Lengyelország vezetése nem a Gazprom által várt lelkesedést mutatja az újonnan építendő gázvezeték ügyében. Budzanowski pénzügyminiszter szerint a Jamal-Európa második ágának lengyel területen való megépítéséről csak a lengyel állam dönthet. A Gazprom sem biztos abban, hogy előbb a második ágat vagy a Déli Áramlatot építené meg.
Meglepte a Gazpromnak a minap bejelentett terve Donald Tusk lengyel államfőt, mint mondta, ő nem tudott arról, hogy az orosz gázvállalat új vezetéke már az évtized végén működne. A csőről szóló szándéknyilatkozat nemrégiben született meg Szentpéterváron, írja a Natural Gas Europe online gazdasági lap. A vezeték Lengyelországot, Szlovákiát és Magyarországot látná el, Ukrajna elkerülésével.
Az EnergiaInfó mindazonáltal a tervekhez közeli forrásból úgy tudja, hogy egyelőre a megvalósíthatsági tanulmánya sem készült el a Jamal-Európa 2 gázvezetéknek, amely Alekszej Miller, a Gazprom igazgatósági elnöke bejelentése szerint körülbelül 15 milliárd köbméter éves kapacitású lenne és 5 milliárd dollárba kerülne. Vlagyimir Putyin orosz elnök szerint már majdnem elkezdték építeni a Déli Áramlatot, amikor arra kérte a döntéshozókat, inkább térjenek vissza a Jamal-Európa 2 tervéhez.
Jelenleg a Jamal-Európa 1 a leggazdaságosabban működő gázvezeték, amelynek a szállítórendszere Fehéroroszországot szeli át, mondta Miller. Ennek a kapacitása évi 33 milliárd köbméter. Ukrajnát elkerülendő, annak idején az Északi Áramlat és a Jamal-Európa 2 vezeték között kellett döntenie a Gazpromnak, és a magasabb költségek ellenére előbbit választotta. A jelenlegi helyzetben viszont a jóval drágább és sok szakértő által vitatott megvalósíthatóságú Déli Áramlat és a már meglévő vezeték második ága közül utóbbi megépülésére van nagyobb esély. Emellett Miller tegnap azt nyilatkozta, hogy a Jamal-Európa 2 vezeték megépítését csak a Déli Áramlat megvalósulása után fontolják meg, ekkor derülhet ki ugyanis, hogy gazdaságilag megtérülhet-e.
Mikolaj Budzanowski lengyel pénzügyminiszter az orosz bejelentésre reagálva elmondta, egy Lengyelországon áthaladó vezeték megépítése a lengyel állam és az állami vezetéküzemeltető szuverén döntése, és csak állami tulajdonú vállalat építhet ilyesmit országa területén. âA Jamal-vezeték alapján megélt tapasztalatok bizonyítják, hogy a szállító vezetékek vegyes tulajdonú irányítása nem hatékony.â A második ág ötlete először 2009-ben merült fel, de Dmitrij Medvegyev akkori orosz államfő szüneteltette a projektet, mondván, várnia kell a Gazpromnak addig, amíg az EU számára elegendő gázt tud termelni.
Elővették és gyorsan félretolták a Jamal-Európa 2 tervét
Lengyelország vezetése nem a Gazprom által várt lelkesedést mutatja az újonnan építendő gázvezeték ügyében. Budzanowski pénzügyminiszter szerint a Jamal-Európa második ágának lengyel területen való megépítéséről csak a lengyel állam dönthet. A Gazprom sem biztos abban, hogy előbb a második ágat vagy a Déli Áramlatot építené meg.
Meglepte a Gazpromnak a minap bejelentett terve Donald Tusk lengyel államfőt, mint mondta, ő nem tudott arról, hogy az orosz gázvállalat új vezetéke már az évtized végén működne. A csőről szóló szándéknyilatkozat nemrégiben született meg Szentpéterváron, írja a Natural Gas Europe online gazdasági lap. A vezeték Lengyelországot, Szlovákiát és Magyarországot látná el, Ukrajna elkerülésével.
Az EnergiaInfó mindazonáltal a tervekhez közeli forrásból úgy tudja, hogy egyelőre a megvalósíthatsági tanulmánya sem készült el a Jamal-Európa 2 gázvezetéknek, amely Alekszej Miller, a Gazprom igazgatósági elnöke bejelentése szerint körülbelül 15 milliárd köbméter éves kapacitású lenne és 5 milliárd dollárba kerülne. Vlagyimir Putyin orosz elnök szerint már majdnem elkezdték építeni a Déli Áramlatot, amikor arra kérte a döntéshozókat, inkább térjenek vissza a Jamal-Európa 2 tervéhez.
Jelenleg a Jamal-Európa 1 a leggazdaságosabban működő gázvezeték, amelynek a szállítórendszere Fehéroroszországot szeli át, mondta Miller. Ennek a kapacitása évi 33 milliárd köbméter. Ukrajnát elkerülendő, annak idején az Északi Áramlat és a Jamal-Európa 2 vezeték között kellett döntenie a Gazpromnak, és a magasabb költségek ellenére előbbit választotta. A jelenlegi helyzetben viszont a jóval drágább és sok szakértő által vitatott megvalósíthatóságú Déli Áramlat és a már meglévő vezeték második ága közül utóbbi megépülésére van nagyobb esély. Emellett Miller tegnap azt nyilatkozta, hogy a Jamal-Európa 2 vezeték megépítését csak a Déli Áramlat megvalósulása után fontolják meg, ekkor derülhet ki ugyanis, hogy gazdaságilag megtérülhet-e.
Mikolaj Budzanowski lengyel pénzügyminiszter az orosz bejelentésre reagálva elmondta, egy Lengyelországon áthaladó vezeték megépítése a lengyel állam és az állami vezetéküzemeltető szuverén döntése, és csak állami tulajdonú vállalat építhet ilyesmit országa területén. âA Jamal-vezeték alapján megélt tapasztalatok bizonyítják, hogy a szállító vezetékek vegyes tulajdonú irányítása nem hatékony.â A második ág ötlete először 2009-ben merült fel, de Dmitrij Medvegyev akkori orosz államfő szüneteltette a projektet, mondván, várnia kell a Gazpromnak addig, amíg az EU számára elegendő gázt tud termelni.