Az orosz-ukrĂĄn gĂĄzvitĂĄnak kĂśszĂśnhető politikai lendĂźletről beszĂŠltek a rĂŠsztvevők a tegnapi Nabucco-csĂşcstalĂĄlkozĂłn Budapesten. GyurcsĂĄny Ferenc Ăşj javaslatokkal ĂĄllt elő, de egyre nyilvĂĄnvalĂłbb: a megĂĄllapodĂĄsoknak papĂron kell vĂŠgre szerepelniĂźk ahhoz, hogy a Nabucco valĂłban tovĂĄbblĂŠpjen eddigi ĂśnmagĂĄn – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
 KĂŠtszĂĄz-hĂĄromszĂĄzmilliĂł eurĂłt tegyen bele a Nabucco-projektbe az EurĂłpai UniĂł – javasolta tegnap a Budapesten tartott csĂşcstalĂĄlkozĂłn GyurcsĂĄny Ferenc. A miniszterelnĂśk hangsĂşlyozta: mivel a KĂśzĂŠp-ĂzsiĂĄt EurĂłpĂĄval ĂśsszekĂśtő gĂĄzvezetĂŠk nem egyszerűen gazdasĂĄgi projekt, hanem az EurĂłpai UniĂł biztonsĂĄgĂĄnak egyik tartĂłoszlopa, kĂśzĂśssĂŠgi forrĂĄsbĂłl is finanszĂrozni kell. GyurcsĂĄny nyitĂłbeszĂŠdĂŠben kifejtette: a januĂĄri gĂĄzvĂĄlsĂĄg is megerősĂtette, az energia hatalmi tĂŠnyező; hiĂĄnya “csĂśkkentheti a nemzeti szuverenitĂĄst”. Utalva az ukrĂĄn-orosz gĂĄzvitĂĄra, a kormĂĄnyfő kijelentette: fel kell szĂĄmolni “energiahiĂĄnybĂłl ĂŠpĂźlt vasfĂźggĂśnyt” ĂŠs Kelet-KĂśzĂŠp-EurĂłpa kiszolgĂĄltatottsĂĄgĂĄt.
GyurcsĂĄny korholta eurĂłpai kollĂŠgĂĄit, amiĂŠrt “rĂśvidlĂĄtĂłan viselkedtĂźnk” a NabuccĂłba feltehetően gĂĄzt tĂśltő ĂĄllamokkal (potenciĂĄlisan AzerbajdzsĂĄnnal ĂŠs TĂźrkmenisztĂĄnnal) szemben. Mint a kormĂĄnyfő elmondta: tĂśbbet kell adni ezeknek az ĂĄllamoknak a pĂŠnznĂŠl, ĂĄtfogĂł eurĂłpai egyĂźttműkĂśdĂŠst kell ajĂĄnlani.
GyurcsĂĄny javaslatot tett egy, a Nabucco vezetĂŠkkel foglalkozĂł ĂĄllandĂł nemzetkĂśzi titkĂĄrsĂĄg lĂŠtrehozĂĄsĂĄra is (budapesti kĂśzponttal), mely tovĂĄbbvinnĂŠ a Nabucco mĂśgĂśtti politikai lendĂźletet, ami – ahogy majdnem minden felszĂłlalĂł utalt rĂĄ – az orosz-ukrĂĄn gĂĄzvitĂĄnak kĂśszĂśnhető.
Mirek TopolĂĄnek, az EU elnĂśksĂŠgĂŠt adĂł CsehorszĂĄg miniszterelnĂśke beszĂŠdĂŠben kifejtette: ha nincs energiabiztonsĂĄg, a szabadsĂĄg illĂşziĂł. KĂśzĂślte: cĂŠlja, hogy megszĂźlessen az uniĂł kĂśzĂśs energiapolitikĂĄja, mely szerinte az integrĂĄciĂł tesztje lesz. A cseh kormĂĄnyfő azt is kĂśzĂślte: a Nabucco nem oroszellenes tervezet, ĂŠs ezt – mint beszĂŠlgetĂŠseikből kiderĂźlt – Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnĂśk is Ăgy lĂĄtja. TopolĂĄnek hangsĂşlyozta: szeretnĂŠ, hogy a Nabucco-projektből vĂŠgre Nabucco-folyamat legyen.
Nem vĂŠletlenĂźl. A felszĂłlalĂłk mindegyike valamilyen konkrĂŠtumra vĂĄr, hogy tovĂĄbblĂŠpjen a szĂłbeli tĂĄmogatĂĄson. Fontos tĂŠny, hogy az EurĂłpai BeruhĂĄzĂĄsi Bank (EIB) ĂŠs az EurĂłpai ĂjjĂĄĂŠpĂtĂŠsi ĂŠs FejlesztĂŠsi Bank is tĂĄmogatja a projektet, sőt az EIB a Nabucco-projekt akĂĄr 25 szĂĄzalĂŠkĂĄt is hajlandĂł finanszĂrozni.
A tovĂĄbblĂŠpĂŠshez azonban kulcsfontossĂĄgĂş, hogy mielőbb sikerĂźljĂśn alĂĄĂrni a kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄst. Erről mĂĄr mĂşlt hĂŠten tĂĄrgyaltak BrĂźszszelben a NabuccĂłban rĂŠszt vevő orszĂĄgok, ĂŠs februĂĄr elejĂŠn BĂŠcsben folytatĂłdnak a megbeszĂŠlĂŠsek. Az eddig legnagyobb akadĂĄlyt jelentő TĂśrĂśkorszĂĄg energiaĂźgyi minisztere, GĂźler Hilmi is arrĂłl beszĂŠlt tegnap, remĂŠlik, hogy pĂĄr hĂłnapon belĂźl alĂĄĂrjĂĄk a megĂĄllapodĂĄst. A vezetĂŠk nyugati felĂŠn Ăşgy gondoljĂĄk, mĂĄr kora nyĂĄron meglehet az egyezmĂŠny. – Az igazsĂĄg pillanata 2009-ben van a Nabucco szĂĄmĂĄra – fogalmazott Andries Piebalgs, az EurĂłpai BizottsĂĄg energiaĂźgyi biztosa.
A kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄs ugyanis lehetővĂŠ tennĂŠ, hogy vĂŠgre szerződĂŠsek szĂźlessenek a forrĂĄsorszĂĄgokkal. GyurcsĂĄny Ferenc a sajtĂłtĂĄjĂŠkoztatĂłn elmondta: megprĂłbĂĄlnak mĂĄr a kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄs megszĂźletĂŠse előtt előzetes megĂĄllapodĂĄsokat alĂĄĂrni azokkal az orszĂĄgokkal, melyektől a Nabucco a gĂĄzt vĂĄrja.
A magyar miniszterelnĂśk szerint egyĂŠbkĂŠnt a tegnapi csĂşcstalĂĄlkozĂłval sikerĂźlt kimozdĂtani a Nabucco-projektet az elmĂşlt ĂŠvek helyben jĂĄrĂĄsĂĄbĂłl. Mint a kormĂĄnyfő elmondta: a 200-300 milliĂł eurĂłs tĂĄmogatĂĄson felĂźl mĂŠg 2 milliĂĄrd eurĂłt kell talĂĄlni az uniĂłs kĂśltsĂŠgvetĂŠsben a NabuccĂłra. (A 2015-re ĂźzemkĂŠpes vezetĂŠk ĂśsszkĂśltsĂŠgĂŠt 10 milliĂĄrd eurĂłra becsĂźlik.) Ugyanakkor Reinhard Mitschek, a Nabucco-konzorcuim Ăźgyvezető igazgatĂłja szerint nem a pĂŠnz a kĂŠrdĂŠs, hanem a jogi keretek, illetve a TĂśrĂśkorszĂĄggal ĂŠs a forrĂĄsorszĂĄgokkal kĂśtendő megĂĄllapodĂĄsok megszĂźletĂŠse.
“KĂśzel vagyunk az elfogadhatĂł kompromisszumhoz”
– Megfontoljuk ezt a lehetősĂŠget, szerdĂĄn a bizottsĂĄgi ĂźlĂŠsen fel is vetem – nyilatkozta Andries Piebalgs energiaĂźgyi EU-biztos arra a kĂŠrdĂŠsre, mit szĂłl GyurcsĂĄny Ferenc javaslatĂĄra, mely szerint az uniĂłnak 200-300 milliĂł eurĂłval kĂŠne tĂĄmogatnia a Nabucco vezetĂŠket. – Azt sem zĂĄrnĂĄm ki, hogy ez az Ăśsszeg az uniĂł kĂśltsĂŠgvetĂŠsĂŠből szĂĄrmazzon, hiszen komoly eurĂłpai ĂŠrdekről van szĂł, azonban fontos, hogy az EurĂłpa TanĂĄcs ĂŠs a bizottsĂĄg is tĂĄmogassa a kezdemĂŠnyezĂŠst – mondta kĂŠrdĂŠsĂźnkre a lett biztos. A magyar miniszterelnĂśk mĂĄsik felvetĂŠsĂŠt, mely szerint az EU-nak kĂśzĂśsen kĂŠne fellĂŠpnie ĂŠs kĂĄrpĂłtlĂĄst kĂśvetelnie az ukrĂĄn-orosz gĂĄzvita miatt, Piebalgs kevĂŠsbĂŠ lelkesen fogadta: – Ez Ăźgyben szkeptikusabb vagyok, kereskedelmi szerződĂŠsekről van szĂł, melyeket meg kell vizsgĂĄlni jogi szempontbĂłl, mielőtt az EU bĂĄrmit is tudna tenni – mondta lapunknak.
A kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄsrĂłl szĂłlĂł mĂşlt heti tĂĄrgyalĂĄsokrĂłl Piebalgs kĂŠrdĂŠsĂźnkre elmondta: a megbeszĂŠlĂŠsek nagyon konstruktĂvak voltak. “A tĂśrĂśkĂśk is ĂŠpĂtő mĂłdon ĂĄlltak hozzĂĄ a tĂĄrgyalĂĄsokhoz, hiszen ők is szeretnĂŠnek gĂĄzt a NabuccĂłban, csak nekik egyensĂşlyozniuk kell a hazai fogyasztĂĄs ĂŠs a tranzitĂĄlĂĄs kĂśzĂśtt” – fogalmazott a biztos. KĂŠrdĂŠsĂźnkre, hogy Ankara esetleg elmozdult-e korĂĄbbi kĂśvetelĂŠsĂŠtől, mely szerint mĂŠg 15 szĂĄzalĂŠkot szeretne elterelni a vezetĂŠkben ĂŠrkező gĂĄzbĂłl, Piebalgs annyit mondott: “kĂśzel vagyunk egy elfogadhatĂł kompromisszumhoz”.
2009 az igazság pillanata a Nabuccónak
Az orosz-ukrĂĄn gĂĄzvitĂĄnak kĂśszĂśnhető politikai lendĂźletről beszĂŠltek a rĂŠsztvevők a tegnapi Nabucco-csĂşcstalĂĄlkozĂłn Budapesten. GyurcsĂĄny Ferenc Ăşj javaslatokkal ĂĄllt elő, de egyre nyilvĂĄnvalĂłbb: a megĂĄllapodĂĄsoknak papĂron kell vĂŠgre szerepelniĂźk ahhoz, hogy a Nabucco valĂłban tovĂĄbblĂŠpjen eddigi ĂśnmagĂĄn – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
 KĂŠtszĂĄz-hĂĄromszĂĄzmilliĂł eurĂłt tegyen bele a Nabucco-projektbe az EurĂłpai UniĂł – javasolta tegnap a Budapesten tartott csĂşcstalĂĄlkozĂłn GyurcsĂĄny Ferenc. A miniszterelnĂśk hangsĂşlyozta: mivel a KĂśzĂŠp-ĂzsiĂĄt EurĂłpĂĄval ĂśsszekĂśtő gĂĄzvezetĂŠk nem egyszerűen gazdasĂĄgi projekt, hanem az EurĂłpai UniĂł biztonsĂĄgĂĄnak egyik tartĂłoszlopa, kĂśzĂśssĂŠgi forrĂĄsbĂłl is finanszĂrozni kell. GyurcsĂĄny nyitĂłbeszĂŠdĂŠben kifejtette: a januĂĄri gĂĄzvĂĄlsĂĄg is megerősĂtette, az energia hatalmi tĂŠnyező; hiĂĄnya “csĂśkkentheti a nemzeti szuverenitĂĄst”. Utalva az ukrĂĄn-orosz gĂĄzvitĂĄra, a kormĂĄnyfő kijelentette: fel kell szĂĄmolni “energiahiĂĄnybĂłl ĂŠpĂźlt vasfĂźggĂśnyt” ĂŠs Kelet-KĂśzĂŠp-EurĂłpa kiszolgĂĄltatottsĂĄgĂĄt.
GyurcsĂĄny korholta eurĂłpai kollĂŠgĂĄit, amiĂŠrt “rĂśvidlĂĄtĂłan viselkedtĂźnk” a NabuccĂłba feltehetően gĂĄzt tĂśltő ĂĄllamokkal (potenciĂĄlisan AzerbajdzsĂĄnnal ĂŠs TĂźrkmenisztĂĄnnal) szemben. Mint a kormĂĄnyfő elmondta: tĂśbbet kell adni ezeknek az ĂĄllamoknak a pĂŠnznĂŠl, ĂĄtfogĂł eurĂłpai egyĂźttműkĂśdĂŠst kell ajĂĄnlani.
GyurcsĂĄny javaslatot tett egy, a Nabucco vezetĂŠkkel foglalkozĂł ĂĄllandĂł nemzetkĂśzi titkĂĄrsĂĄg lĂŠtrehozĂĄsĂĄra is (budapesti kĂśzponttal), mely tovĂĄbbvinnĂŠ a Nabucco mĂśgĂśtti politikai lendĂźletet, ami – ahogy majdnem minden felszĂłlalĂł utalt rĂĄ – az orosz-ukrĂĄn gĂĄzvitĂĄnak kĂśszĂśnhető.
Mirek TopolĂĄnek, az EU elnĂśksĂŠgĂŠt adĂł CsehorszĂĄg miniszterelnĂśke beszĂŠdĂŠben kifejtette: ha nincs energiabiztonsĂĄg, a szabadsĂĄg illĂşziĂł. KĂśzĂślte: cĂŠlja, hogy megszĂźlessen az uniĂł kĂśzĂśs energiapolitikĂĄja, mely szerinte az integrĂĄciĂł tesztje lesz. A cseh kormĂĄnyfő azt is kĂśzĂślte: a Nabucco nem oroszellenes tervezet, ĂŠs ezt – mint beszĂŠlgetĂŠseikből kiderĂźlt – Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnĂśk is Ăgy lĂĄtja. TopolĂĄnek hangsĂşlyozta: szeretnĂŠ, hogy a Nabucco-projektből vĂŠgre Nabucco-folyamat legyen.
Nem vĂŠletlenĂźl. A felszĂłlalĂłk mindegyike valamilyen konkrĂŠtumra vĂĄr, hogy tovĂĄbblĂŠpjen a szĂłbeli tĂĄmogatĂĄson. Fontos tĂŠny, hogy az EurĂłpai BeruhĂĄzĂĄsi Bank (EIB) ĂŠs az EurĂłpai ĂjjĂĄĂŠpĂtĂŠsi ĂŠs FejlesztĂŠsi Bank is tĂĄmogatja a projektet, sőt az EIB a Nabucco-projekt akĂĄr 25 szĂĄzalĂŠkĂĄt is hajlandĂł finanszĂrozni.
A tovĂĄbblĂŠpĂŠshez azonban kulcsfontossĂĄgĂş, hogy mielőbb sikerĂźljĂśn alĂĄĂrni a kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄst. Erről mĂĄr mĂşlt hĂŠten tĂĄrgyaltak BrĂźszszelben a NabuccĂłban rĂŠszt vevő orszĂĄgok, ĂŠs februĂĄr elejĂŠn BĂŠcsben folytatĂłdnak a megbeszĂŠlĂŠsek. Az eddig legnagyobb akadĂĄlyt jelentő TĂśrĂśkorszĂĄg energiaĂźgyi minisztere, GĂźler Hilmi is arrĂłl beszĂŠlt tegnap, remĂŠlik, hogy pĂĄr hĂłnapon belĂźl alĂĄĂrjĂĄk a megĂĄllapodĂĄst. A vezetĂŠk nyugati felĂŠn Ăşgy gondoljĂĄk, mĂĄr kora nyĂĄron meglehet az egyezmĂŠny. – Az igazsĂĄg pillanata 2009-ben van a Nabucco szĂĄmĂĄra – fogalmazott Andries Piebalgs, az EurĂłpai BizottsĂĄg energiaĂźgyi biztosa.
A kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄs ugyanis lehetővĂŠ tennĂŠ, hogy vĂŠgre szerződĂŠsek szĂźlessenek a forrĂĄsorszĂĄgokkal. GyurcsĂĄny Ferenc a sajtĂłtĂĄjĂŠkoztatĂłn elmondta: megprĂłbĂĄlnak mĂĄr a kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄs megszĂźletĂŠse előtt előzetes megĂĄllapodĂĄsokat alĂĄĂrni azokkal az orszĂĄgokkal, melyektől a Nabucco a gĂĄzt vĂĄrja.
A magyar miniszterelnĂśk szerint egyĂŠbkĂŠnt a tegnapi csĂşcstalĂĄlkozĂłval sikerĂźlt kimozdĂtani a Nabucco-projektet az elmĂşlt ĂŠvek helyben jĂĄrĂĄsĂĄbĂłl. Mint a kormĂĄnyfő elmondta: a 200-300 milliĂł eurĂłs tĂĄmogatĂĄson felĂźl mĂŠg 2 milliĂĄrd eurĂłt kell talĂĄlni az uniĂłs kĂśltsĂŠgvetĂŠsben a NabuccĂłra. (A 2015-re ĂźzemkĂŠpes vezetĂŠk ĂśsszkĂśltsĂŠgĂŠt 10 milliĂĄrd eurĂłra becsĂźlik.) Ugyanakkor Reinhard Mitschek, a Nabucco-konzorcuim Ăźgyvezető igazgatĂłja szerint nem a pĂŠnz a kĂŠrdĂŠs, hanem a jogi keretek, illetve a TĂśrĂśkorszĂĄggal ĂŠs a forrĂĄsorszĂĄgokkal kĂśtendő megĂĄllapodĂĄsok megszĂźletĂŠse.
“KĂśzel vagyunk az elfogadhatĂł kompromisszumhoz”
– Megfontoljuk ezt a lehetősĂŠget, szerdĂĄn a bizottsĂĄgi ĂźlĂŠsen fel is vetem – nyilatkozta Andries Piebalgs energiaĂźgyi EU-biztos arra a kĂŠrdĂŠsre, mit szĂłl GyurcsĂĄny Ferenc javaslatĂĄra, mely szerint az uniĂłnak 200-300 milliĂł eurĂłval kĂŠne tĂĄmogatnia a Nabucco vezetĂŠket. – Azt sem zĂĄrnĂĄm ki, hogy ez az Ăśsszeg az uniĂł kĂśltsĂŠgvetĂŠsĂŠből szĂĄrmazzon, hiszen komoly eurĂłpai ĂŠrdekről van szĂł, azonban fontos, hogy az EurĂłpa TanĂĄcs ĂŠs a bizottsĂĄg is tĂĄmogassa a kezdemĂŠnyezĂŠst – mondta kĂŠrdĂŠsĂźnkre a lett biztos. A magyar miniszterelnĂśk mĂĄsik felvetĂŠsĂŠt, mely szerint az EU-nak kĂśzĂśsen kĂŠne fellĂŠpnie ĂŠs kĂĄrpĂłtlĂĄst kĂśvetelnie az ukrĂĄn-orosz gĂĄzvita miatt, Piebalgs kevĂŠsbĂŠ lelkesen fogadta: – Ez Ăźgyben szkeptikusabb vagyok, kereskedelmi szerződĂŠsekről van szĂł, melyeket meg kell vizsgĂĄlni jogi szempontbĂłl, mielőtt az EU bĂĄrmit is tudna tenni – mondta lapunknak.
A kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄsrĂłl szĂłlĂł mĂşlt heti tĂĄrgyalĂĄsokrĂłl Piebalgs kĂŠrdĂŠsĂźnkre elmondta: a megbeszĂŠlĂŠsek nagyon konstruktĂvak voltak. “A tĂśrĂśkĂśk is ĂŠpĂtő mĂłdon ĂĄlltak hozzĂĄ a tĂĄrgyalĂĄsokhoz, hiszen ők is szeretnĂŠnek gĂĄzt a NabuccĂłban, csak nekik egyensĂşlyozniuk kell a hazai fogyasztĂĄs ĂŠs a tranzitĂĄlĂĄs kĂśzĂśtt” – fogalmazott a biztos. KĂŠrdĂŠsĂźnkre, hogy Ankara esetleg elmozdult-e korĂĄbbi kĂśvetelĂŠsĂŠtől, mely szerint mĂŠg 15 szĂĄzalĂŠkot szeretne elterelni a vezetĂŠkben ĂŠrkező gĂĄzbĂłl, Piebalgs annyit mondott: “kĂśzel vagyunk egy elfogadhatĂł kompromisszumhoz”.