CsehorszĂĄg a jĂśvőben az eddiginĂŠl tĂśbb kőolajat kaphat szĂźksĂŠg esetĂŠn a Transzalpoki KőolajvezetĂŠken (TAL; az olasz Terszt ĂŠs a nĂŠmet Ingolstadt kĂśzĂśtt) keresztĂźl. A megĂĄllapodĂĄst a mĂşlt hĂŠten kĂśtĂśttĂŠk meg a cseh ĂĄllami Mero cĂŠg ĂŠs a TAL kĂŠpviselői – kĂśzĂśltĂŠk a hĂŠt vĂŠgĂŠn a cseh fővĂĄrosban.
“KĂśzvetlenĂźl a TAL felső menedzsmentjĂŠvel tĂĄrgyalunk. KonkrĂŠtumokat nem mondhatopk, mert Ăźzleti titokrĂłl van szĂł” – mondta ĂşjsĂĄgĂrĂłknak Jaroslav Pantucek, a Mero igazgatĂłja. MegerősĂtette: CsehorszĂĄg tĂĄvlati ĂŠrdeke ĂŠs cĂŠlja a tĂĄrgyalĂĄsokkal az, hogy a TAL-ban legalĂĄbb 2-3 szĂĄzalĂŠkos tulajdonosi rĂŠszvĂŠnycsomagot szerezzen.
CsehorszĂĄg a kilencvenes ĂŠvek kĂśzepĂŠn ĂŠpĂtette meg az Ingolstadtot a cseh Kralupyval ĂśsszekĂśtő IKL kőolajvezetĂŠket, s ezzel lehetősĂŠget teremtett magĂĄnak arra, hogy ne legyen teljes mĂŠrtĂŠkben fĂźggő az oroszorszĂĄgi BarĂĄtsĂĄg kőolajvezetĂŠktől. A BarĂĄtsĂĄg vezetĂŠken CsehorszĂĄg ĂŠvente mintegy 7 milliĂł tonna kőolajat kap, ami szĂźksĂŠgleteinek mintegy 70-75 szĂĄzalĂŠka.
Az IKL-en kerersztĂźl ĂŠvente mintegy kĂŠtmilliĂł tonna ĂĄramlik az orszĂĄgba. A vezetĂŠk kapacitĂĄsa magasabb, de ezt csak akkor lehet kihasznĂĄlni, ha a TAL vezetĂŠken szĂĄllĂtott olajbĂłl tĂśbbet kaphatna CsehorszĂĄg. Ezt a helzyet jelenlegi ĂĄllĂĄsĂĄnĂĄl csak akkor lehetne elĂŠrni, ha CsehorszĂĄg tulajdonosi rĂŠszt szeretne a TAL-ban. A szabĂĄlyok szerint ugyanis a tulajdonosok a szĂĄllĂtĂĄsoknĂĄl előnyt ĂŠlveznek a tĂśbbi megrendelő előtt. CsehorszĂĄgnak jĂşniustĂłl kezdve vannak problĂŠmĂĄi az orosz kőolajszĂĄllĂtĂĄsokkal, amelyek elmaradtak a tervezett ĂŠs megrendelt mennyisĂŠgtől.
SzakĂŠrtői vĂŠlemĂŠnyek szerint ezt alapvetően nem az oroszok okozzĂĄk, hanem az Ăźzletet kĂśzvetĂtĂł cĂŠgek. CsehorszĂĄg ezĂŠrt az oroszokkal is tĂĄrgyalt, hogyan lehetne kiiktatni a kĂśzvetĂtőket az Ăźlzletből. MindkĂŠt fĂŠl nyilvĂĄnosan bejelentette, hogy ez ĂŠrdeke, de a megoldĂĄst nem hoztĂĄk nyilvĂĄnossĂĄgra. A kĂśzvetĂtĂł cĂŠgek ugyanis azĂŠrt tartjĂĄk vissza a CsehorszĂĄgnak szĂĄnt olaj egy rĂŠszĂŠt, mert mĂĄsutt magasabb ĂĄrat kapnak ĂŠrte.
Az E15 cĂmű cseh gazdasĂĄgi napilap Ăşgy lĂĄtja, hogy a helyzetben a jĂśvő ĂŠv elejĂŠn vĂĄrhatĂłak pozitĂv vĂĄltozĂĄsok.
Â
Csehország több kőolajat kaphat a TAL vezetéken keresztül
CsehorszĂĄg a jĂśvőben az eddiginĂŠl tĂśbb kőolajat kaphat szĂźksĂŠg esetĂŠn a Transzalpoki KőolajvezetĂŠken (TAL; az olasz Terszt ĂŠs a nĂŠmet Ingolstadt kĂśzĂśtt) keresztĂźl. A megĂĄllapodĂĄst a mĂşlt hĂŠten kĂśtĂśttĂŠk meg a cseh ĂĄllami Mero cĂŠg ĂŠs a TAL kĂŠpviselői – kĂśzĂśltĂŠk a hĂŠt vĂŠgĂŠn a cseh fővĂĄrosban.
“KĂśzvetlenĂźl a TAL felső menedzsmentjĂŠvel tĂĄrgyalunk. KonkrĂŠtumokat nem mondhatopk, mert Ăźzleti titokrĂłl van szĂł” – mondta ĂşjsĂĄgĂrĂłknak Jaroslav Pantucek, a Mero igazgatĂłja. MegerősĂtette: CsehorszĂĄg tĂĄvlati ĂŠrdeke ĂŠs cĂŠlja a tĂĄrgyalĂĄsokkal az, hogy a TAL-ban legalĂĄbb 2-3 szĂĄzalĂŠkos tulajdonosi rĂŠszvĂŠnycsomagot szerezzen.
CsehorszĂĄg a kilencvenes ĂŠvek kĂśzepĂŠn ĂŠpĂtette meg az Ingolstadtot a cseh Kralupyval ĂśsszekĂśtő IKL kőolajvezetĂŠket, s ezzel lehetősĂŠget teremtett magĂĄnak arra, hogy ne legyen teljes mĂŠrtĂŠkben fĂźggő az oroszorszĂĄgi BarĂĄtsĂĄg kőolajvezetĂŠktől. A BarĂĄtsĂĄg vezetĂŠken CsehorszĂĄg ĂŠvente mintegy 7 milliĂł tonna kőolajat kap, ami szĂźksĂŠgleteinek mintegy 70-75 szĂĄzalĂŠka.
Az IKL-en kerersztĂźl ĂŠvente mintegy kĂŠtmilliĂł tonna ĂĄramlik az orszĂĄgba. A vezetĂŠk kapacitĂĄsa magasabb, de ezt csak akkor lehet kihasznĂĄlni, ha a TAL vezetĂŠken szĂĄllĂtott olajbĂłl tĂśbbet kaphatna CsehorszĂĄg. Ezt a helzyet jelenlegi ĂĄllĂĄsĂĄnĂĄl csak akkor lehetne elĂŠrni, ha CsehorszĂĄg tulajdonosi rĂŠszt szeretne a TAL-ban. A szabĂĄlyok szerint ugyanis a tulajdonosok a szĂĄllĂtĂĄsoknĂĄl előnyt ĂŠlveznek a tĂśbbi megrendelő előtt. CsehorszĂĄgnak jĂşniustĂłl kezdve vannak problĂŠmĂĄi az orosz kőolajszĂĄllĂtĂĄsokkal, amelyek elmaradtak a tervezett ĂŠs megrendelt mennyisĂŠgtől.
SzakĂŠrtői vĂŠlemĂŠnyek szerint ezt alapvetően nem az oroszok okozzĂĄk, hanem az Ăźzletet kĂśzvetĂtĂł cĂŠgek. CsehorszĂĄg ezĂŠrt az oroszokkal is tĂĄrgyalt, hogyan lehetne kiiktatni a kĂśzvetĂtőket az Ăźlzletből. MindkĂŠt fĂŠl nyilvĂĄnosan bejelentette, hogy ez ĂŠrdeke, de a megoldĂĄst nem hoztĂĄk nyilvĂĄnossĂĄgra. A kĂśzvetĂtĂł cĂŠgek ugyanis azĂŠrt tartjĂĄk vissza a CsehorszĂĄgnak szĂĄnt olaj egy rĂŠszĂŠt, mert mĂĄsutt magasabb ĂĄrat kapnak ĂŠrte.
Az E15 cĂmű cseh gazdasĂĄgi napilap Ăşgy lĂĄtja, hogy a helyzetben a jĂśvő ĂŠv elejĂŠn vĂĄrhatĂłak pozitĂv vĂĄltozĂĄsok.
Â