close
Földgázár kilátások
Blog - Consulting - Egyéb - Gáz

Földgázár kilátások

Lassan terĂ­tĂŠkre kerĂźl a kormĂĄny, majd az OrszĂĄggyűlĂŠs előtt az Ăşj gĂĄzellĂĄtĂĄsi tĂśrvĂŠny (GET) tervezete. Érdemes vĂŠgiggondolni, hogy vajon a tervezett teljes piacnyitĂĄs Ăşj modellje nyomĂĄn milyen vĂĄltozĂĄsok vĂĄrhatĂłak sajĂĄtos hazai helyzetĂźnkben, kĂźlĂśnĂśsen az egyre ĂŠlesebb vilĂĄgpiaci kĂśrnyezetben.

SzabĂĄlyozĂĄs

Az EurĂłpai UniĂł BizottsĂĄga mĂĄr a harmadik liberalizĂĄciĂłs csomaggal kĂźszkĂśdik, idehaza viszont a jelenleg hatĂĄlyos 2003/55 EK irĂĄnyelv ĂĄtĂźltetĂŠsĂŠvel is gondjaink vannak. Az irĂĄnyelv ugyanis 2007. jĂşlius 1-jĂŠre irĂĄnyozta elő a teljes piacnyitĂĄst (ĂĄram ĂŠs fĂśldgĂĄz), ĂŠs mindkĂŠt oldalon kĂŠsĂŠsben vagyunk. A villamos energia piac ĂĄtalakĂ­tĂĄsa 2008. januĂĄr 1-jĂŠvel megtĂśrtĂŠnik, ennek tĂśrvĂŠnyi kerete megvan, jĂłllehet mĂŠg mindig szĂĄmos vĂŠgrehajtĂĄsi rĂŠszletszabĂĄly hiĂĄnya nehezĂ­ti a szereplők dolgĂĄt. A fĂśldgĂĄzpiacot illetően tavasszal vilĂĄgossĂĄ vĂĄlt, hogy jĂśvő nyĂĄrra hĂşzĂłdik a modellvĂĄltĂĄs, ugyanakkor most mĂŠg az sem zĂĄrhatĂł ki, hogy tovĂĄbbi halasztĂĄst szenved a hadművelet, ĂŠs csak 2009 elejĂŠre sikerĂźl időzĂ­teni a tĂŠnyleges nyitĂĄst. (Ne feledjĂźk, hogy de iure mĂĄr ma is bĂĄrki vĂĄsĂĄrolhatna a szabadpiacon, de ha ilyen igĂŠny felmerĂźlne is, egyetlen piaci szereplő sem tudnĂĄ mĂŠg kezelni az ilyen igĂŠnyt.)

SzĂĄmos bizonytalansĂĄg terheli tehĂĄt a folyamatot, s Ă­gy a jĂśvő megĂ­tĂŠlĂŠsĂŠt, de Ăşgy tűnik, hogy az ĂĄrampiaci fejlemĂŠnyek ismeretĂŠben analĂłgia kĂ­nĂĄlkozik a leendő gĂĄzpiac műkĂśdĂŠsĂŠnek nĂŠmi előrejelzĂŠsĂŠhez.

Az Ăşj struktĂşra lĂŠnyege az, hogy az eddig ismert kĂśzĂźzemi műkĂśdĂŠst egyelőre fenntartja az egyetemes szolgĂĄltatĂĄs intĂŠzmĂŠnye rĂŠvĂŠn. Megszűnik ugyan ebben a kĂśrben a tĂŠteles kĂśltsĂŠg-felĂźlvizsgĂĄlaton alapulĂł hatĂłsĂĄgi ĂĄrszabĂĄlyozĂĄs, ugyanakkor a szolgĂĄltatĂłi tarifĂĄk elfogadĂĄsa, illetve a kereskedői ĂĄrrĂŠsek meghatĂĄrozĂĄsa rĂŠvĂŠn a hatĂłsĂĄg (GKM, MEH) lĂŠnyegĂŠben tovĂĄbbra is alkalmazhat, illetve fenntarthat a piaci folyamatoktĂłl eltĂŠrĂ­tett ĂĄrakat a portĂŠka (ĂĄram, fĂśldgĂĄz) vonatkozĂĄsĂĄban. A fuvar, vagyis a rendszerek hasznĂĄlati dĂ­ja vĂĄltozatlanul hatĂłsĂĄgi dĂ­jas marad.

Az ĂĄrampiacot lĂĄtva Ăşgy tűnik, hogy a hĂĄztartĂĄsi fogyasztĂłk ĂĄrai felett gyakorolt ĂĄrleszorĂ­tĂł politikai kontroll ĂĄrĂĄt azok a nem-hĂĄztartĂĄsi fogyasztĂłk fizetik meg, akik jĂśvőre mĂĄr nem lĂŠvĂŠn jogosultak az egyetemes szolgĂĄltatĂĄs igĂŠnybe vĂŠtelĂŠre, a szabadpiaci szegmens kereslet-kĂ­nĂĄlati tĂśrvĂŠnyeinek esnek ĂĄldozatul az Ăśnmaguk ĂĄltal gerjesztett keresleti versenyben.

 A fĂśldgĂĄzpiacon jelenleg mintegy 300 fogyasztĂł 700 fogyasztĂĄsi helyen vĂĄsĂĄrol Ăśsszesen 4,5 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄzt a ma ismert, jĂśvő ĂŠvre bejelentett igĂŠnyek alapjĂĄn. Ez tekintĂŠlyes mennyisĂŠg ĂŠs arĂĄny eurĂłpai ĂśsszehasonlĂ­tĂĄsban is, hiszen a teljes ĂŠves felhasznĂĄlĂĄs (12-14 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter) harmadĂĄt teszi ki. Ugyanakkor figyelembe vĂŠve a hĂĄztartĂĄsi fogyasztĂĄs egyharmados rĂŠszarĂĄnyĂĄt, a nem-hĂĄztartĂĄsi kĂśr fele mĂŠg kĂśzĂźzemben van. Így nem mindegy, hogy milyen ĂźtemezĂŠsben kĂŠnyszerĂźlnek a szabadpiacra. A GET tervezet a kezdeti kĂźszĂśbĂŠrtĂŠket leszĂĄllĂ­totta, ennek folytĂĄn elvileg az első kĂśrben az 500 m3/Ăłra teljesĂ­tmĂŠny feletti fogyasztĂłk mellett a 100 m3/Ăłra felettiek is kikerĂźlnek az egyetemes szolgĂĄltatĂĄsi kĂśrből. Az előbbiek szĂĄma mintegy 300-ra tehető, utĂłbbiak viszont legalĂĄbb 4000-en vannak. Ennek a kĂśrnek a szabadpiaci beszerzĂŠse termĂŠszetesen nem Ăşj gĂĄzigĂŠny, de a versenykĂŠpes forrĂĄs kimerĂźlĂŠsĂŠvel semmilyen ĂĄrelőnyre nem szĂĄmĂ­thatnak, ellenben ĂĄrfelhajtĂł tĂŠnyezővĂŠ vĂĄlik az a mechanizmus, amit az ĂĄrampiacon lĂĄthatunk.

ÁrtĂŠnyezők

Ismeretes, hogy fĂśldgĂĄzfogyasztĂĄsunk 80%-ĂĄt importĂĄljuk. Ez a fĂśldgĂĄz vĂŠgső soron alapvetően orosz, kisebb rĂŠszben tĂźrkmĂŠn forrĂĄsbĂłl szĂĄrmazik. A kĂśzĂźzemi szolgĂĄltatĂĄs kĂśrĂŠben lĂŠnyegĂŠben orosz eredetű gĂĄzzal van dolgunk, amely a GazpromtĂłl szĂĄrmazik, ĂŠs egyrĂŠszt a PanrusgĂĄz, mĂĄsrĂŠszt a Gaz de France, illetve az E.ON-Ruhrgas kereskedelmi csatornĂĄin ĂŠrkezik az orszĂĄgba BeregdarĂłcnĂĄl, valamint a HAG-vezetĂŠken Baumgarten felől, hosszĂş tĂĄvĂş szerződĂŠsek keretĂŠben.

A gĂĄziparban szokĂĄsos hosszĂştĂĄvĂş megĂĄllapodĂĄsok alapjĂĄn ennek a fĂśldgĂĄznak az aktuĂĄlis ĂĄrĂĄt meghatĂĄrozott helyettesĂ­tő termĂŠkek (nĂĄlunk a kĂśnnyű fűtőolaj ĂŠs gĂĄzolaj 50-50%-os arĂĄnyban) vilĂĄgpiaci ĂĄra hatĂĄrozza meg, bizonyos kĂŠsleltetĂŠssel ĂŠs kisimĂ­tĂĄssal (nĂĄlunk kilenc havi mozgĂł ĂĄtlagolĂĄssal). A mediterrĂĄn kikĂśtőbe leszĂĄllĂ­tott feldolgozott olajtermĂŠkek alapanyaga ugyan az Ural tĂ­pusĂş orosz nyersolaj, ennek ĂĄrvĂĄltozĂĄsa azonban elĂŠg szorosan kĂśveti a vezető vilĂĄgpiaci termĂŠkek (WTI, Brent) ĂĄrmozgĂĄsĂĄt, Ă­gy ezek ismeretĂŠben bĂĄrki nyomon kĂśvetheti a vĂĄrhatĂł ĂĄrhatĂĄsokat.

Az utĂłbbi időszakban tĂśbb lĂŠpcsőben lezajlott ĂĄrsokkok nyomĂĄn – amikor az elmĂşlt hetekben stabilan a 90-100 dollĂĄros sĂĄvban tartĂłzkodik a hordĂłnkĂŠnti nyersolajĂĄr – mĂĄr szinte hihetetlen, hogy 2000-ben a harminc dollĂĄrt sem ĂŠrte el az ĂŠves ĂĄtlagos Brent ĂĄr (Ural 26,72), ami nĂŠmi hullĂĄmvĂślgy utĂĄn mĂŠg 2003-ban is alulrĂłl nĂŠzte ezt a szintet. EzutĂĄn viszont nekilĂłdult, ĂŠs rendre 38 dollĂĄr, 54 dollĂĄr, illetve 65 dollĂĄr felett zĂĄrta ĂŠvi ĂĄtlagĂĄt az elmĂşlt ĂŠvekben. Ennek nyomĂĄn alakultak ki vĂŠgeredmĂŠnyben az idei gĂĄzĂĄraink, igaz, a szabĂĄlyozĂł hatĂłsĂĄgok nem hasznĂĄltĂĄk ki a negyedĂŠves ĂĄrkorrekciĂłs rendszerben rejlő előnyĂśket a konkrĂŠt vilĂĄgpiaci mozgĂĄsok tĂźkrĂśztetĂŠsĂŠre, hanem a Mol ĂśrĂśkĂŠbe lĂŠpő E.On FĂśldgĂĄz Trade kizĂĄrĂłlagos kĂśzĂźzemi nagykereskedővel kĂśtĂśtt alku keretĂŠben a 2006-os nyomott belfĂśldi ĂĄrak importkĂśltsĂŠgeit jĂł ideig az E.On ĂĄllta, utĂłbb viszont ezt tĂśrlesztve lassan kiegyenlĂ­tődik a szĂĄmla. Ilyen mĂłdon gyakorlatilag idĂŠn vĂĄltozatlanok maradtak a vĂŠgfogyasztĂłi ĂĄrak, vagyis teljes orszĂĄgos ĂĄtlagban a 80 Ft/kĂśbmĂŠter kĂśrĂźli ĂĄrszint.

Az idei olajĂĄr rally nyomĂĄn viszont jĂśvőre komoly nyomĂĄs vĂĄrhatĂł a kĂśltsĂŠgekben. Pici augusztusi megingĂĄst leszĂĄmĂ­tva a havi ĂĄtlagĂĄrak rendĂźletlenĂźl kapaszkodtak fel az ĂŠv eleji 50 dollĂĄrrĂłl a novemberi 90 dollĂĄros hordĂłnkĂŠnti ĂĄrra. Ez nagyjĂĄbĂłl azt jelenti, hogy a tavalyi ĂŠves ĂĄtlag alĂĄ akkor kerĂźlhetnĂŠnk, ha decemberben vĂŠgig ingyen adnĂĄk a szĂĄllĂ­tĂłk a nyersolajat. Erre nem nagyon szĂĄmĂ­thatunk, 70 dollĂĄr kĂśrĂźl ĂŠves ĂĄtlagĂĄrra viszont igen. Ennek nyomĂĄn a januĂĄr 1-jei ĂĄrkorrekciĂłban mĂĄris legalĂĄbb 10%-os importnyomĂĄs jelentkezik, a kĂśvetkező ĂŠv hĂĄtralevő negyedĂŠveit mĂŠg valamelyest befolyĂĄsolhatjĂĄk a leendő vilĂĄgpiaci ĂĄrmozgĂĄsok. Elvileg lejjebb adhatjĂĄk a piacok, a kereslet csĂśkkenĂŠse, illetve a szĂĄllĂ­tĂĄsi kockĂĄzatok mĂŠrsĂŠklődĂŠsĂŠvel a 20-25 dollĂĄr/hordĂł mĂŠrtĂŠkűre becsĂźlt spekulatĂ­v tőke is elhagyhatja a szektort. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy a nem tĂşl tĂĄvoli jĂśvőben 120 dollĂĄros magassĂĄgbĂłl nĂŠzĂźnk vissza irigykedve a mai helyzetre. Ne feledjĂźk, hogy a kitermelĂŠs Ăźteme egyre kevĂŠsbĂŠ kĂŠpes lĂŠpĂŠst tartani a fogyasztĂĄs bővĂźlĂŠsĂŠvel (Ázsia iparosodĂł terĂźletei), s minden jel szerint vĂŠget ĂŠrt az olcsĂł olaj korszaka.

Minthogy dollĂĄrban fizetnek kereskedőink a szĂĄllĂ­tĂłnak, nem lĂŠnyegtelen kĂŠrdĂŠs a belfĂśldi ĂĄrakat illetően a devizakurzus alakulĂĄsa. Az elmĂşlt esztendők 200, illetve tavaly 210 forintos dollĂĄrkurzusa utĂĄn idĂŠn a forint jelentős erősĂśdĂŠsĂŠt ĂŠs a dollĂĄr gyengĂźlĂŠsĂŠt egyszerre tapasztalhatjuk. Ennek ĂĄldĂĄsos hatĂĄsa segĂ­tett tompĂ­tani eleddig az olajĂĄrsokk legutĂłbbi hatĂĄsait. A reĂĄlĂĄrfolyamokat megbĂ­zhatĂłan tĂźkrĂśző Big Mac index szerint nyĂĄron nagyjĂĄbĂłl helyesen volt ĂĄrazva nemzeti valutĂĄnk, arra viszont nem szabad bizton szĂĄmĂ­tani, hogy jĂśvőre nem fog gyengĂźlni az idĂŠn vĂŠlhetően 185 forint kĂśrĂźl alakulĂł ĂŠves ĂĄrfolyam. Ez tehĂĄt tovĂĄbbi kockĂĄzati tĂŠnyező az ĂĄrnyomĂĄs tekintetĂŠben.

Az ĂĄrkorrekciĂł kĂŠrdĂŠsĂŠt nem ĂŠrinti a gĂĄzĂĄr kompenzĂĄciĂł rendszerĂŠnek mĂĄr bejelentett mĂłdosĂ­tĂĄsa, viszont az ĂŠrintett – eddig tĂĄmogatott – lakossĂĄgi fogyasztĂłk nyilvĂĄn megĂŠrzik a tĂĄmogatĂĄsi forrĂĄsok szűkĂźlĂŠsĂŠt. Viszont az emlĂ­tett ĂĄthĂşzĂłdĂł szabĂĄlyozĂĄsi tĂŠtel (E.On Ăźgylet) mĂŠg mintegy 30-35 milliĂĄrd forintos hĂĄtralĂŠkot mutat.

A fĂśldgĂĄz ĂŠrtĂŠkesĂ­tĂŠsĂŠnek ĂĄrrĂŠsĂŠre rĂŠszleteiben most nem tĂŠrĂźnk ki, mert az első fĂŠlĂŠvben semmilyen vĂĄltozĂĄs – leszĂĄmĂ­tva a vĂŠgfogyasztĂłkat nem ĂŠrintő, piaci szereplők kĂśzĂśtti ĂĄtrendezĂŠseket – nem vĂĄrhatĂł.

Ezzel nagyjĂĄbĂłl vĂŠgeztĂźnk is a gĂĄzmolekula kĂśltsĂŠgtĂŠnyezőinek ĂĄttekintĂŠsĂŠvel, lĂĄssuk a fuvardĂ­jakat. A rendszerhasznĂĄlati dĂ­jak (alapdĂ­j, szĂĄllĂ­tĂłvezetĂŠki, elosztĂłhĂĄlĂłzati ĂŠs tĂĄrolĂłi dĂ­jak) igen vĂĄltozatos formĂĄban vannak a kĂśzĂźzemi ĂĄrakba beĂŠpĂ­tve, nem is egyszerű kĂśvetni egyes elemeik vĂĄltozĂĄsĂĄnak hatĂĄsait. ÖsszessĂŠgĂŠben azonban viszonylag egyszerű a kĂŠplet, az infrastruktĂşrĂĄt Ăźzemeltető cĂŠgek tisztessĂŠgesnek mondhatĂł eszkĂśzarĂĄnyos megtĂŠrĂźlĂŠsben rĂŠszesĂźlnek, nagyvonalĂş kĂśltsĂŠg-felĂźlvizsgĂĄlat mellett. TalĂĄn ennek nyomĂĄn nevezhető nemzetkĂśzi ĂśsszehasonlĂ­tĂĄsban meglehetősen magasnak a rendszerhasznĂĄlati dĂ­jak arĂĄnya a vĂŠgszĂĄmlĂĄban. Az elosztĂłhĂĄlĂłzatra csatlakozĂł fogyasztĂłk kĂśzel 15 Ft/kĂśbmĂŠter dĂ­jat fizetnek ĂĄtlagosan, ennek tĂśbb mint fele az elosztĂłhĂĄlĂłzati dĂ­j, a fennmaradĂł rĂŠszt a szĂĄllĂ­tĂĄs ĂŠs tĂĄrolĂĄs dĂ­jai teszik ki. Ennek a dĂ­jnak a karbantartĂĄsa viszont rendszeres inflĂĄciĂł korrekciĂłt igĂŠnyel, amely – a villamosenergia-hĂĄlĂłzat hasznĂĄlathoz hasonlĂłan – rendszeres időkĂśzĂśnkĂŠnt megdobja a vĂŠgszĂĄmlĂĄkat.

VĂŠgezetĂźl ne feledjĂźk, hogy idĂĄig nettĂł ĂĄrakrĂłl beszĂŠltĂźnk, vagyis a nem-hĂĄztartĂĄsi fogyasztĂłkat energiaadĂł is terheli (56 Ft/gigajoule, vagyis 1,90 Ft/kĂśbmĂŠter), illetve a tavaly szeptemberben 20% mĂŠrtĂŠkűre emelkedő ĂĄfa a hĂĄztartĂĄsi fogyasztĂłk vĂŠgszĂĄmlĂĄjĂĄt dagasztja tovĂĄbb. Az energiaadĂł mĂŠrtĂŠkĂŠnek vĂĄltoztatĂĄsĂĄrĂłl nincs szĂł, az adĂł alĂłl mentesĂ­tett nem-Ăźzleti fogyasztĂłk adĂłztatĂĄsa sincs napirenden. MĂĄsfelől elvileg felmerĂźlhetne az ĂĄfa mĂŠrtĂŠkĂŠnek csĂśkkentĂŠse, ez az Ăśtlet viszont rendre a fiskĂĄlis tĂĄrca merev ellenĂĄllĂĄsĂĄba ĂźtkĂśzik. Így az adĂłk terĂŠn nem vĂĄrhatĂłak vĂĄltozĂĄsok.

Ezek utĂĄn visszatĂŠrhetĂźnk az emlĂ­tett 80 Ft/kĂśbmĂŠter (nettĂł) ĂĄtlagĂĄrhoz, amely termĂŠszetesen eltĂŠrő fogyasztĂłi csoportok Ăśsszevont ĂĄtlaga. EgyrĂŠszt a hĂĄztartĂĄsi fogyasztĂłk kĂśzel 85 Ft/kĂśbmĂŠter ĂĄrĂĄt rejti, mĂĄsfelől a nem-hĂĄztartĂĄsi fogyasztĂłk szĂŠles kĂśrĂŠnek kĂźlĂśnbĂśző kategĂłriĂĄit. A 20-100 kĂśbmĂŠter/Ăłra kĂśzĂśtti kĂśr 89 Ft/kĂśbmĂŠter felett fizet, az 500 kĂśbmĂŠter/Ăłra felettiek ĂĄtlaga hajszĂĄl hĂ­jĂĄn 78 forint kĂśbmĂŠterenkĂŠnt, a kĂŠt csoport kĂśzĂśtt lĂŠvők pedig 82 Ft/kĂśbmĂŠter felett vannak. Mindez termĂŠszetesen a kĂśzĂźzemi kĂśrre vonatkozik, a mĂĄr szabadpiacon vĂĄsĂĄrlĂłk fajlagos ĂĄrai – vĂŠtelezĂŠsi sajĂĄtossĂĄgaik ĂŠs piacra lĂŠpĂŠsĂźk időpontjĂĄnak fĂźggvĂŠnyĂŠben – 3-15 %-al alacsonyabbak.


Árarånyok

Mindent egybevetve az – egyszerűsĂŠg kedvĂŠĂŠrt nevezzĂźk Ă­gy – ipari fogyasztĂłk helyzete nem kĂśnnyű. MĂ­g ugyanis a lakossĂĄgi fogyasztĂłt nem igazĂĄn ĂŠrdekli, hogy a szomszĂŠd, vagy tĂĄvoli orszĂĄgokban mennyibe kerĂźl a gĂĄz, az exportőrĂśk pozĂ­ciĂłjĂĄt alapvetően meghatĂĄrozza nemzetkĂśzi versenykĂŠpessĂŠgĂźk. Ezt pedig erősen rombolja, hogy az Eurostat 2007. mĂĄsodik fĂŠlĂŠvi előzetes adatai szerint a legkisebb ipari fogyasztĂłi kĂśrben (12 ezer kĂśbmĂŠter ĂŠve fogyasztĂĄs) mĂŠg a ranglista alsĂł kĂśzĂŠpmezőnyĂŠben, az uniĂłs ĂĄtlag alatt vagyunk, de az emelkedő fogyasztĂĄssal – ĂŠs jellemzően ezzel egyĂźtt emelkedő energia kĂśltsĂŠghĂĄnyaddal – egyre „előkelőbb” helyezĂŠshez jutunk. A legnagyobb fogyasztĂłk kĂśrĂŠben mĂĄr csak a nĂŠmetek előznek meg bennĂźnket az ĂĄfa nĂŠlkĂźl szĂĄmĂ­tott fĂśldgĂĄzĂĄrak tekintetĂŠben.

 Ezzel szemben a hĂĄztartĂĄsi fogyasztĂłk a lista vĂŠge felĂŠ talĂĄlhatĂłak, messze az EU-27 ĂĄtlaga alatti ĂĄrakkal. Ez a nyilvĂĄnvalĂł arĂĄnytalansĂĄg komoly ĂĄttĂŠteles keresztfinanszĂ­rozĂĄsra utal.

Mindezt Ăśsszefoglalva az adĂłdik, hogy amennyiben az ĂŠv eleji ĂĄrkorrekciĂł – az előzetes jelzĂŠsek szerint 5-10% – nem fedezi a hĂĄztartĂĄsi fogyasztĂłi kĂśr ellĂĄtĂĄsĂĄnak kĂśltsĂŠgeit, akkor a hiĂĄny Ăłhatatlanul rĂĄterhelődik az ipari fogyasztĂłi kĂśrre, kĂźlĂśnĂśsen arra a rĂŠszre, amely a modellvĂĄltĂĄskor szabadpiacra kĂŠnyszerĂźl. Óvatos becslĂŠssel – a fenti feltevĂŠsek mentĂŠn – legalĂĄbb 10-20% mĂŠrtĂŠkű ĂĄremelĂŠs valĂłszĂ­nűsĂ­thető szĂĄmukra.