close
Fogyasztói tudnivalókról indított tájékoztató kampányt az energiahivatal
Friss

Fogyasztói tudnivalókról indított tájékoztató kampányt az energiahivatal

A közművek felhasználóváltásával és a védendő fogyasztói státussal kapcsolatos információkat országos kampány keretében próbálja ismertebbé tenni a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH), amely szerdán Budapesten sajtótájékoztatón mutatta be a Panasza van? Segítünk! kiadványsorozatának harmadik és negyedik részét. Kolozsi Sándor, a MEKH fogyasztóvédelmi főosztályának vezetője kiemelte: a villamos energiát, földgázt, távhőt vagy vezetékes vizet fogyasztó személyében bekövetkezett változás bejelentése jogszabályi kötelezettség, elmulasztása szerződésszegésnek minősül, amelynek következménye kártérítés, kötbér vagy a szolgáltatás kikapcsolása is lehet. A hivatalhoz érkező megkeresésekből ugyanakkor az derül ki, hogy a legtöbb fogyasztó nincs tisztában azzal, hogy milyen teendői vannak a felhasználóváltás során, illetve, milyen lehetőségei vannak, ha nehézséget okoz számára a rezsi kifizetése.

A felhasználóváltozásról szóló kiadványban felhívják a fogyasztók figyelmét a változásbejelentés fontosságára, ennek módjára és elmaradásának következményeire. A MEKH kiadványa az ügyintézés megkönnyítésére változásbejelentő formanyomtatványt is tartalmaz. A másik kiadvány részletesen ismerteti a védendő fogyasztók jogait és kötelezettségeit, valamint útmutatást nyújt, hogy ki, mikor és milyen módon kérheti a védendő fogyasztói státust.

Kolozsi Sándor a védendő fogyasztókat megillető lehetőségek kapcsán kiemelte, hogy nehézség esetén a fogyasztó haladéktalanul forduljon a szolgáltatóhoz, hiszen annak van lehetősége, eszköze, hogy segítse a szociálisan vagy egészségügyi okból nehézséggel küzdő fogyasztók megfelelő ellátását. A védendő státuszt szociálisan rászorulók és fogyatékkal élő fogyasztók kérelmezhetik az elosztói szolgáltatónál. A nyilvántartásba felvett szociálisan rászorulók igényelhetnek részletfizetést, fizetési haladékot, illetve előre fizetős mérők kihelyezését. A fogyatékkal élők pedig igényelhetnek egyebek között havi (időközi) mérőóra leolvasást, a mérő általánostól eltérő módon történő elhelyezését, valamint a kikapcsolás alóli mentességet és folyamatos szolgáltatást, ha életüket, egészségüket a szolgáltatás hiánya közvetlenül veszélyeztetné.

A hivatal a szolgáltatók adatai alapján készített összesítője szerint tavaly december 31-én Magyarországon összesen 55 328 védendő fogyasztó volt, ebből 52 763 szociálisan rászoruló védendő fogyasztó, a fogyatékkal élő védendők száma pedig 2420. A múlt év végi adatok szerint összesen 17 269 védendő fogyasztónál volt kihelyezve előre fizetős mérő – ismertette Kolozsi Sándor. A tavalyi nyilvántartás alapján a földgázszolgáltatás területén a szociálisan rászoruló védendő fogyasztók száma több mint 14 ezer volt, 769 pedig fogyatékkal élő védendő fogyasztó. A villamosenergia-szolgáltatás területén több mint 38 ezer volt a szociálisan rászoruló védendő, és 1651 a fogyatékkal élő védendő fogyasztó. A kiadványokhoz hozzá lehet jutni a hivatal ügyfélszolgálatán, honlapján és nemsokára elérhetők lesznek a szolgáltatók és a kormányhivatalok ügyfélszolgálatán is.