh sokkal derűlĂĄtĂłbb, a lĂŠnyeg azonban ugyanaz: jĂłk IrĂĄn gĂĄztermelő- ĂŠs exportĂĄlĂł kilĂĄtĂĄsai. Az orszĂĄg gĂĄzexportja a NIGEC tĂĄrsasĂĄg kezĂŠben van, amely a miniszter-helyettes kĂśzlĂŠse szerint főkĂŠnt gazdasĂĄgi, nem pedig politikai szempontokat tart szem előtt, amikor kivitelĂŠről dĂśnt. Az orszĂĄg most folyĂł ĂśtĂŠves terve vĂŠgĂŠre tĂśbb mint tĂzezer kilomĂŠter nagynyomĂĄsĂş Ăşj gĂĄzvezetĂŠk ĂŠpĂźl meg az orszĂĄgban.
SzĂĄmunkra mindebből annyi az ĂŠrdekes, hogy a belpiaci kereslet kielĂŠgĂtĂŠsĂŠt szem előtt tartĂł szĂĄllĂtĂł mennyi gĂĄzt akar illetve tud majd juttatni a Nabucco vezetĂŠkbe. Sajnos a miniszter-helyettes a kĂśzelmĂşltban adott ĂŠs az elemzĂŠsben idĂŠzett nyilatkozatĂĄban egyetlen szĂłval sem emlĂti ezt a csĂśvet.
A kezdeti lelkesedĂŠs utĂĄn az utĂłbbi időben mĂĄr nem IrĂĄn, hanem ĂĄltalĂĄban vĂŠve KĂśzĂŠp-Ăzsia, Ăşjabban pedig kiemelten AzerbajdzsĂĄn szerepel a cső fő gĂĄzbetĂĄplĂĄlĂłjakĂŠnt. Az előbbi lehetsĂŠges szĂĄllĂtĂłkkal â TĂźrkmenisztĂĄn, KazahsztĂĄn ĂŠs ĂzbegisztĂĄn â az a baj, hogy termelĂŠsĂźk nagy rĂŠszĂŠt mĂĄr sok ĂŠvre előre lekĂśtĂśttĂŠk a nagy vevők, mindenekelőtt az orosz Gazprom. UtĂłbbinak mĂŠg arra is gondja volt, hogy az egyre kĂśvetelőzőbb KĂna kiszolgĂĄlĂĄsĂĄt is tĂĄmogassa. NemrĂŠg műszaki, sőt anyagi tĂĄmogatĂĄst is ajĂĄnlott KazahsztĂĄnnak egy KĂna felĂŠ ĂŠpĂtendő gĂĄzvezetĂŠkhez. LĂŠpĂŠsĂŠnek EurĂłpa szemszĂśgĂŠből az a jelentősĂŠge, hogy segĂtsĂŠget nyĂşjt a kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai gĂĄz mĂĄs piacokra valĂł eljutĂĄsĂĄhoz, holott ezt a gĂĄzt EurĂłpa is szĂvesen megvennĂŠ.
AzerbajdzsĂĄn ĂŠrdekesebb. ĂrmĂŠnyorszĂĄgon keresztĂźl ez az orszĂĄg is rĂĄ tud csatlakozni a Nabucco majdani tĂśrĂśkorszĂĄgi szakaszĂĄra. ĂrĂśm az ĂśrĂśmben, hogy ĂŠppen AzerbajdzsĂĄn ellenĂĄllĂĄsa miatt nem sikerĂźlt megegyezni a Nabucco-projekt tagjainak arrĂłl, hogy a kĂŠt ĂłriĂĄsvezetĂŠk tĂśrĂśkorszĂĄgi szakasza azonos legyen. Emellett pedig szĂĄmos ĂŠsszerűsĂŠgi ĂŠrv szĂłlt volna. Igaz, volt a kĂŠrdĂŠsben orosz-tĂśrĂśk ellentĂŠt is a majdani vezetĂŠkszakasz tulajdonjogĂĄt illetően.
A Nabucco gĂĄzszĂĄllĂtĂĄsa:
Az importĂştvonal szempontjĂĄbĂłl kiemelkedő fontossĂĄgĂş TĂśrĂśkorszĂĄg szerepe. A tĂśrĂśkĂśk mĂĄr egyĂŠbkĂŠnt is jelentős gĂĄztranzit szerepre tettek szert, de ezt nĂśvelni szeretnĂŠk, s ĂŠrtelemszerűen az ő szavuk a dĂśntő abban, hol ĂŠs milyen gĂĄzvezetĂŠk ĂŠpĂźlhet a terĂźletĂźkĂśn. A NabuccĂłval mindenkĂŠppen jĂłl jĂĄrnĂĄnk. Ăm nekĂźnk előbbre valĂł, hogy MagyarorszĂĄg is jĂłl jĂĄrna. A Nabucco RomĂĄnia felől lĂŠpne be az orszĂĄgba, dĂŠlkelet-ĂŠszaknyugat irĂĄnyban szelnĂŠ azt kettĂŠ. Teljesen Ăşj, ĂĄm ĂŠppen emiatt meglehetősen drĂĄga Ăştvonal. ĂjdonsĂĄga azonban ĂŠrtĂŠket is hordoz: rajta keresztĂźl nem orosz gĂĄzt kapnĂĄnk, sőt a szĂĄllĂtĂĄsban sem lenne rĂŠsze orosz cĂŠgnek. Ezzel csĂśkkenne az orosz szĂĄllĂtĂĄsoknak valĂł kitettsĂŠgĂźnk, javulna a gĂĄzbiztonsĂĄgunk, Ăşjabb tranzitbevĂŠtelre tehetnĂŠnk szert. TegyĂźk hozzĂĄ, hogy Algyőtől Baumgartenig a ma meglĂŠvő vezetĂŠkeken is el lehet juttatni a fĂśldgĂĄzt, kĂŠrdĂŠs, hogy ez, Ăşjabb kompresszorĂĄllomĂĄsok telepĂtĂŠsĂŠvel műszakilag megoldhatĂł-e.
A cső vĂŠgpontja ĂŠs Ăgy a projekt kĂśzpontja is AusztriĂĄban lenne. (Onnan a meglĂŠvő vezetĂŠkeken haladhatna a gĂĄz Nyugatra.) Ez esetben azonban a projektvezető OMV-nĂŠl lĂŠtesĂźlnĂŠnek az esetleges kereskedelmi tĂĄrolĂłk, s ha lĂŠtesĂźl ilyen, ha nem, AusztriĂĄĂŠ lesz a regionĂĄlis elosztĂłszerep is. MagyarorszĂĄg â ne felejtsĂźk â egy hattagĂş konzorcium egyik kisebb tagjakĂŠnt lenne csak a projekt rĂŠszese.
A Nabucco piaca:
A nyomvonalban ĂŠrintett hat orszĂĄg mindenkĂŠppen vevő lenne az irĂĄni, az azeri, vagy a bĂĄrmilyen mĂĄs gĂĄzra. VĂŠteli szĂĄndĂŠkuk nyilvĂĄn tĂśbbletkeresletĂźk nagysĂĄgĂĄn ĂŠs azon mĂşlik, milyen ĂĄron jutnak hozzĂĄ a Nabucco gĂĄzĂĄhoz. Az mĂŠg inkĂĄbb kĂŠrdĂŠses, hogy a hat orszĂĄgon kĂvĂźl mĂŠg mely orszĂĄgok vennĂŠnek belőle. Ăj hĂr, hogy az amerikai kĂźlĂźgyminiszter is jelezte, orszĂĄga kĂŠsz tĂĄmogatni a Nabucco-beruhĂĄzĂĄst.
BorĂşlĂĄtĂł szakĂŠrtők szerint nemigen lenne vevő a projekttagokon kĂvĂźl a Nabucco gĂĄzĂĄra. TĂŠny, hogy mikĂśzben az EU szĂĄmĂĄra biztonsĂĄgnĂśvelő vezetĂŠkről van szĂł, eddig egyik uniĂłs orszĂĄg sem kĂśzĂślte, hogy vĂĄr az irĂĄni vagy az azeri gĂĄzvĂĄsĂĄrlĂĄs lehetősĂŠgĂŠre.
Az is kĂŠrdĂŠses, mennyire lesz valĂłban fĂźggetlen az orosz befolyĂĄstĂłl ez a beruhĂĄzĂĄs annak fĂŠnyĂŠben, hogy egy OPEC-szerű gĂĄzkartell formĂĄlĂĄsĂĄba fogtak a vilĂĄg nagy gĂĄztermelői ĂŠs exportőrei, kĂśztĂźk termĂŠszetesen OroszorszĂĄg ĂŠs IrĂĄn.
NekĂźnk vevőkĂŠnt a Nabucco beruhĂĄzĂĄs legfontosabb eleme az, hogy a vezetĂŠken az orosztĂłl eltĂŠrő gĂĄzhoz jutnĂĄnk. Az Ăşjfajta import rĂŠvĂŠn csĂśkkenhetne gĂĄzfelhasznĂĄlĂĄsunkon belĂźl az orosz eredetű szĂŠnhidrogĂŠn arĂĄnya, s javulhatnĂĄnak az orosz szĂĄllĂtĂłval szembeni tĂĄrgyalĂĄsi pozĂciĂłink. Ismert, hogy ma az eurĂłpai ĂĄtlagnĂĄl drĂĄgĂĄbban jutunk az orosz gĂĄzhoz.
DĂŠl-eurĂłpai gĂĄzvezetĂŠk
A DĂŠl-eurĂłpai GĂĄzvezetĂŠk forrĂĄsa:
Itt a szĂĄllĂtĂĄs egyszerűbb: NyilvĂĄnvalĂłan ĂŠs kizĂĄrĂłlag orosz gĂĄz jĂśnne a csĂśvĂśn, annak előnyeivel ĂŠs hĂĄtrĂĄnyaival egyĂźtt. Előny, hogy a szĂĄllĂtĂĄsi szĂĄndĂŠk mindenkĂŠppen adott, hiszen a gĂĄz az olaj mellett kiemelkedő szerepet kap OroszorszĂĄg fő bevĂŠteli forrĂĄsai kĂśzĂśtt. Az is tĂŠny, hogy bĂĄr az orosz szĂĄllĂtĂłk maguk is tĂśrekszenek piacaik diverzifikĂĄlĂĄsĂĄra, termĂŠszetes piacuk EurĂłpa. A betĂĄplĂĄlĂĄs tovĂĄbbĂĄ azĂŠrt is biztosnak tűnik, mert OroszorszĂĄg is bővĂŠben van a gĂĄznak. Igaz, a legolcsĂłbban kitermelhető lelőhelyei mĂĄr kimerĂźlőben vannak, de ĂŠvek Ăłta KĂśzĂŠp-ĂzsiĂĄban vett gĂĄzzal jĂłl ki tudja pĂłtolni azt, amit belfĂśldĂśn nem tud a felszĂnre hozni.
A DĂŠl-eurĂłpai GĂĄzvezetĂŠk Ăştvonala:
A kiindulĂĄsi pont a rĂŠszben mĂĄr meglĂŠvő KĂŠk Ăramlat vezetĂŠk, amely a Fekete-tengeren ĂĄt viszi a gĂĄzt TĂśrĂśkorszĂĄgba. Innen a cső az Ăgei-tengerig vezet, ĂĄm kĂŠrdĂŠs, onnan hovĂĄ. A magyarorszĂĄgi szakaszrĂłl magyar-orosz egyĂźttműkĂśdĂŠsben kĂŠszĂźlő terv kĂŠt variĂĄnsban gondolkodik. Az egyik szerint a NabuccĂłhoz hasonlĂłan BulgĂĄriĂĄn ĂŠs RomĂĄniĂĄn ĂĄt ĂŠrne a cső MagyarorszĂĄgra. A rivĂĄlis vezetĂŠkhez hasonlĂłan ellĂĄthatnĂĄ a balkĂĄni orszĂĄgokat orosz gĂĄzzal, majd MagyarorszĂĄgot is. Itt azonban â szemben a NabuccĂłval â magyar-orosz tulajdonĂş kereskedelmi gĂĄztĂĄrolĂłkban pihentetnĂŠk az orosz gĂĄzt. Ez mindenkĂŠppen előny a NabuccĂłval szemben, amely, mint szĂł volt rĂłla, nem MagyarorszĂĄgnak, hanem AusztriĂĄnak juttatna regionĂĄlis gĂĄzelosztĂł szerepet. RaĂĄdĂĄsul a DĂŠl-eurĂłpai GĂĄzvezetĂŠk kĂnĂĄlta szerep a 10-15 milliĂĄrd kĂśbmĂŠteres tĂĄrolĂłknak kĂśszĂśnhetően nagyobb lenne, mint ami AusztriĂĄnak jutna. Az is előnynek szĂĄmĂt, hogy ebben a beruhĂĄzĂĄsban nem maximum egyhatodnyi, hanem 50 szĂĄzalĂŠknyi szerep jut a magyar fĂŠlnek. TegyĂźk persze hozzĂĄ, hogy a mĂĄsik 50 szĂĄzalĂŠk a mĂĄs sĂşlycsoportban indulĂł GazexportĂŠ.
Ăm a RomĂĄnia felől ĂŠrkező vezetĂŠk kevĂŠsbĂŠ tetszik az oroszoknak a kettő kĂśzĂźl. EgyrĂŠszt gondjaik tĂĄmadtak a romĂĄniai szakasz ĂŠpĂtĂŠse kapcsĂĄn az ottani leendő partnerrel, s az sem teszi tĂşl vonzĂłvĂĄ szĂĄmukra ezt az Ăştvonalat, hogy a magyarorszĂĄgi szakasz egĂŠszĂŠt is Ăşj beruhĂĄzĂĄsban, tehĂĄt drĂĄgĂĄn lehetne csak lĂŠtrehozni.
EsĂŠlyesebbnek lĂĄtszik a mĂĄsik nyomvonal. Eszerint Szerbia felől lĂŠpne be a cső MagyarorszĂĄgra. Vagyis mĂĄr be is lĂŠpett, mert a meglĂŠvő szerbiai exportvezetĂŠkĂźnkĂśn fordĂtanĂĄk meg a szĂĄllĂtĂĄs irĂĄnyĂĄt. A cső ĂŠvi ĂśtmilliĂĄrd kĂśbmĂŠter szĂĄllĂtĂĄsĂĄra alkalmas, ha ez kevĂŠs, beĂĄllĂthatĂł mĂŠg nĂŠhĂĄny kompresszor. Az nem lenne baj, ha ekkortĂłl Szerbia nem kapna MagyarorszĂĄgon ĂĄt gĂĄzt, hiszen ahhoz akkortĂłl mĂĄr nem rajtunk keresztĂźl, hanem egy, RomĂĄniĂĄt elkerĂźlő, Ăşj balkĂĄni Ăştvonalon jutna. Nem kellene csĂśvet lefektetni a nyugat felĂŠ haladĂł szakaszhoz sem, SzĂĄzhalombattĂĄtĂłl ugyanis a most importra hasznĂĄlt HAG-vezetĂŠken kell majd megfordĂtani a szĂĄllĂtĂĄs irĂĄnyĂĄt. Ha Ăgy vesszĂźk, a DĂŠl-eurĂłpai GĂĄzvezetĂŠk nĂŠmi leegyszerűsĂtĂŠssel mĂĄr kĂŠszen is van. Magyar rĂŠszről is előny, hogy nem kell tĂşl sokat kĂślteni a csőre. AnnĂĄl ĂŠrdekesebb, hogy kiĂŠ lesz a vezetĂŠk. Most egyedĂźl a MolĂŠ. Ha azonban a Szerbia-SzĂĄzhalombatta-Baumgarten nyomvonalat kinevezik DĂŠl-eurĂłpai vezetĂŠkszakasznak, amelyet az előzetes tervek szerint a Mol ĂŠs a Gazexport kĂśzĂśsen hoz lĂŠtre, akkor az orosz fĂŠl esetleg igĂŠnyt tarthat a vezetĂŠk tulajdonjogĂĄnak felĂŠre. Persze, a Mol mĂĄr szĂĄzszor leszĂśgezte, hogy tartĂłsan sajĂĄt tulajdonĂĄban tartja a vezetĂŠkrendszert. KĂŠrdĂŠs, mit hoz az Ăşj helyzet.
A hiĂşsĂĄgunkat bĂĄnthatja tovĂĄbbĂĄ â bĂĄr ez nem gazdasĂĄgi kategĂłria â, hogy a Szerbia felől ĂŠrkező cső csak egy leĂĄgazĂĄsa lenne a DĂŠl-eurĂłpai gĂĄzvezetĂŠknek, a fő vezetĂŠk ugyanis SzerbiĂĄbĂłl ĂĄgazna tĂśbbfelĂŠ. SzerbiĂĄnak egyĂŠbkĂŠnt szintĂŠn ĂgĂŠrt kereskedelmi tĂĄrolĂłt ĂŠs regionĂĄlis gĂĄzelosztĂł szerepet is a Gazexport, de minden kĂśtelezettsĂŠgvĂĄllalĂĄs nĂŠlkĂźl. Ha viszont MagyarorszĂĄgra nem a főcső jĂśn, csak a mellĂŠkĂĄg, akkor annak sincs oka, hogy az itteni szakaszra tulajdonjogot akarjon formĂĄlni a Mol 50 szĂĄzalĂŠkos orosz projektpartnere. MagyarorszĂĄg szĂĄmĂĄra az oroszokkal kĂśzĂśs beruhĂĄzĂĄs fő előnye a szĂĄllĂtĂĄs szempontjĂĄbĂłl az, hogy bĂĄr tovĂĄbbra is orosz gĂĄzt kapunk, ahhoz az eddigitől eltĂŠrő Ăştvonalon jutunk. Mindenekelőtt csĂśkkennek azok a kockĂĄzatok, amit Ukrajna tranzitőr szerepe jelent. Ugyanakkor hĂĄtrĂĄny, hogy a Gazexport az Ăşj cső ĂĄtadĂĄsĂĄval egyidejűleg â legyen az Ăşj ĂŠpĂtĂŠsű, vagy a meglĂŠvő hĂĄlĂłzaton alapulĂł â leĂĄllĂthatja az UkrajnĂĄn keresztĂźli exportjĂĄt, s kizĂĄrĂłlag a dĂŠli vezetĂŠken keresztĂźl lĂĄtja el MagyarorszĂĄgot. Ekkor elvĂŠsz az az előnyĂźnk, amit az importforrĂĄsok bővĂźlĂŠsĂŠtől vĂĄrtunk. RĂĄĂĄadĂĄsul mĂĄr a magyarorszĂĄgi vezetĂŠkszakasz sem lesz kizĂĄrĂłlag magyar kĂŠzben, legalĂĄbbis a kĂśzĂśsen ĂŠpĂtendő cső esetĂŠben biztosan nem. Igaz, ez azĂŠrt a szĂŠlsősĂŠgesen rossz forgatĂłkĂśnyv lenne.
A DĂŠl-eurĂłpai vezetĂŠk piaca:
MĂĄs vevő is lenne a dĂŠlről ĂŠrkező orosz gĂĄzra, mint a nyomvonal ĂŠrintettjei. Az Ăşj vevők kiszolgĂĄlĂĄsĂĄnak az előbb ismertetett kĂŠt lehetsĂŠges szĂĄllĂtĂĄsi Ăştvonal kĂśzĂźl a mĂĄsodik, azaz a szerbiai kedvez. Innen ugyanis a cső olaszorszĂĄgi, horvĂĄtorszĂĄgi ĂŠs szlovĂŠniai vevőket is kiszolgĂĄlhatna. A kereslet erős is, főkĂŠnt olasz rĂŠszről.
MagyarorszĂĄgon főkĂŠnt akkor lenne kereslet erre a fajta orosz gĂĄzra, ha ahhoz olcsĂłbban lehetne hozzĂĄjutni, mint a szabadpiacon kaphatĂł kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai gĂĄzhoz. UtĂłbbi gĂĄz piacĂĄn azonban romlik fő szĂĄllĂtĂłnk az orosz-ukrĂĄn RosUkrEnergo, s erősĂśdik a Gazprom pozĂciĂłja. A fő problĂŠmĂĄt az oroszokkal kĂśzĂśs beruhĂĄzĂĄs ellenzői az orosz szĂĄllĂtĂĄsoknak valĂł kitettsĂŠg erősĂśdĂŠsĂŠben, azontĂşl pedig az orosz gazdasĂĄgi ĂŠs politikai befolyĂĄstĂłl valĂł erősebb fĂźggősĂŠgben lĂĄtjĂĄk. Ezen veszĂŠly megĂtĂŠlĂŠsĂŠt illetően MagyarorszĂĄgon â mint ismert â egymĂĄsnak homlokegyenest ellentmondĂł, esetenkĂŠnt szĂŠlsősĂŠges nĂŠzetek uralkodnak. Jelen elemzĂŠsnek nem feladata a gĂĄzimport politikai vonatkozĂĄsainak vizsgĂĄlata.
Gáz – honnan, hová? – amit az épülő földgázvezetékekről tudni érdemes
KĂŠt ĂłriĂĄsi, MagyarorszĂĄgot is ĂŠrintő gĂĄzimport vezetĂŠk beruhĂĄzĂĄs előkĂŠszĂźletei tartanak. BĂĄrmelyik cső is ĂŠpĂźl meg, az javĂtani fogja MagyarorszĂĄg gĂĄzellĂĄtĂĄsĂĄt, megvĂĄltoztathatja a tĂŠrsĂŠgben lĂŠvő gĂĄzpiaci szerepĂŠt ĂŠs mĂłdosĂthatja fĂźggősĂŠgi kapcsolatait is. KĂśzĂśs tehĂĄt a Nabucco- ĂŠs a DĂŠl-eurĂłpai GĂĄzvezetĂŠk projektben, hogy megvalĂłsulĂĄsa MagyarorszĂĄg szĂĄmĂĄra kĂvĂĄnatos. Azonban most mĂĄr a politikusok illetve a kĂśzvĂŠlemĂŠny is hajlamos hol az egyikről, hol a mĂĄsikrĂłl megfeledkezni.
Egyik esetben sincs vĂŠgleges dĂśntĂŠs a beruhĂĄzĂĄsrĂłl. A Nabucco ott tart, hogy megvalĂłsĂtĂĄsĂĄra lĂŠtrejĂśtt egy hattagĂş konzorcium azon orszĂĄgok nemzeti olajvĂĄllalataibĂłl, amely orszĂĄgokat ĂĄtszelnĂŠ a KĂśzĂŠp-ĂzsiĂĄbĂłl AusztriĂĄig haladĂł gĂĄzvezetĂŠk. A formĂĄciĂł egyik lĂŠtrehozĂłja a magyar Mol Nyrt. is. A Nabucco konzorcium az elmĂşlt ĂŠvek sorĂĄn ezidĂĄig szĂĄndĂŠknyilatkozatot szĂĄndĂŠknyilatkozatra halmozott, tagjai ĂŠvente tĂśbbszĂśr is talĂĄlkoznak ĂŠs tulajdonkĂŠppen egy-egy hajszĂĄllal mindig előbbre is jutnak, ĂĄm a mai napig semmi vĂŠglegeset nem fogalmaztak meg.
A DĂŠl-eurĂłpai GĂĄzvezetĂŠk terve fiatalabb gondolat, az előkĂŠszĂźletek Ăźteme alapjĂĄn talĂĄn nagyobb a megvalĂłsĂtĂĄsi kĂŠszsĂŠg is. Ăm ami a lĂŠnyeget illeti, itt mĂŠg se szĂĄndĂŠknyilatkozat, se nyomvonalterv nem szĂźletett. (UtĂłbbit jĂşnius vĂŠgĂŠre fogalmazzĂĄk meg, előrelĂĄthatĂłan kĂŠt variĂĄnssal.)
A kĂŠt beruhĂĄzĂĄs embrionĂĄlis voltĂĄt azĂŠrt fontos hangsĂşlyozni, mert egyarĂĄnt hiba a tőlĂźk vĂĄrt előnyĂśket tĂŠnykĂŠnt kezelni ugyanĂşgy, mint az esetleges hĂĄtrĂĄnyokkal riogatni a kĂśzvĂŠlemĂŠnyt. Ăgy azt is csĂşsztatĂĄs ĂĄllĂtani, hogy MagyarorszĂĄgnak mĂĄr csak azĂŠrt is a Nabucco beruhĂĄzĂĄst kell vĂĄlasztania, mert azt tĂĄmogatja az EurĂłpai UniĂł is. SzĂśgezzĂźk le: az EU elvben mindkĂŠt tervet tĂĄmogatja, pĂŠnzt mĂŠg egyikhez sem adott. Nem is adhatna ilyen korai szakaszban. Az, hogy a Nabucco megvalĂłsulĂĄsa uniĂłs ĂŠrdeket is szolgĂĄl, termĂŠszetesen igaz. Ezt azonban nem elsősorban uniĂłs kĂśrĂśkből lehet hallani, hanem a sajĂĄtjainkbĂłl. RĂĄadĂĄsul igaz ez a mĂĄsik csőre is. ElĂŠg csak arra gondolni, hogy egymĂĄssal versengve akarnak az ĂŠszak- ĂŠs a nyugat-eurĂłpai orszĂĄgok kapacitĂĄsokat lekĂśtni a szintĂŠn orosz gĂĄz szĂĄllĂtĂĄsĂĄra ĂŠpĂźlő Ăszak-eurĂłpai gĂĄzvezetĂŠkből.
NĂŠmet, olasz ĂŠs francia cĂŠgek tĂźlekednek ezenfelĂźl az oroszorszĂĄgi gĂĄztermelő lehetősĂŠgekĂŠrt is. Igen nagy tĂŠvedĂŠs azt gondolni, hogy az EU nagy tagĂĄllamai finnyĂĄsak lennĂŠnek az orosz gĂĄzzal szemben.
A mĂĄsik fő kĂśzĂśs vonĂĄs az, hogy a magyarorszĂĄgi gĂĄzbiztonsĂĄg szempontjĂĄbĂłl egyik beruhĂĄzĂĄs sem jelent teljes megoldĂĄst. BĂĄrmelyik cső is ĂŠpĂźl majd meg, az egyĂşttal Ăşjabb problĂŠmĂĄk forrĂĄsa is lehet. Kicsit előreszaladva: MagyarorszĂĄgnak valĂłjĂĄban az kedvezne, ha a kĂŠt vezetĂŠk balkĂĄni ĂŠs kĂśzĂŠp-eurĂłpai, vagy legalĂĄbb magyarorszĂĄgi szakasza azonos lenne. Ekkor ĂŠlvezhetnĂŠnk a kĂŠt beruhĂĄzĂĄs ĂĄltal kĂnĂĄlt előnyĂśk ĂśsszessĂŠgĂŠt, mikĂśzben a kockĂĄzatok ĂŠs hĂĄtrĂĄnyok semlegesĂtenĂŠk, ĂŠrvĂŠnytelenĂtenĂŠk egymĂĄst. KorĂĄbban egyĂŠbkĂŠnt volt is egyĂźttműkĂśdĂŠsi hajlandĂłsĂĄg az orosz tĂśbbsĂŠgű KĂŠk Ăramlat meghosszabbĂtĂĄsĂĄt jelentő DĂŠl-eurĂłpai, illetve az egyszerűsĂŠg kedvĂŠĂŠrt nem-orosz jelzővel ellĂĄtott Nabucco kezdemĂŠnyezői kĂśzĂśtt. VĂŠgĂźl azonban elhalt a kĂsĂŠrlet, mivel a beruhĂĄzĂłk ellenĂŠrdekeltsĂŠge erősebbnek bizonyult az egyĂźttműkĂśdĂŠs ĂgĂŠrte előnyĂśk vonzerejĂŠnĂŠl.
Pillanatnyilag magyar rĂŠszről az a cĂŠlszerű hozzĂĄĂĄllĂĄs, hogy tĂĄmogatjuk mindkĂŠt tervet, s vĂŠgĂźl a szĂĄmunkra előnyĂśsebbnek tűnőben veszĂźnk rĂŠszt. (Annak nemigen van esĂŠlye, hogy mindkĂŠt importvezetĂŠk megĂŠpĂźl.)
VegyĂźk tehĂĄt sorra, mit takar pontosan a kĂŠt beruhĂĄzĂĄs, s jellemzőik mit jelentenek MagyarorszĂĄg szĂĄmĂĄra.
Nabucco
A Nabucco gĂĄzforrĂĄsa:
“IrĂĄni gĂĄz ĂŠrkezik EurĂłpĂĄba a NabuccĂłn”, cĂmmel jelentek meg az első hĂrek a tervről. BĂĄr IrĂĄn nĂŠhĂĄny hĂłnapja kĂśzĂślte, hogy gĂĄzĂĄbĂłl legelőszĂśr az osztrĂĄk OMV kap, most nagyon Ăşgy ĂĄll, hogy ĂŠppen irĂĄni gĂĄzbĂłl nem lesz tĂşl sok a csőben. GĂĄz persze van IrĂĄnban bőven. NukleĂĄris fejlesztĂŠsei miatt viszont a perzsa orszĂĄg hadilĂĄbon ĂĄll az USA-val, s ez mĂĄs kĂźlkapcsolataira is rĂĄnyomhatja a bĂŠlyegĂŠt. BĂĄr ez esetben hangsĂşlyozottan amerikai, nem pedig NATO-Ăźgyről van szĂł, nem szabad figyelmen kĂvĂźl hagyni, hogy IrĂĄnnal a NATO legerősebb tagja ĂĄll viszĂĄlyban, s MagyarorszĂĄg is NATO-tag, valamelyest kisebb ĂŠrdekĂŠrvĂŠnyesĂtő kĂŠpessĂŠggel mint az USA.
MindazonĂĄltal IrĂĄnban van a vilĂĄg gĂĄztartalĂŠkainak 18 szĂĄzalĂŠka. Sokan igĂŠnyt is tartanak rĂĄ lĂŠgnemű ĂŠs cseppfolyĂłs formĂĄban egyarĂĄnt. Az orszĂĄg hĂşsz ĂŠven belĂźl a vilĂĄg gĂĄzkereskedelmĂŠnek 8-10 szĂĄzalĂŠkĂĄt szeretnĂŠ megszerezni. 2010-2015. kĂśzĂśtt mĂĄr ĂŠvi 248,4 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄzt fog exportĂĄlni â MagyarorszĂĄg ĂŠves gĂĄzigĂŠnye 16-17-szeresĂŠt â Reza Kasaei Zadeh, az iszlĂĄm ĂĄllam olajminiszter-helyettese remĂŠnyei szerint. Zadeh egyĂşttal az irĂĄni ĂĄllami gĂĄzipari tĂĄrsasĂĄg, a NIGC ĂĄltalĂĄnos igazgatĂłja is.
A NemzetkĂśzi Energia ĂgynĂśksĂŠg (IEA) azt jĂłsolja, hogy IrĂĄn 2010-ben 109 milliĂĄrd, 2030-ban mĂĄr 240 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄzt termel, s ebből 57 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter jut az eurĂłpai ĂŠs az ĂĄzsiai piacokra. EnnĂŠl Kasaei Zadeh sokkal derűlĂĄtĂłbb, a lĂŠnyeg azonban ugyanaz: jĂłk IrĂĄn gĂĄztermelő- ĂŠs exportĂĄlĂł kilĂĄtĂĄsai. Az orszĂĄg gĂĄzexportja a NIGEC tĂĄrsasĂĄg kezĂŠben van, amely a miniszter-helyettes kĂśzlĂŠse szerint főkĂŠnt gazdasĂĄgi, nem pedig politikai szempontokat tart szem előtt, amikor kivitelĂŠről dĂśnt. Az orszĂĄg most folyĂł ĂśtĂŠves terve vĂŠgĂŠre tĂśbb mint tĂzezer kilomĂŠter nagynyomĂĄsĂş Ăşj gĂĄzvezetĂŠk ĂŠpĂźl meg az orszĂĄgban.
SzĂĄmunkra mindebből annyi az ĂŠrdekes, hogy a belpiaci kereslet kielĂŠgĂtĂŠsĂŠt szem előtt tartĂł szĂĄllĂtĂł mennyi gĂĄzt akar illetve tud majd juttatni a Nabucco vezetĂŠkbe. Sajnos a miniszter-helyettes a kĂśzelmĂşltban adott ĂŠs az elemzĂŠsben idĂŠzett nyilatkozatĂĄban egyetlen szĂłval sem emlĂti ezt a csĂśvet.
A kezdeti lelkesedĂŠs utĂĄn az utĂłbbi időben mĂĄr nem IrĂĄn, hanem ĂĄltalĂĄban vĂŠve KĂśzĂŠp-Ăzsia, Ăşjabban pedig kiemelten AzerbajdzsĂĄn szerepel a cső fő gĂĄzbetĂĄplĂĄlĂłjakĂŠnt. Az előbbi lehetsĂŠges szĂĄllĂtĂłkkal â TĂźrkmenisztĂĄn, KazahsztĂĄn ĂŠs ĂzbegisztĂĄn â az a baj, hogy termelĂŠsĂźk nagy rĂŠszĂŠt mĂĄr sok ĂŠvre előre lekĂśtĂśttĂŠk a nagy vevők, mindenekelőtt az orosz Gazprom. UtĂłbbinak mĂŠg arra is gondja volt, hogy az egyre kĂśvetelőzőbb KĂna kiszolgĂĄlĂĄsĂĄt is tĂĄmogassa. NemrĂŠg műszaki, sőt anyagi tĂĄmogatĂĄst is ajĂĄnlott KazahsztĂĄnnak egy KĂna felĂŠ ĂŠpĂtendő gĂĄzvezetĂŠkhez. LĂŠpĂŠsĂŠnek EurĂłpa szemszĂśgĂŠből az a jelentősĂŠge, hogy segĂtsĂŠget nyĂşjt a kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai gĂĄz mĂĄs piacokra valĂł eljutĂĄsĂĄhoz, holott ezt a gĂĄzt EurĂłpa is szĂvesen megvennĂŠ.
AzerbajdzsĂĄn ĂŠrdekesebb. ĂrmĂŠnyorszĂĄgon keresztĂźl ez az orszĂĄg is rĂĄ tud csatlakozni a Nabucco majdani tĂśrĂśkorszĂĄgi szakaszĂĄra. ĂrĂśm az ĂśrĂśmben, hogy ĂŠppen AzerbajdzsĂĄn ellenĂĄllĂĄsa miatt nem sikerĂźlt megegyezni a Nabucco-projekt tagjainak arrĂłl, hogy a kĂŠt ĂłriĂĄsvezetĂŠk tĂśrĂśkorszĂĄgi szakasza azonos legyen. Emellett pedig szĂĄmos ĂŠsszerűsĂŠgi ĂŠrv szĂłlt volna. Igaz, volt a kĂŠrdĂŠsben orosz-tĂśrĂśk ellentĂŠt is a majdani vezetĂŠkszakasz tulajdonjogĂĄt illetően.
A Nabucco gĂĄzszĂĄllĂtĂĄsa:
Az importĂştvonal szempontjĂĄbĂłl kiemelkedő fontossĂĄgĂş TĂśrĂśkorszĂĄg szerepe. A tĂśrĂśkĂśk mĂĄr egyĂŠbkĂŠnt is jelentős gĂĄztranzit szerepre tettek szert, de ezt nĂśvelni szeretnĂŠk, s ĂŠrtelemszerűen az ő szavuk a dĂśntő abban, hol ĂŠs milyen gĂĄzvezetĂŠk ĂŠpĂźlhet a terĂźletĂźkĂśn. A NabuccĂłval mindenkĂŠppen jĂłl jĂĄrnĂĄnk. Ăm nekĂźnk előbbre valĂł, hogy MagyarorszĂĄg is jĂłl jĂĄrna. A Nabucco RomĂĄnia felől lĂŠpne be az orszĂĄgba, dĂŠlkelet-ĂŠszaknyugat irĂĄnyban szelnĂŠ azt kettĂŠ. Teljesen Ăşj, ĂĄm ĂŠppen emiatt meglehetősen drĂĄga Ăştvonal. ĂjdonsĂĄga azonban ĂŠrtĂŠket is hordoz: rajta keresztĂźl nem orosz gĂĄzt kapnĂĄnk, sőt a szĂĄllĂtĂĄsban sem lenne rĂŠsze orosz cĂŠgnek. Ezzel csĂśkkenne az orosz szĂĄllĂtĂĄsoknak valĂł kitettsĂŠgĂźnk, javulna a gĂĄzbiztonsĂĄgunk, Ăşjabb tranzitbevĂŠtelre tehetnĂŠnk szert. TegyĂźk hozzĂĄ, hogy Algyőtől Baumgartenig a ma meglĂŠvő vezetĂŠkeken is el lehet juttatni a fĂśldgĂĄzt, kĂŠrdĂŠs, hogy ez, Ăşjabb kompresszorĂĄllomĂĄsok telepĂtĂŠsĂŠvel műszakilag megoldhatĂł-e.
A cső vĂŠgpontja ĂŠs Ăgy a projekt kĂśzpontja is AusztriĂĄban lenne. (Onnan a meglĂŠvő vezetĂŠkeken haladhatna a gĂĄz Nyugatra.) Ez esetben azonban a projektvezető OMV-nĂŠl lĂŠtesĂźlnĂŠnek az esetleges kereskedelmi tĂĄrolĂłk, s ha lĂŠtesĂźl ilyen, ha nem, AusztriĂĄĂŠ lesz a regionĂĄlis elosztĂłszerep is. MagyarorszĂĄg â ne felejtsĂźk â egy hattagĂş konzorcium egyik kisebb tagjakĂŠnt lenne csak a projekt rĂŠszese.
A Nabucco piaca:
A nyomvonalban ĂŠrintett hat orszĂĄg mindenkĂŠppen vevő lenne az irĂĄni, az azeri, vagy a bĂĄrmilyen mĂĄs gĂĄzra. VĂŠteli szĂĄndĂŠkuk nyilvĂĄn tĂśbbletkeresletĂźk nagysĂĄgĂĄn ĂŠs azon mĂşlik, milyen ĂĄron jutnak hozzĂĄ a Nabucco gĂĄzĂĄhoz. Az mĂŠg inkĂĄbb kĂŠrdĂŠses, hogy a hat orszĂĄgon kĂvĂźl mĂŠg mely orszĂĄgok vennĂŠnek belőle. Ăj hĂr, hogy az amerikai kĂźlĂźgyminiszter is jelezte, orszĂĄga kĂŠsz tĂĄmogatni a Nabucco-beruhĂĄzĂĄst.
BorĂşlĂĄtĂł szakĂŠrtők szerint nemigen lenne vevő a projekttagokon kĂvĂźl a Nabucco gĂĄzĂĄra. TĂŠny, hogy mikĂśzben az EU szĂĄmĂĄra biztonsĂĄgnĂśvelő vezetĂŠkről van szĂł, eddig egyik uniĂłs orszĂĄg sem kĂśzĂślte, hogy vĂĄr az irĂĄni vagy az azeri gĂĄzvĂĄsĂĄrlĂĄs lehetősĂŠgĂŠre.
Az is kĂŠrdĂŠses, mennyire lesz valĂłban fĂźggetlen az orosz befolyĂĄstĂłl ez a beruhĂĄzĂĄs annak fĂŠnyĂŠben, hogy egy OPEC-szerű gĂĄzkartell formĂĄlĂĄsĂĄba fogtak a vilĂĄg nagy gĂĄztermelői ĂŠs exportőrei, kĂśztĂźk termĂŠszetesen OroszorszĂĄg ĂŠs IrĂĄn.
NekĂźnk vevőkĂŠnt a Nabucco beruhĂĄzĂĄs legfontosabb eleme az, hogy a vezetĂŠken az orosztĂłl eltĂŠrő gĂĄzhoz jutnĂĄnk. Az Ăşjfajta import rĂŠvĂŠn csĂśkkenhetne gĂĄzfelhasznĂĄlĂĄsunkon belĂźl az orosz eredetű szĂŠnhidrogĂŠn arĂĄnya, s javulhatnĂĄnak az orosz szĂĄllĂtĂłval szembeni tĂĄrgyalĂĄsi pozĂciĂłink. Ismert, hogy ma az eurĂłpai ĂĄtlagnĂĄl drĂĄgĂĄbban jutunk az orosz gĂĄzhoz.
DĂŠl-eurĂłpai gĂĄzvezetĂŠk
A DĂŠl-eurĂłpai GĂĄzvezetĂŠk forrĂĄsa:
Itt a szĂĄllĂtĂĄs egyszerűbb: NyilvĂĄnvalĂłan ĂŠs kizĂĄrĂłlag orosz gĂĄz jĂśnne a csĂśvĂśn, annak előnyeivel ĂŠs hĂĄtrĂĄnyaival egyĂźtt. Előny, hogy a szĂĄllĂtĂĄsi szĂĄndĂŠk mindenkĂŠppen adott, hiszen a gĂĄz az olaj mellett kiemelkedő szerepet kap OroszorszĂĄg fő bevĂŠteli forrĂĄsai kĂśzĂśtt. Az is tĂŠny, hogy bĂĄr az orosz szĂĄllĂtĂłk maguk is tĂśrekszenek piacaik diverzifikĂĄlĂĄsĂĄra, termĂŠszetes piacuk EurĂłpa. A betĂĄplĂĄlĂĄs tovĂĄbbĂĄ azĂŠrt is biztosnak tűnik, mert OroszorszĂĄg is bővĂŠben van a gĂĄznak. Igaz, a legolcsĂłbban kitermelhető lelőhelyei mĂĄr kimerĂźlőben vannak, de ĂŠvek Ăłta KĂśzĂŠp-ĂzsiĂĄban vett gĂĄzzal jĂłl ki tudja pĂłtolni azt, amit belfĂśldĂśn nem tud a felszĂnre hozni.
A DĂŠl-eurĂłpai GĂĄzvezetĂŠk Ăştvonala:
A kiindulĂĄsi pont a rĂŠszben mĂĄr meglĂŠvő KĂŠk Ăramlat vezetĂŠk, amely a Fekete-tengeren ĂĄt viszi a gĂĄzt TĂśrĂśkorszĂĄgba. Innen a cső az Ăgei-tengerig vezet, ĂĄm kĂŠrdĂŠs, onnan hovĂĄ. A magyarorszĂĄgi szakaszrĂłl magyar-orosz egyĂźttműkĂśdĂŠsben kĂŠszĂźlő terv kĂŠt variĂĄnsban gondolkodik. Az egyik szerint a NabuccĂłhoz hasonlĂłan BulgĂĄriĂĄn ĂŠs RomĂĄniĂĄn ĂĄt ĂŠrne a cső MagyarorszĂĄgra. A rivĂĄlis vezetĂŠkhez hasonlĂłan ellĂĄthatnĂĄ a balkĂĄni orszĂĄgokat orosz gĂĄzzal, majd MagyarorszĂĄgot is. Itt azonban â szemben a NabuccĂłval â magyar-orosz tulajdonĂş kereskedelmi gĂĄztĂĄrolĂłkban pihentetnĂŠk az orosz gĂĄzt. Ez mindenkĂŠppen előny a NabuccĂłval szemben, amely, mint szĂł volt rĂłla, nem MagyarorszĂĄgnak, hanem AusztriĂĄnak juttatna regionĂĄlis gĂĄzelosztĂł szerepet. RaĂĄdĂĄsul a DĂŠl-eurĂłpai GĂĄzvezetĂŠk kĂnĂĄlta szerep a 10-15 milliĂĄrd kĂśbmĂŠteres tĂĄrolĂłknak kĂśszĂśnhetően nagyobb lenne, mint ami AusztriĂĄnak jutna. Az is előnynek szĂĄmĂt, hogy ebben a beruhĂĄzĂĄsban nem maximum egyhatodnyi, hanem 50 szĂĄzalĂŠknyi szerep jut a magyar fĂŠlnek. TegyĂźk persze hozzĂĄ, hogy a mĂĄsik 50 szĂĄzalĂŠk a mĂĄs sĂşlycsoportban indulĂł GazexportĂŠ.
Ăm a RomĂĄnia felől ĂŠrkező vezetĂŠk kevĂŠsbĂŠ tetszik az oroszoknak a kettő kĂśzĂźl. EgyrĂŠszt gondjaik tĂĄmadtak a romĂĄniai szakasz ĂŠpĂtĂŠse kapcsĂĄn az ottani leendő partnerrel, s az sem teszi tĂşl vonzĂłvĂĄ szĂĄmukra ezt az Ăştvonalat, hogy a magyarorszĂĄgi szakasz egĂŠszĂŠt is Ăşj beruhĂĄzĂĄsban, tehĂĄt drĂĄgĂĄn lehetne csak lĂŠtrehozni.
EsĂŠlyesebbnek lĂĄtszik a mĂĄsik nyomvonal. Eszerint Szerbia felől lĂŠpne be a cső MagyarorszĂĄgra. Vagyis mĂĄr be is lĂŠpett, mert a meglĂŠvő szerbiai exportvezetĂŠkĂźnkĂśn fordĂtanĂĄk meg a szĂĄllĂtĂĄs irĂĄnyĂĄt. A cső ĂŠvi ĂśtmilliĂĄrd kĂśbmĂŠter szĂĄllĂtĂĄsĂĄra alkalmas, ha ez kevĂŠs, beĂĄllĂthatĂł mĂŠg nĂŠhĂĄny kompresszor. Az nem lenne baj, ha ekkortĂłl Szerbia nem kapna MagyarorszĂĄgon ĂĄt gĂĄzt, hiszen ahhoz akkortĂłl mĂĄr nem rajtunk keresztĂźl, hanem egy, RomĂĄniĂĄt elkerĂźlő, Ăşj balkĂĄni Ăştvonalon jutna. Nem kellene csĂśvet lefektetni a nyugat felĂŠ haladĂł szakaszhoz sem, SzĂĄzhalombattĂĄtĂłl ugyanis a most importra hasznĂĄlt HAG-vezetĂŠken kell majd megfordĂtani a szĂĄllĂtĂĄs irĂĄnyĂĄt. Ha Ăgy vesszĂźk, a DĂŠl-eurĂłpai GĂĄzvezetĂŠk nĂŠmi leegyszerűsĂtĂŠssel mĂĄr kĂŠszen is van. Magyar rĂŠszről is előny, hogy nem kell tĂşl sokat kĂślteni a csőre. AnnĂĄl ĂŠrdekesebb, hogy kiĂŠ lesz a vezetĂŠk. Most egyedĂźl a MolĂŠ. Ha azonban a Szerbia-SzĂĄzhalombatta-Baumgarten nyomvonalat kinevezik DĂŠl-eurĂłpai vezetĂŠkszakasznak, amelyet az előzetes tervek szerint a Mol ĂŠs a Gazexport kĂśzĂśsen hoz lĂŠtre, akkor az orosz fĂŠl esetleg igĂŠnyt tarthat a vezetĂŠk tulajdonjogĂĄnak felĂŠre. Persze, a Mol mĂĄr szĂĄzszor leszĂśgezte, hogy tartĂłsan sajĂĄt tulajdonĂĄban tartja a vezetĂŠkrendszert. KĂŠrdĂŠs, mit hoz az Ăşj helyzet.
A hiĂşsĂĄgunkat bĂĄnthatja tovĂĄbbĂĄ â bĂĄr ez nem gazdasĂĄgi kategĂłria â, hogy a Szerbia felől ĂŠrkező cső csak egy leĂĄgazĂĄsa lenne a DĂŠl-eurĂłpai gĂĄzvezetĂŠknek, a fő vezetĂŠk ugyanis SzerbiĂĄbĂłl ĂĄgazna tĂśbbfelĂŠ. SzerbiĂĄnak egyĂŠbkĂŠnt szintĂŠn ĂgĂŠrt kereskedelmi tĂĄrolĂłt ĂŠs regionĂĄlis gĂĄzelosztĂł szerepet is a Gazexport, de minden kĂśtelezettsĂŠgvĂĄllalĂĄs nĂŠlkĂźl. Ha viszont MagyarorszĂĄgra nem a főcső jĂśn, csak a mellĂŠkĂĄg, akkor annak sincs oka, hogy az itteni szakaszra tulajdonjogot akarjon formĂĄlni a Mol 50 szĂĄzalĂŠkos orosz projektpartnere. MagyarorszĂĄg szĂĄmĂĄra az oroszokkal kĂśzĂśs beruhĂĄzĂĄs fő előnye a szĂĄllĂtĂĄs szempontjĂĄbĂłl az, hogy bĂĄr tovĂĄbbra is orosz gĂĄzt kapunk, ahhoz az eddigitől eltĂŠrő Ăştvonalon jutunk. Mindenekelőtt csĂśkkennek azok a kockĂĄzatok, amit Ukrajna tranzitőr szerepe jelent. Ugyanakkor hĂĄtrĂĄny, hogy a Gazexport az Ăşj cső ĂĄtadĂĄsĂĄval egyidejűleg â legyen az Ăşj ĂŠpĂtĂŠsű, vagy a meglĂŠvő hĂĄlĂłzaton alapulĂł â leĂĄllĂthatja az UkrajnĂĄn keresztĂźli exportjĂĄt, s kizĂĄrĂłlag a dĂŠli vezetĂŠken keresztĂźl lĂĄtja el MagyarorszĂĄgot. Ekkor elvĂŠsz az az előnyĂźnk, amit az importforrĂĄsok bővĂźlĂŠsĂŠtől vĂĄrtunk. RĂĄĂĄadĂĄsul mĂĄr a magyarorszĂĄgi vezetĂŠkszakasz sem lesz kizĂĄrĂłlag magyar kĂŠzben, legalĂĄbbis a kĂśzĂśsen ĂŠpĂtendő cső esetĂŠben biztosan nem. Igaz, ez azĂŠrt a szĂŠlsősĂŠgesen rossz forgatĂłkĂśnyv lenne.
A DĂŠl-eurĂłpai vezetĂŠk piaca:
MĂĄs vevő is lenne a dĂŠlről ĂŠrkező orosz gĂĄzra, mint a nyomvonal ĂŠrintettjei. Az Ăşj vevők kiszolgĂĄlĂĄsĂĄnak az előbb ismertetett kĂŠt lehetsĂŠges szĂĄllĂtĂĄsi Ăştvonal kĂśzĂźl a mĂĄsodik, azaz a szerbiai kedvez. Innen ugyanis a cső olaszorszĂĄgi, horvĂĄtorszĂĄgi ĂŠs szlovĂŠniai vevőket is kiszolgĂĄlhatna. A kereslet erős is, főkĂŠnt olasz rĂŠszről.
MagyarorszĂĄgon főkĂŠnt akkor lenne kereslet erre a fajta orosz gĂĄzra, ha ahhoz olcsĂłbban lehetne hozzĂĄjutni, mint a szabadpiacon kaphatĂł kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai gĂĄzhoz. UtĂłbbi gĂĄz piacĂĄn azonban romlik fő szĂĄllĂtĂłnk az orosz-ukrĂĄn RosUkrEnergo, s erősĂśdik a Gazprom pozĂciĂłja. A fő problĂŠmĂĄt az oroszokkal kĂśzĂśs beruhĂĄzĂĄs ellenzői az orosz szĂĄllĂtĂĄsoknak valĂł kitettsĂŠg erősĂśdĂŠsĂŠben, azontĂşl pedig az orosz gazdasĂĄgi ĂŠs politikai befolyĂĄstĂłl valĂł erősebb fĂźggősĂŠgben lĂĄtjĂĄk. Ezen veszĂŠly megĂtĂŠlĂŠsĂŠt illetően MagyarorszĂĄgon â mint ismert â egymĂĄsnak homlokegyenest ellentmondĂł, esetenkĂŠnt szĂŠlsősĂŠges nĂŠzetek uralkodnak. Jelen elemzĂŠsnek nem feladata a gĂĄzimport politikai vonatkozĂĄsainak vizsgĂĄlata.