Az energiatĂĄrolĂĄsi lehetősĂŠgekkel
foglalkozĂł korĂĄbbi ĂrĂĄsunkban ĂgĂŠrtĂźk, kitekintĂźnk a kĂśzlekedĂŠsi alkalmazĂĄsokra
is. Sokak szerint ugyanis a villamos hajtĂĄsĂş jĂĄrművekĂŠ a jĂśvő. Eszerint a
hibrid modellek kĂŠrĂŠszĂŠletű ĂĄtmeneti megoldĂĄsok az egyre szűkĂśsebb
kőolajforrĂĄsok ĂŠs a klĂmavĂĄltozĂĄs egyĂźttes kihĂvĂĄsaira. LĂĄssuk hĂĄt kĂśzelebbről
a villanyautĂłkat.
BĂĄr mĂĄr korĂĄntsem unikĂĄlis dolog
napjainkban, mĂŠgis hajlamosak vagyunk rĂĄcsodĂĄlkozni egy-egy Ăşj villanyhajtĂĄsĂş gĂŠpjĂĄrmű
modell bejelentĂŠsĂŠre. Mintha vadonatĂşj talĂĄlmĂĄnyokrĂłl lenne szĂł. Holott sokkal
inkĂĄbb mintha CsipkerĂłzsika ĂĄlmĂĄbĂłl ĂŠbredne Ăşjra a koncepciĂł, hiszen mĂĄr az
1830-as ĂŠvekben szabadalmaztattĂĄk a galvĂĄnelem ĂĄltal műkĂśdtetett hajtĂĄst
SkĂłciĂĄban. AmerikĂĄban az 1900-as ĂŠvek elejĂŠn egy időben tĂśbb villanyautĂł volt
az utakon, mint belsőĂŠgĂŠsű motoros jĂĄrgĂĄny. A Baker Electric, Detroit Electric
ĂŠs mĂĄs cĂŠgek az első vilĂĄghĂĄborĂşig dominĂĄltĂĄk a piacot, aztĂĄn gyĂĄrtmĂĄnyaik
velĂźk egyĂźtt lassan eltűntek.
Edison akkumulĂĄtorai (nikkel-vas)
jĂłl szuperĂĄltak, de nem bĂrtĂĄk a versenyt. VĂŠlhetőleg ezt a problĂŠmĂĄt ismerte
fel a kivĂĄlĂł feltalĂĄlĂł, amikor – Ăgy a legenda â 1896-ban egy vacsora sorĂĄn a
nevezetes cetlit ĂĄtcsĂşsztatta Henry Ford barĂĄtjĂĄnak: âa villanyautĂł halottâ.
111 ĂŠvvel Edison cetlije utĂĄn javĂĄban
Ăşjra ĂŠledezik a tetszhalott villanyautĂł. Ne feledjĂźk, hogy a villamos, a
trolibusz ĂŠs a villanymozdony, illetve a dĂzel-elektromos mozdony azĂłta is
tartja magĂĄt, de most koncentrĂĄljunk a szemĂŠlyautĂłkra. SzĂĄmos hibrid modell
jelent meg az elmĂşlt ĂŠvekben, amelyek alapvetően valamilyen hagyomĂĄnyos, vagy
reformĂĄlt belsőĂŠgĂŠsű motor kiegĂŠszĂtĂŠsĂŠre hasznĂĄljĂĄk a villamos hajtĂĄsĂş motort.
Ebben a kĂśrben a nagyszĂĄmĂş benzines (pĂŠldĂĄul Toyota Prius, Honda CRX) ĂŠs dĂzel
(Peugeot 308) mellett az alkoholos (bio) hibridek, illetve a gĂĄz-elektromos
(Hyundai) megoldĂĄs is megjelent.
Sokkal ĂŠrdekesebb azonban a
dĂśntően elektromos hajtĂĄsra alapozĂł villanyautĂłk perspektĂvĂĄja. A korĂĄbbi
ĂrĂĄsunkban jelzett akkumulĂĄtor-fejlesztĂŠsek teszik lehetővĂŠ, hogy a hajdani
szűk keresztmetszetet jelentő paramĂŠterek ugrĂĄsszerűen javuljanak. Az első
szĂŠriĂĄk a 80-as ĂŠvek mĂĄsodik olajĂĄrsokkja nyomĂĄn lĂŠptek porondra 1990-től
kezdődően. A GM, Chrysler, Ford, Honda, Nissan ĂŠs Toyota mind megjelentek
KaliforniĂĄban nĂŠhĂĄny szĂĄz darabos szĂŠriĂĄkkal, azonban ezek hamarosan lelĂŠptek a
szĂnről. Az akkumulĂĄtorok dinamikus fejlesztĂŠse nyomĂĄn ma mĂĄr Ăşjfajta hibridek
mutatnak a jĂśvőbe. Ezek alapvetően elektromos meghajtĂĄsĂş jĂĄrművek, ĂŠs csak az
energiatĂĄrolĂł rendszer kisegĂtő tĂśltĂŠsĂŠre hasznĂĄlnak tartalĂŠk belsőĂŠgĂŠsű
motort.
KoncepciĂłautĂłkĂŠnt lĂĄthattuk mĂĄr pĂŠldĂĄul
a GM-től az Opel Flextreme modellt, amelynek 1,3 literes dĂzelmotorja nem hajt,
csak a lĂtium-ion akkumulĂĄtort tĂślti, ha ĂştkĂśzben vĂŠszesen csĂśkkenne a tĂśltĂŠs.
Az 55 km-es hatĂłtĂĄv egy tĂśltĂŠssel egyelőre nem tűnik tĂşl soknak, de a
vĂĄroskĂśrnyĂŠki kĂśzlekedĂŠsre elĂŠgnek ĂgĂŠrkezik. Ami a legfőbb dolog: normĂĄl
hĂĄlĂłzati csatlakozĂĄssal (egyelőre 3 ĂŠs fĂŠl Ăłra alatt) tĂślthető az akku. A
Toyota Plug-in ĂŠs a Volvo ReCharge is ezt az utat kĂśveti. A Ford Escape Hybrid
autĂłkkal az Excel Energy kĂsĂŠrletezik, hogy ĂĄtĂĄllĂtsĂĄk őket konnektorrĂłl
tĂślthető V2G (Vehicle to Grid) rendszerűvĂŠ.
TalĂĄn ez lesz a dĂśntő pont. Az
elĂŠggĂŠ valĂłszĂnű, hogy a hagyomĂĄnyos â vagy akĂĄr bio-ra hangszerelt â
olajszĂĄrmazĂŠkok ĂźzemanyagkĂŠnt tĂśrtĂŠnő hasznosĂtĂĄsa nem fog tudni dĂśntő ĂĄttĂśrĂŠst
hozni a szĂŠndioxid kibocsĂĄtĂĄs csĂśkkentĂŠsĂŠben. A 2012-re kitűzĂśtt 130 gramm/km
kibocsĂĄtĂĄsi norma igen ambiciĂłzus cĂŠl a mai ĂĄtlagok ismeretĂŠben, de mĂŠg ezzel
is kĂśzel 20 kg
CO2-t termelĂźnk majd egy Budapest â Velencei tĂł kirĂĄndulĂĄssal. Az elektromos
hajtĂĄs jobb lehetősĂŠgeket kĂnĂĄl. Az ĂźzemanyagcellĂĄs rendszerek (lĂĄsd Honda FCX,
HydroGen4) szĂĄmos szempontbĂłl a jĂśvő legĂgĂŠretesebb termĂŠkei, de kĂśzlekedĂŠsi
alkalmazĂĄsukat kĂŠt jelentős kĂśrĂźlmĂŠny hĂĄtrĂĄltatja: a hidrogĂŠn Ăźzemanyag
előĂĄllĂtĂĄsa egyelőre nem kevesebb szĂŠndioxid kibocsĂĄtĂĄssal jĂĄr, tovĂĄbbĂĄ a
kiszolgĂĄlĂł infrastruktĂşra hiĂĄnyzik. A fejlett akkumulĂĄtoros rendszerek az
utĂłbbi kĂŠrdĂŠst kĂśnnyebben veszik, hiszen a jĂłl kiĂŠpĂtett kĂśzcĂŠlĂş elosztĂł
hĂĄlĂłzat adott. AttĂłl persze nem tekinthetĂźnk el, hogy amennyiben az igĂŠnyelt
tĂśbbletenergia konvencionĂĄlis hőerőművekből szĂĄrmazna, akkor nem tĂşl sokat
tettĂźnk a klĂmavĂĄltozĂĄs ellen.
VisszatĂŠrve a jĂĄrművek
tĂĄpegysĂŠgĂŠre, az akkumulĂĄtorok tulajdonsĂĄgai jelentős haladĂĄst mutatnak. Az A123
Systems, a fejlesztĂŠssel megbĂzott cĂŠgek egyike demonstrĂĄciĂłs cĂŠllal
versenymotort is ĂŠpĂtett. Az elemi cella szintjĂŠn kĂŠszen vannak a GM ĂĄltal
igĂŠnyelt mutatĂłkkal, 7000 ciklust elbĂr a cella ĂŠs 10 ĂŠves ĂŠlettartam
garantĂĄlt. A szĂźksĂŠges 9 kWh energialeadĂĄshoz azonban 200 cellĂĄt kell majd Ăśsszehangolni.
AkĂĄrhogyan is, a Tesla
Roadster – igaz, 92 ezer dollĂĄrĂŠrt â 4
mĂĄsodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, ĂŠs kĂśzel 400 kilomĂŠtert megy egy
tĂśltĂŠssel. MűkĂśdik tehĂĄt a villanyautĂł, a gazdasĂĄgossĂĄg kĂŠrdĂŠsei mĂŠg odĂŠbb
vannak. Persze ez is viszonyĂtĂĄsi alap dolga, 150 dollĂĄros hordĂłnkĂŠnti olajĂĄr
mellett sok minden mĂĄshogyan festhetâŚ
RĂĄadĂĄsul mĂŠg szĂĄmos meglepetĂŠst
rejthet a technika, amivel vĂŠgkĂŠpp rĂĄcĂĄfolhatunk Edison pesszimizmusĂĄra. MĂŠg
csak most kezdődik a lendkerekek virĂĄgzĂĄsa ĂŠs a nanotechnolĂłgia felfutĂĄsĂĄval a
szuperkondenzĂĄtorok fĂŠnykora. A jĂśvő nyitott, de mi a villanyautĂłra fogadunk.