close
Villanyautók
Áram - Egyéb - Interjúk

Villanyautók

Az energiatĂĄrolĂĄsi lehetősĂŠgekkel
foglalkozĂł korĂĄbbi Ă­rĂĄsunkban Ă­gĂŠrtĂźk, kitekintĂźnk a kĂśzlekedĂŠsi alkalmazĂĄsokra
is. Sokak szerint ugyanis a villamos hajtĂĄsĂş jĂĄrművekĂŠ a jĂśvő. Eszerint a
hibrid modellek kĂŠrĂŠszĂŠletű ĂĄtmeneti megoldĂĄsok az egyre szűkĂśsebb
kőolajforrĂĄsok ĂŠs a klĂ­mavĂĄltozĂĄs egyĂźttes kihĂ­vĂĄsaira. LĂĄssuk hĂĄt kĂśzelebbről
a villanyautĂłkat.

BĂĄr mĂĄr korĂĄntsem unikĂĄlis dolog
napjainkban, mĂŠgis hajlamosak vagyunk rĂĄcsodĂĄlkozni egy-egy Ăşj villanyhajtĂĄsĂş gĂŠpjĂĄrmű
modell bejelentĂŠsĂŠre. Mintha vadonatĂşj talĂĄlmĂĄnyokrĂłl lenne szĂł. Holott sokkal
inkĂĄbb mintha CsipkerĂłzsika ĂĄlmĂĄbĂłl ĂŠbredne Ăşjra a koncepciĂł, hiszen mĂĄr az
1830-as ĂŠvekben szabadalmaztattĂĄk a galvĂĄnelem ĂĄltal műkĂśdtetett hajtĂĄst
SkĂłciĂĄban. AmerikĂĄban az 1900-as ĂŠvek elejĂŠn egy időben tĂśbb villanyautĂł volt
az utakon, mint belsőĂŠgĂŠsű motoros jĂĄrgĂĄny. A Baker Electric, Detroit Electric
ĂŠs mĂĄs cĂŠgek az első vilĂĄghĂĄborĂşig dominĂĄltĂĄk a piacot, aztĂĄn gyĂĄrtmĂĄnyaik
velĂźk egyĂźtt lassan eltűntek.

Edison akkumulĂĄtorai (nikkel-vas)
jĂłl szuperĂĄltak, de nem bĂ­rtĂĄk a versenyt. VĂŠlhetőleg ezt a problĂŠmĂĄt ismerte
fel a kivĂĄlĂł feltalĂĄlĂł, amikor – Ă­gy a legenda – 1896-ban egy vacsora sorĂĄn a
nevezetes cetlit átcsúsztatta Henry Ford barátjának: „a villanyautó halott”.

111 ĂŠvvel Edison cetlije utĂĄn javĂĄban
Ăşjra ĂŠledezik a tetszhalott villanyautĂł. Ne feledjĂźk, hogy a villamos, a
trolibusz ĂŠs a villanymozdony, illetve a dĂ­zel-elektromos mozdony azĂłta is
tartja magĂĄt, de most koncentrĂĄljunk a szemĂŠlyautĂłkra. SzĂĄmos hibrid modell
jelent meg az elmĂşlt ĂŠvekben, amelyek alapvetően valamilyen hagyomĂĄnyos, vagy
reformĂĄlt belsőĂŠgĂŠsű motor kiegĂŠszĂ­tĂŠsĂŠre hasznĂĄljĂĄk a villamos hajtĂĄsĂş motort.
Ebben a kĂśrben a nagyszĂĄmĂş benzines (pĂŠldĂĄul Toyota Prius, Honda CRX) ĂŠs dĂ­zel
(Peugeot 308) mellett az alkoholos (bio) hibridek, illetve a gĂĄz-elektromos
(Hyundai) megoldĂĄs is megjelent.

Sokkal ĂŠrdekesebb azonban a
dĂśntően elektromos hajtĂĄsra alapozĂł villanyautĂłk perspektĂ­vĂĄja. A korĂĄbbi
Ă­rĂĄsunkban jelzett akkumulĂĄtor-fejlesztĂŠsek teszik lehetővĂŠ, hogy a hajdani
szűk keresztmetszetet jelentő paramĂŠterek ugrĂĄsszerűen javuljanak. Az első
szĂŠriĂĄk a 80-as ĂŠvek mĂĄsodik olajĂĄrsokkja nyomĂĄn lĂŠptek porondra 1990-től
kezdődően. A GM, Chrysler, Ford, Honda, Nissan ĂŠs Toyota mind megjelentek
KaliforniĂĄban nĂŠhĂĄny szĂĄz darabos szĂŠriĂĄkkal, azonban ezek hamarosan lelĂŠptek a
szĂ­nről. Az akkumulĂĄtorok dinamikus fejlesztĂŠse nyomĂĄn ma mĂĄr Ăşjfajta hibridek
mutatnak a jĂśvőbe. Ezek alapvetően elektromos meghajtĂĄsĂş jĂĄrművek, ĂŠs csak az
energiatĂĄrolĂł rendszer kisegĂ­tő tĂśltĂŠsĂŠre hasznĂĄlnak tartalĂŠk belsőĂŠgĂŠsű
motort.


KoncepciĂłautĂłkĂŠnt lĂĄthattuk mĂĄr pĂŠldĂĄul
a GM-től az Opel Flextreme modellt, amelynek 1,3 literes dĂ­zelmotorja nem hajt,
csak a lĂ­tium-ion akkumulĂĄtort tĂślti, ha ĂştkĂśzben vĂŠszesen csĂśkkenne a tĂśltĂŠs.
Az 55 km-es hatĂłtĂĄv egy tĂśltĂŠssel egyelőre nem tűnik tĂşl soknak, de a
vĂĄroskĂśrnyĂŠki kĂśzlekedĂŠsre elĂŠgnek Ă­gĂŠrkezik. Ami a legfőbb dolog: normĂĄl
hĂĄlĂłzati csatlakozĂĄssal (egyelőre 3 ĂŠs fĂŠl Ăłra alatt) tĂślthető az akku. A
Toyota Plug-in ĂŠs a Volvo ReCharge is ezt az utat kĂśveti. A Ford Escape Hybrid
autĂłkkal az Excel Energy kĂ­sĂŠrletezik, hogy ĂĄtĂĄllĂ­tsĂĄk őket konnektorrĂłl
tĂślthető V2G (Vehicle to Grid) rendszerűvĂŠ.

TalĂĄn ez lesz a dĂśntő pont. Az
elĂŠggĂŠ valĂłszĂ­nű, hogy a hagyomĂĄnyos – vagy akĂĄr bio-ra hangszerelt –
olajszĂĄrmazĂŠkok ĂźzemanyagkĂŠnt tĂśrtĂŠnő hasznosĂ­tĂĄsa nem fog tudni dĂśntő ĂĄttĂśrĂŠst
hozni a szĂŠndioxid kibocsĂĄtĂĄs csĂśkkentĂŠsĂŠben. A 2012-re kitűzĂśtt 130 gramm/km
kibocsĂĄtĂĄsi norma igen ambiciĂłzus cĂŠl a mai ĂĄtlagok ismeretĂŠben, de mĂŠg ezzel
is kĂśzel 20 kg
CO2-t termelünk majd egy Budapest – Velencei tó kirándulással. Az elektromos
hajtĂĄs jobb lehetősĂŠgeket kĂ­nĂĄl. Az ĂźzemanyagcellĂĄs rendszerek (lĂĄsd Honda FCX,
HydroGen4) szĂĄmos szempontbĂłl a jĂśvő legĂ­gĂŠretesebb termĂŠkei, de kĂśzlekedĂŠsi
alkalmazĂĄsukat kĂŠt jelentős kĂśrĂźlmĂŠny hĂĄtrĂĄltatja: a hidrogĂŠn Ăźzemanyag
előĂĄllĂ­tĂĄsa egyelőre nem kevesebb szĂŠndioxid kibocsĂĄtĂĄssal jĂĄr, tovĂĄbbĂĄ a
kiszolgĂĄlĂł infrastruktĂşra hiĂĄnyzik. A fejlett akkumulĂĄtoros rendszerek az
utĂłbbi kĂŠrdĂŠst kĂśnnyebben veszik, hiszen a jĂłl kiĂŠpĂ­tett kĂśzcĂŠlĂş elosztĂł
hĂĄlĂłzat adott. AttĂłl persze nem tekinthetĂźnk el, hogy amennyiben az igĂŠnyelt
tĂśbbletenergia konvencionĂĄlis hőerőművekből szĂĄrmazna, akkor nem tĂşl sokat
tettĂźnk a klĂ­mavĂĄltozĂĄs ellen.

VisszatĂŠrve a jĂĄrművek
tĂĄpegysĂŠgĂŠre, az akkumulĂĄtorok tulajdonsĂĄgai jelentős haladĂĄst mutatnak. Az A123
Systems, a fejlesztĂŠssel megbĂ­zott cĂŠgek egyike demonstrĂĄciĂłs cĂŠllal
versenymotort is ĂŠpĂ­tett. Az elemi cella szintjĂŠn kĂŠszen vannak a GM ĂĄltal
igĂŠnyelt mutatĂłkkal, 7000 ciklust elbĂ­r a cella ĂŠs 10 ĂŠves ĂŠlettartam
garantĂĄlt. A szĂźksĂŠges 9 kWh energialeadĂĄshoz azonban 200 cellĂĄt kell majd Ăśsszehangolni.

AkĂĄrhogyan is, a Tesla
Roadster – igaz, 92 ezer dollĂĄrĂŠrt – 4
mĂĄsodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, ĂŠs kĂśzel 400 kilomĂŠtert megy egy
tĂśltĂŠssel. MűkĂśdik tehĂĄt a villanyautĂł, a gazdasĂĄgossĂĄg kĂŠrdĂŠsei mĂŠg odĂŠbb
vannak. Persze ez is viszonyĂ­tĂĄsi alap dolga, 150 dollĂĄros hordĂłnkĂŠnti olajĂĄr
mellett sok minden máshogyan festhet…

RĂĄadĂĄsul mĂŠg szĂĄmos meglepetĂŠst
rejthet a technika, amivel vĂŠgkĂŠpp rĂĄcĂĄfolhatunk Edison pesszimizmusĂĄra. MĂŠg
csak most kezdődik a lendkerekek virĂĄgzĂĄsa ĂŠs a nanotechnolĂłgia felfutĂĄsĂĄval a
szuperkondenzĂĄtorok fĂŠnykora. A jĂśvő nyitott, de mi a villanyautĂłra fogadunk.