close
Egyre nehezebbek és károsabbak a modern autók
Áram - Egyéb - Emisszió

Egyre nehezebbek és károsabbak a modern autók

A kimutatások szerint az Egyesült Királyságban megfordult az a tendencia, hogy a modern autók egyre kisebb súlyúak, és a környezetre kevésbé károsak lesznek. A brit lap, a The Times szerint jellemzően súlyosabb és több káros anyagot kibocsátó gépkocsik készülnek manapság. A gyártók immár azt is kezdik beismerni – legalábbis Nagy-Britanniában –, hogy az Egyesült Királyság esetleg képtelen lesz teljesíteni az európai környezetvédelmi célokat, és nem tudja teljesíteni a káros anyagok kibocsátásának elvárt csökkentését. Ennek legfőbb oka a már említett súlynövekedés, ami elsősorban a vásárlók luxusigényeinek köszönhető.

Fél tonnával nehezebbek a mai autók

Mindennek eredményeképpen egy átlagos mai autó fél tonnával nehezebb, mint egy harminc évvel ezelőtti típus. Az üzemanyag-felhasználás hatékonysága pedig szinte teljesen mellékessé vált. A legszembeötlőbb súlyproblémákkal a régi típusok felújításai, az olyan „retroautók”, mint a Beetle vagy a Mini küszködnek. Ezek általában kétszer olyan súlyosak, mint az eredeti verziók. A Land Rover Discovery pedig 2,5 tonnás önsúlyával már olyan nehéz, hogy ha rendesen meg van pakolva, akkor bizonyos hidakon tilos lenne vele áthajtani.

A brit Autógyártók és Kereskedők Szövetségének adatai szerint Nagy-Britannia messze le van maradva a károsanyag-kibocsátási szint csökkentését célzó európai értékektől. Így például a széndioxid-emisszió túl maga a szigetországban, márpedig a széndioxid döntően járul hozzá a globális felmelegedéshez.

Alig csökken a széndioxid-kibocsátás

Tavaly például a gépkocsik károsanyag-kibocsátása mindössze 0,4 százalékkal esett vissza, ami a legkisebb mértékű csökkenés, amióta ezt célul tűzték ki. Sőt, az előrejelzések szerint a terepjárók eladásainak fokozódásával és a nagyfogyasztású járművek iránti kereslet növekedésével párhuzamosan idén akár még emelkedhet is a kibocsátás.

A kilencvenes évek végén az autóipar ígéretet tett arra, hogy 2008-ra 140 gramm széndioxidra csökkenti a kilométerenkénti átlagos kibocsátást. Ugyanakkor tavaly ez az érték Nagy-Britanniában 171,4 gramm/km volt. Az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát az autóipari szövetség tájékoztatója szerint aláássák az olyan szempontok érvényesítése, mint a biztonság és a kényelem.

Elektromos ablakemelők – kellenek egyáltalán?

A légkondicionálás és az elektromos ablakemelők használata immár szériatartozéka az autók többségének, a légzsákok és az ütközőzónák növelése pedig a biztonsági igényeket elégíti ki. A túlsúly viszont a korábbinál erősebb fékeket követel meg, ami tovább növeli a gépkocsik tömegét. A motorok teljesítménye szintén növekedett az elmúlt évtizedekben, aminek az oka a sebesség és a gyorsulás iránti igény. Némelyik típusnál (Fiesta) például mintegy 30 kilométer/órával nagyobb a végsebesség, mint harminc évvel ezelőtt. A VW Golf pedig nemcsak fél tonnával lett súlyosabb három évtized alatt, hanem hatvan centivel megnyúlt, és 10 centivel megnőtt a magassága is.

A VW szerint rákényszerültek a méretnövelésre, mert a fogyasztók igénye megváltozott, pontosabban kevesebbért mindig többet akarnak, s különösen a belső tér növelésében érdekeltek a vevők.

A “Föld Barátai” (Friends of the Earth) nevű szervezet éppen ezért arra ösztönzik a brit kormányt és az autósokat, hogy tegyenek meg mindent a környezet védelméért, s csökkentsék az autók luxusfelszerelését. Például az elektromos ablakemelők használatát egyáltalán nem tartja fontosnak ez a szervezet. A Föld Barátai szerint a gépjárműadókat kellene módosítani, ösztönözni kéne a kisebb kibocsátású autók eladásait. A brit költségvetésben a leginkább szennyező gépkocsik adóját mindössze 5 fonttal emelték tavaly, miközben a környezetvédők 500 fontot rónának ki ezekre a gépkocsikra, ami az adóteher megduplázását jelentené. A leghatékonyabb üzemanyag-felhasználású kocsik adóját viszont nullára csökkentenék a Föld Barátai.

A brit közlekedési minisztérium tavalyi felmérése szerint egyébként az emberek egyharmada “zöldebb” autót vásárolna, ha az adókülönbség a környezetkímélőbb gépkocsik esetében duplájára növekedne, és elérné az ötven fontot.


Többnyire kérdőmondatokat használok, csillagásznak, atomfizikusnak készültem, de végül újságíró lettem. Húsz éve foglalkozom energiaügyekkel. Tizenhét éve, egy programozó barátommal alapítottuk az energiainfo-t, mindazoknak, akiket nemcsak a "mi" érdekel, hanem a "hogyan" is. Hiszek benne, hogy a kételkedés, és a nyitottság visz előbbre.