close
Bajban a Tesla a floridai halálos baleset miatt
E-mobilitás - Egyéb

Bajban a Tesla a floridai halálos baleset miatt

A Tesla megélt már komoly egzisztenciális válságot, 2008-ban például, amikor néhány napra volt csak az összeomlástól, olyan identitás válságban azonban még nem volt, mint most – írja a Business Insider. A cég mindig is igyekezett kerülni, hogy egyszerűen csak egy autógyárnak tekintsék, sokkal inkább egy technológiai vállalatnak tekintette magát. Az önvezető autó sikere megerősíthetné ezt a képet, csakhogy a floridai halálos tesztvezetés meglehetősen komoly árnyékot vet erre a képre. 

A mostani krízis közvetlen oka a májusi tragédia, amikor a tesla S önvezető tesztüzem közben karambolozott Floridában és meghalt az autó vezetője. A másik ok azonban, hogy a tesla nem akar csupán autógyártó lennia jövőben. Az igazság az – jegyzi meg írásában a Business Insider -, hogy a Tesla sohasem akart autógyártó lenni, legalábbis abban a hagyományos értelemben, ahogyan a Ford, vagy general Motors. Elon Musk azért fektetett be a cégbe, amelynek később vezérigazgatója lett, hogy közreműködjön a fosszilis korszakból egy fenntarthatóbb rendszerbe való átmenetben. Az elektromos autók ennek meghatározó elemei. A teslanak azinban autókat kellett építeni, amitől gyorsan autógyártónak kezdték tekinteni, és ebben a műfajban annyira nem teljesít jól, nem igazán hatékony, ahogyan az a második negyedéves számaiból látható.

Az önvezető autó halálos balesete azért sokkal súlyosabb egyszerű gazdasági problémáknál, mert épp azt a vonalat érinti, amely erősíthetné, hogy nem csak egy autórgyárról van szó, hanem egy gyorsan fejlődő technológiai cégről, amely a jövőt építi, a hagyományos technológiak helyett.

A Tesla saját fejlesztésű önvezető rendszere egészen más, mint a hagyományos vezető segédrendsuzerek összessége, egészen más, mint a Cadillag, vagy a GM rendszerei. Utóbbak megoldásai azonban egyelőre nem érhetők el a fogyasztók számára, mindössze tesztjárművekben alkalmazzák őket. Igaz uigyan, hogy az Egyesült Államok útjain a hagyományos autókkal sok tízezer baleset történik, ezt azonban a közvélemény természetesnek tartja, és most mindenki a floridai önvezető tragédiáról beszél, ami súlyos teher az új technológián.