Az ABB piacra dobta az első, változtatható sebességű hajtásvezérlési szoftvert, amely modell alapú prediktív vezérlést (Model Predictive Control) alkalmaz a hajtásnyomaték szabályozására. Az MPTC szoftvert eredetileg arra a célra fejlesztették ki, hogy a kompresszorállomás működését a villámcsapások, a téli viharok vagy a légvezetékek eljegesedése okozta feszültség-kimaradások során is biztosítani lehessen – olvasható a cég közleményében.
A gázkompresszor-állomásokon nagy teljesítményű, akár 50 MW-os kompresszorokkal szabályozzák és fokozzák a távvezeték-rendszer nyomását, így biztosítva a földgáz sok száz kilométer távolságra történő szállítását. Régebben gázturbinák hajtották a kompresszorokat. Ma ezt a feladatot a jobb hatásfokkal működő szinkron villanymotorok látják el. A motorok vezérlését változtatható sebességű hajtás, így például az ABB legnagyobb teljesítményű MEGADRIVE-LCI biztosítja – írja közleményében az ABB.
Ha a villamosenergia-hálózaton üzemzavar lép fel, a védelmi rendszer gyorsan leállítja a kompresszorokat, ami azzal jár, hogy leáll a gázszállítás is. A kompresszorok újraindítása órákig, de akár napokig is eltarthat. A gázszállítás leállása pénzügyi veszteségeket okoz, amelynek mértéke a nagyobb létesítmények esetében évente több százmillió dollárra is rúghat.
A MEGADRIVE-LCI-be épített MPTC modell alapú szabályozásra épülő vezérlő algoritmus segítségével a feszültségzavarok és a hálózati üzemzavarok fellépésekor részleges nyomatékot lehet biztosítani a kompresszor számára, így megelőzhető, hogy a kompresszornál nyomáslengés alakuljon ki – olvasható a sajtóanyagban.
A MEGADRIVE-LCI az első alkalmazás, amelynél sorozatban gyártott, sok megawattos hajtásrendszerhez sokkal gyorsabb, dinamikus viselkedésű MPTC-t használnak azért, hogy a mögöttes, optimalizálandó problémákat a másodperc ezredrésze alatt meg lehessen oldani.
A szoftver üzempróbáit a tél során a Statoil két norvégiai létesítményében végezték. A szoftvert az ABB MEGADRIVE-LCI hajtásaira telepítették. A szoftverrel felszerelt hajtások 2 db 42,2 MW-os kompresszort szolgáltak ki a kollsnesi gázfeldolgozó üzemben, illetve 3 db 7,5 MW nyomásfokozó kompresszor meghajtását biztosították KĂĽrstøban. A vezérlő szoftver sikeresen megvédte az üzemelő kompresszorokat a feszültségesésektől.
A villamos hajtástechnológia fejlesztésében úttörő szerepet játszó ABB már közel 1000 MEGADRIVE-LCI-t helyezett üzembe világszerte. A nagy teljesítményű LCI alkalmazások terén szerzett évtizedes tapasztalatára támaszkodva az ABB jelentős termelékenységjavulás elérését kínálja a földgázellátási lánc kulcsfontosságú létesítményei számára.
Biztonságosabbá teheti a földgázszállítást az ABB új szoftvere
Az ABB piacra dobta az első, változtatható sebességű hajtásvezérlési szoftvert, amely modell alapú prediktív vezérlést (Model Predictive Control) alkalmaz a hajtásnyomaték szabályozására. Az MPTC szoftvert eredetileg arra a célra fejlesztették ki, hogy a kompresszorállomás működését a villámcsapások, a téli viharok vagy a légvezetékek eljegesedése okozta feszültség-kimaradások során is biztosítani lehessen – olvasható a cég közleményében.
A gázkompresszor-állomásokon nagy teljesítményű, akár 50 MW-os kompresszorokkal szabályozzák és fokozzák a távvezeték-rendszer nyomását, így biztosítva a földgáz sok száz kilométer távolságra történő szállítását. Régebben gázturbinák hajtották a kompresszorokat. Ma ezt a feladatot a jobb hatásfokkal működő szinkron villanymotorok látják el. A motorok vezérlését változtatható sebességű hajtás, így például az ABB legnagyobb teljesítményű MEGADRIVE-LCI biztosítja – írja közleményében az ABB.
Ha a villamosenergia-hálózaton üzemzavar lép fel, a védelmi rendszer gyorsan leállítja a kompresszorokat, ami azzal jár, hogy leáll a gázszállítás is. A kompresszorok újraindítása órákig, de akár napokig is eltarthat. A gázszállítás leállása pénzügyi veszteségeket okoz, amelynek mértéke a nagyobb létesítmények esetében évente több százmillió dollárra is rúghat.
A MEGADRIVE-LCI-be épített MPTC modell alapú szabályozásra épülő vezérlő algoritmus segítségével a feszültségzavarok és a hálózati üzemzavarok fellépésekor részleges nyomatékot lehet biztosítani a kompresszor számára, így megelőzhető, hogy a kompresszornál nyomáslengés alakuljon ki – olvasható a sajtóanyagban.
A MEGADRIVE-LCI az első alkalmazás, amelynél sorozatban gyártott, sok megawattos hajtásrendszerhez sokkal gyorsabb, dinamikus viselkedésű MPTC-t használnak azért, hogy a mögöttes, optimalizálandó problémákat a másodperc ezredrésze alatt meg lehessen oldani.
A szoftver üzempróbáit a tél során a Statoil két norvégiai létesítményében végezték. A szoftvert az ABB MEGADRIVE-LCI hajtásaira telepítették. A szoftverrel felszerelt hajtások 2 db 42,2 MW-os kompresszort szolgáltak ki a kollsnesi gázfeldolgozó üzemben, illetve 3 db 7,5 MW nyomásfokozó kompresszor meghajtását biztosították KĂĽrstøban. A vezérlő szoftver sikeresen megvédte az üzemelő kompresszorokat a feszültségesésektől.
A villamos hajtástechnológia fejlesztésében úttörő szerepet játszó ABB már közel 1000 MEGADRIVE-LCI-t helyezett üzembe világszerte. A nagy teljesítményű LCI alkalmazások terén szerzett évtizedes tapasztalatára támaszkodva az ABB jelentős termelékenységjavulás elérését kínálja a földgázellátási lánc kulcsfontosságú létesítményei számára.