close
Épülhet a Krk szigeti LNG terminál
Egyéb - Gáz

Épülhet a Krk szigeti LNG terminál

Megkapta az Adria LNG konzorcium a horvĂĄt kormĂĄny jĂłvĂĄhagyĂĄsĂĄt ahhoz, hogy a Krk-szigeten ĂŠpĂ­tsen cseppfolyĂłs fĂśldgĂĄz fogadĂł kikĂśtőt. A beruhĂĄzĂĄs javĂ­tja a tĂŠrsĂŠg ellĂĄtĂĄsbiztonsĂĄgĂĄt. Magyar szempontbĂłl akkor nő a 800 milliĂł eurĂłs projekt jelentősĂŠge, ha ahhoz csatlakozik a Mol-rĂŠsztulajdonĂş INA is. Az eurĂłpai LNG-vĂĄsĂĄrlĂĄsi lehetősĂŠgek kĂśzĂźl – ĂŠppen kĂśzelsĂŠge miatt – a krk-szigeti a legĂ­gĂŠretesebb a hazai szakemberek szerint. A projektben azonban nem csak a Mol Nyrt, de mĂŠg horvĂĄtorszĂĄgi leĂĄnyvĂĄllalata, az INA sincs benne.

 

ZĂśld jelzĂŠst adott a horvĂĄt kormĂĄny az eurĂłpai LNG konzorciumnak. A tĂĄrsulĂĄs hozzĂĄlĂĄthat a Krk-szigetre tervezett cseppfolyĂłs fĂśldgĂĄz fogadĂł kikĂśtő ĂŠpĂ­tĂŠsĂŠnek. A lĂŠtesĂ­tmĂŠnyt 2014-ben adhatjĂĄk ĂĄt, Ă­rja az Upstream Online. A dĂĄtum a horvĂĄt hatĂłsĂĄgok nĂŠhĂĄny hĂłnappal ezelőtti dĂśntĂŠse miatt kĂŠt ĂŠves kĂŠsĂŠst jelent a beruhĂĄzĂĄs eredetileg tervezett ĂĄtadĂĄsi idejĂŠhez kĂŠpest. A mintegy 800 milliĂł eurĂłbĂłl lĂŠtesĂ­tendő terminĂĄl indulĂĄskor ĂŠvi 10 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter LNG-t tud majd fogadni, de kapacitĂĄsĂĄt kĂŠsőbb ĂŠvi 15 milliĂĄrd kĂśbmĂŠterre lehet bővĂ­teni.

A tĂĄrsulĂĄs legnagyobb tulajdonosa, 31,15 szĂĄzalĂŠkkal a nĂŠmet E.On, utĂĄna kĂśvetkezik a szintĂŠn nĂŠmet RWE 16,69 szĂĄzalĂŠkkal, vagyis a beruhĂĄzĂĄs kĂśzel fele nĂŠmet ellenőrzĂŠsű lesz. Az osztrĂĄk OMV-nek 25,58 szĂĄzalĂŠka van a konzorciumban, ugyanannyi, mint a francia Totalnak, a szlovĂŠniai Geoplinnek pedig a maradĂŠk 1 szĂĄzalĂŠk jutott. Az OMV kĂśzlemĂŠnye szerint nyitottak Ăşj, horvĂĄtorszĂĄgi partner, azaz az INA befogadĂĄsĂĄra is. A Krk-szigeti kikĂśtő rĂŠvĂŠn a vilĂĄgon bĂĄrhonnan vĂĄsĂĄrolhatnak gĂĄzt azok az eurĂłpai vevők, amelyekhez a gĂĄz vezetĂŠken eljuttathatĂł a terminĂĄlhoz, pontosabban onnan, ahol van cseppfolyĂłsĂ­tĂł berendezĂŠs. Ez azonban a visszagĂĄzosĂ­tĂĄssal egyĂźtt drĂĄga, s szintĂŠn kĂśltsĂŠges az LNG alacsony hőmĂŠrsĂŠkleten valĂł szĂĄllĂ­tĂĄsa.

Mindez azt is jelenti, hogy mikĂśzben az LNG-forma alkalmas arra, hogy beĂĄrazza a gĂĄzt, vagyis annak ĂĄrĂĄt nem kell feltĂŠtlenĂźl az olajĂŠhoz kĂśtni, azzal is szĂĄmolni kell, hogy ez az ĂśnĂĄllĂł ĂĄr ĂŠrdemben magasabb marad a vezetĂŠken szĂĄllĂ­tott gĂĄzĂŠnĂĄl. (UtĂłbbinak azĂŠrt nincs ĂśnĂĄllĂł ĂĄra, mert a nagyobb tĂŠtelek hosszĂş tĂĄvĂş megĂĄllapodĂĄsokon keresztĂźl cserĂŠlnek gazdĂĄt. LĂŠnyegĂŠben a termĂŠknek nincs versenypiaca, vagyis nincs olyan piaci ĂĄr sem, amihez igazodni lehetne.) A magas ĂĄr miatt nĂŠhĂĄny ĂŠve a hazai gĂĄzpiaci szakĂŠrtők, energiĂĄĂŠrt felelős politikusok mĂŠg azt mondtĂĄk, hogy gazdasĂĄgtalan, emiatt pedig irreĂĄlisnak dolog MagyarorszĂĄg LNG-importjĂĄban gondolkodni. A gĂĄz azonban ĂŠvről ĂŠvre drĂĄgul, az ellĂĄtĂĄsbiztonsĂĄggal kapcsolatos, kĂśzel kĂŠt ĂŠve felerősĂśdĂśtt aggĂĄlyok miatt pedig előtĂŠrbe kerĂźltek a korĂĄbban fĂŠlretolt importlehetősĂŠgek is.

Az eurĂłpai LNG-vĂĄsĂĄrlĂĄsi lehetősĂŠgek kĂśzĂźl – ĂŠppen kĂśzelsĂŠge miatt – a krk-szigeti a legĂ­gĂŠretesebb a hazai szakemberek szerint. A projektben azonban nem csak a Mol Nyrt, de mĂŠg horvĂĄtorszĂĄgi leĂĄnyvĂĄllalata, az INA sincs benne, bĂĄr vĂĄrjĂĄk. Idő persze mĂŠg van. Érdekes lenne egyĂŠbkĂŠnt, hogy egy olyan horvĂĄtorszĂĄgi Ăźzleti vĂĄllalkozĂĄs, amelyre magĂĄnak HorvĂĄtorszĂĄgnak is szĂźksĂŠge van, ne lenne belfĂśldi tulajdonosa is. Feltehetőleg folyamatban lĂŠvő privatizĂĄlĂĄsa miatt nem vittĂŠk be az Adria LNG konzorciumba az INA-t a tulajdonosai. A hĂ­rekből nem derĂźl ki, hogy az INA mely tag rovĂĄsĂĄra csatlakozik majd a tĂśbbiekhez. NemrĂŠg belendĂźlt egy mĂĄsik eurĂłpai LNG-projekt is, LengyelorszĂĄgban. BĂĄr ezt a gĂĄzvezetĂŠk hĂĄlĂłzatok elhelyezkedĂŠse miatt ĂŠs talĂĄn mĂĄs okbĂłl sem tekinti magyar szempontbĂłl figyelemmel kĂ­sĂŠrendő beruhĂĄzĂĄsnak, szolgĂĄlhatnak tapasztalattal az ottani előkĂŠszĂźletek.

A lengyel kormĂĄny augusztus elejĂŠn az orszĂĄg stratĂŠgiai sĂşlyĂş beruhĂĄzĂĄsai kĂśzĂŠ sorolta a Szczecin kĂśzelĂŠben, a Balti-tenger partjĂĄn ĂŠpĂ­tendő terminĂĄlt, s kĂśzĂślte, hogy azt „olyan gyorsan Ăźzembe kell helyezni, amilyen gyorsan csak lehet”. AkkortĂłl LengyelorszĂĄg bĂĄrhonnan fogadhatna gĂĄzszĂĄllĂ­tmĂĄnyokat, azaz csĂśkkenne az orosz forrĂĄstĂłl valĂł fĂźggĂŠse. A terminĂĄl indulĂł kapacitĂĄsa ĂŠvi 2,5 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter lenne, ezt kĂŠsőbb ĂśtmilliĂĄrdra nĂśvelnĂŠk. A lengyel kormĂĄny 2004-ben hozta lĂŠtre a Gaz Systemet arra az uniĂłs utasĂ­tĂĄsra reagĂĄlva, hogy kĂźlĂśn tĂĄrsasĂĄgba kell szervezni az energiavĂĄllalatok kereskedői ĂŠs szĂĄllĂ­tĂĄsi tevĂŠkenysĂŠgĂŠt.

Az Ăşj cĂŠg megkapta a csak 85 szĂĄzalĂŠkban ĂĄllami kĂŠzben lĂŠvő PGNiG gĂĄztĂĄrsasĂĄg vezetĂŠkeit, egy nyĂĄr vĂŠgi dĂśntĂŠs szerint pedig megvĂĄsĂĄrolja tőle az LNG-projektre korĂĄbban lĂŠtrehozott Polskie LNG-it is. Ez azt jelenti, hogy bĂĄr a szczeczini projekt ĂŠppen a negyede a Krk-szigetre ĂĄlmodottnak, tisztĂĄn ĂĄllami tulajdonĂş lesz. „Az orszĂĄg gĂĄz- ĂŠs villamosenergia-hĂĄlĂłzatĂĄnak, infrastruktĂşrĂĄjĂĄnak, Ă­gy az LNG-kikĂśtőnek is ĂĄllami kĂŠzben kell lennie”, szĂśgezte le a nyĂĄron a kincstĂĄrĂźgyi minisztĂŠrium szĂłvivője, Maciej Wewior. A Gaz Systemhez kerĂźl a PGNiG DĂĄnia felőli gĂĄzimportra ĂŠpĂźlő Balti VezetĂŠk-projekt is.