A szénhidrogéntermékek közül az utóbbi időben az autógáz piaca fejlődik a legerőteljesebben. Ezért az ettől eddig tartózkodó olajtársaságok is fejlesztik erre szakosodó kúthálózatukat. Közülük a Mol Rt. az év végére legalább 20 százalékos piaci részesedést szeretne elérni. Ennek érdekében legalább 35-40 új gázkutat tervez létesíteni, jelentős részüket főleg saját töltőállomásain – olvasható a pénteki Világgazdaságban.
A 2002 végéig most meghatározott költségvetés alapján két évre biztosítottnak látszik az autógáz árelőnye a hagyományos üzemanyagokkal szemben. Ma kilométerenként 8-10 forint lehet a megtakarítás — mondja Gáti István, a Mol Rt. PB termékigazgatója. Az autógáz és a motorbenzinek közötti árkülönbség teljes egészében semmiképpen sem szűnhet meg, ehhez a gáz jövedéki adóját a jelenlegi többszörösére kellene emelni, viszont a különbség mértéke csökkenhet.
A jelenlegi árelőnnyel az autógáz a legdinamikusabban fejlődő szénhidrogén-származék, hiszen sem a földgáz, sem a tradicionális üzemanyagok forgalma nem növekszik ilyen ütemben, sőt utóbbiak esetében 2000-ben némi visszaesés volt tapasztalható.
Ma háromszáz-egynéhány gázkút üzemel országszerte, s ezek száma folyamatosan bővül. Mol-autógáz jelenleg 45 kúton kapható, ezek jelentős része az olajtársaság üzemanyagtöltő állomásain működik, mások vagy önállóan, csak autógázkútként létesültek, illetve franchise-rendszerben üzemelnek.
A tervek szerint az év második felében további 35-40 ilyen autógáztöltő állomást létesítenek még. Egy-egy kút kialakítása — a helytől, az alkalmazott technológiától függően — 5-7 millió forintba kerül, vagyis az autógázkút-hálózat fejlesztésére ebben az évben 250-300 millió forintot tervez az olajtársaság fordítani. Megteremtették annak a lehetőségét is, hogy az EU autógáz szabvány szerinti termékkel lássák el saját hálózatukat.
Olyan piaci területről van szó, amely dinamikusan fejlődik, s kis befektetéssel kihasználható — mondja Krámer Márta, a Mol Rt. igazgatója, elismerve, hogy a társaság kiskereskedelmi forgalmán belül a nyugat-európai tapasztalatoknak megfelelően, vélhetően hosszabb távon is szerényebb részesedése lesz az autógáznak.
Olaszországban vagy Hollandiában, ahol nagyobb hagyományai vannak a PB-gáz közlekedési célú felhasználásának, ott sem haladja meg a teljes üzemanyagpiacon a 10 százalékot az autógáz részesedése. A magyarországi szakemberek is ezt tekintik az elérhető maximumnak. Felhasználóként elsősorban a céges és egyéb szervezeti flották, illetve a városi tömegközlekedés jöhet szóba. Magyarországon ez a piac még jelentős fejlődés előtt áll, a tömegközlekedésben eddig inkább csak kísérletek történtek néhány vidéki városban.
Felszálló ágban az autógáz
A szénhidrogéntermékek közül az utóbbi időben az autógáz piaca fejlődik a legerőteljesebben. Ezért az ettől eddig tartózkodó olajtársaságok is fejlesztik erre szakosodó kúthálózatukat. Közülük a Mol Rt. az év végére legalább 20 százalékos piaci részesedést szeretne elérni. Ennek érdekében legalább 35-40 új gázkutat tervez létesíteni, jelentős részüket főleg saját töltőállomásain – olvasható a pénteki Világgazdaságban.
A 2002 végéig most meghatározott költségvetés alapján két évre biztosítottnak látszik az autógáz árelőnye a hagyományos üzemanyagokkal szemben. Ma kilométerenként 8-10 forint lehet a megtakarítás — mondja Gáti István, a Mol Rt. PB termékigazgatója. Az autógáz és a motorbenzinek közötti árkülönbség teljes egészében semmiképpen sem szűnhet meg, ehhez a gáz jövedéki adóját a jelenlegi többszörösére kellene emelni, viszont a különbség mértéke csökkenhet.
A jelenlegi árelőnnyel az autógáz a legdinamikusabban fejlődő szénhidrogén-származék, hiszen sem a földgáz, sem a tradicionális üzemanyagok forgalma nem növekszik ilyen ütemben, sőt utóbbiak esetében 2000-ben némi visszaesés volt tapasztalható.
Ma háromszáz-egynéhány gázkút üzemel országszerte, s ezek száma folyamatosan bővül. Mol-autógáz jelenleg 45 kúton kapható, ezek jelentős része az olajtársaság üzemanyagtöltő állomásain működik, mások vagy önállóan, csak autógázkútként létesültek, illetve franchise-rendszerben üzemelnek.
A tervek szerint az év második felében további 35-40 ilyen autógáztöltő állomást létesítenek még. Egy-egy kút kialakítása — a helytől, az alkalmazott technológiától függően — 5-7 millió forintba kerül, vagyis az autógázkút-hálózat fejlesztésére ebben az évben 250-300 millió forintot tervez az olajtársaság fordítani. Megteremtették annak a lehetőségét is, hogy az EU autógáz szabvány szerinti termékkel lássák el saját hálózatukat.
Olyan piaci területről van szó, amely dinamikusan fejlődik, s kis befektetéssel kihasználható — mondja Krámer Márta, a Mol Rt. igazgatója, elismerve, hogy a társaság kiskereskedelmi forgalmán belül a nyugat-európai tapasztalatoknak megfelelően, vélhetően hosszabb távon is szerényebb részesedése lesz az autógáznak.
Olaszországban vagy Hollandiában, ahol nagyobb hagyományai vannak a PB-gáz közlekedési célú felhasználásának, ott sem haladja meg a teljes üzemanyagpiacon a 10 százalékot az autógáz részesedése. A magyarországi szakemberek is ezt tekintik az elérhető maximumnak. Felhasználóként elsősorban a céges és egyéb szervezeti flották, illetve a városi tömegközlekedés jöhet szóba. Magyarországon ez a piac még jelentős fejlődés előtt áll, a tömegközlekedésben eddig inkább csak kísérletek történtek néhány vidéki városban.