Egyre kuszĂĄbb kĂŠpet mutatnak a keletről tĂŠrsĂŠgĂźnkbe irĂĄnyulĂł gĂĄzvezetĂŠktervek. De mĂŠg egyik sem ĂŠpĂźl ĂŠs â az orosz DĂŠli ĂĄramlat kivĂŠtelĂŠvel âforrĂĄsuk is bizonytalan – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
A DĂŠli ĂĄramlat OroszorszĂĄgbĂłl a Fekete-tenger alatt vezetne BulgĂĄriĂĄig, ahonnan GĂśrĂśgorszĂĄgon ĂĄt DĂŠl-OlaszorszĂĄgba illetve SzerbiĂĄba ĂĄgazna. Ott kettĂŠvĂĄlik HorvĂĄtorszĂĄg illetve MagyarorszĂĄg felĂŠ, tőlĂźnk pedig Ausztria, illetve SzlovĂŠnia az irĂĄny. A vĂŠgpont egyik weboldalukon az ĂŠszak-olasz Tarvisio, a mĂĄsikon a dĂŠl-osztrĂĄk Arnoldstein.
Az alternatĂv tervek kĂśzĂźl a legismertebb a Nabucco, amely a â mindeddig ismeretlen â keleti forrĂĄsorszĂĄgokat kĂśvetően TĂśrĂśkorszĂĄgon ĂĄt BulgĂĄriĂĄn, RomĂĄniĂĄn ĂŠs MagyarorszĂĄgon ĂĄt vezetne AusztriĂĄig. A Trans AdriaticPipeline (TAP)GĂśrĂśgorszĂĄgbĂłl AlbĂĄniĂĄn keresztĂźl az Adria alatt ĂŠrkezne OlaszorszĂĄgba. (Ehhez alighanem TĂśrĂśkorszĂĄg is kell majd.) Az ITGI OroszorszĂĄgbĂłl, AzerbajdzsĂĄnbĂłl ĂŠs IrĂĄnbĂłl BulgĂĄriĂĄig ĂŠs OlaszorszĂĄgig vezetne. A brit BP a Financial Times ĂŠrtesĂźlĂŠse szerint BulgĂĄriĂĄtĂłl AusztriĂĄig âDĂŠlkelet-EurĂłpa vezetĂŠketâ ĂŠpĂtene. Ennek nyomvonala ĂĄbrĂĄjuk szerint a NabuccóÊt kĂśveti.
Az OrbĂĄn-kormĂĄny tavaly csatlakozott az AzerbajdzsĂĄnbĂłl GrĂşziĂĄn ĂĄt hajĂłkon cseppfolyĂłsĂtva RomĂĄniĂĄig, majd MagyarorszĂĄgig gĂĄzszĂĄllĂtĂĄst tervező AGRI-hoz. RomĂĄnia ezenkĂvĂźl FehĂŠr ĂĄramlat nĂŠven GrĂşziĂĄbĂłl tenger alatti csĂśvet is hĂşzna.
A nem a legnagyobb kitermelők kĂśzĂŠ tartozĂł AzerbajdzsĂĄn Sah-DenĂz mezőjĂŠnek hasznosĂtĂĄsĂĄra az ĂĄllami Socar ĂŠs a brit BP konzorciuma a NabuccĂłt, a TAP-ot ĂŠs az ITGI rĂŠszĂŠnek szĂĄmĂtĂł IGI PoseidĂłnt hĂvta meg. Most ehhez csatlakozik a âDĂŠlkelet-EurĂłpa vezetĂŠkâ is. Ăv vĂŠgĂŠig dĂśnthetnek, de szakĂŠrtők szerint az AzerbajdzsĂĄnnal hatĂĄros, a DĂŠli ĂĄramlatban ĂŠrdekelt OroszorszĂĄg mĂŠg blokkolhatja a megĂĄllapodĂĄst.
Túl sok a terv és kevés a gáz
Egyre kuszĂĄbb kĂŠpet mutatnak a keletről tĂŠrsĂŠgĂźnkbe irĂĄnyulĂł gĂĄzvezetĂŠktervek. De mĂŠg egyik sem ĂŠpĂźl ĂŠs â az orosz DĂŠli ĂĄramlat kivĂŠtelĂŠvel âforrĂĄsuk is bizonytalan – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
A DĂŠli ĂĄramlat OroszorszĂĄgbĂłl a Fekete-tenger alatt vezetne BulgĂĄriĂĄig, ahonnan GĂśrĂśgorszĂĄgon ĂĄt DĂŠl-OlaszorszĂĄgba illetve SzerbiĂĄba ĂĄgazna. Ott kettĂŠvĂĄlik HorvĂĄtorszĂĄg illetve MagyarorszĂĄg felĂŠ, tőlĂźnk pedig Ausztria, illetve SzlovĂŠnia az irĂĄny. A vĂŠgpont egyik weboldalukon az ĂŠszak-olasz Tarvisio, a mĂĄsikon a dĂŠl-osztrĂĄk Arnoldstein.
Az alternatĂv tervek kĂśzĂźl a legismertebb a Nabucco, amely a â mindeddig ismeretlen â keleti forrĂĄsorszĂĄgokat kĂśvetően TĂśrĂśkorszĂĄgon ĂĄt BulgĂĄriĂĄn, RomĂĄniĂĄn ĂŠs MagyarorszĂĄgon ĂĄt vezetne AusztriĂĄig. A Trans AdriaticPipeline (TAP)GĂśrĂśgorszĂĄgbĂłl AlbĂĄniĂĄn keresztĂźl az Adria alatt ĂŠrkezne OlaszorszĂĄgba. (Ehhez alighanem TĂśrĂśkorszĂĄg is kell majd.) Az ITGI OroszorszĂĄgbĂłl, AzerbajdzsĂĄnbĂłl ĂŠs IrĂĄnbĂłl BulgĂĄriĂĄig ĂŠs OlaszorszĂĄgig vezetne. A brit BP a Financial Times ĂŠrtesĂźlĂŠse szerint BulgĂĄriĂĄtĂłl AusztriĂĄig âDĂŠlkelet-EurĂłpa vezetĂŠketâ ĂŠpĂtene. Ennek nyomvonala ĂĄbrĂĄjuk szerint a NabuccóÊt kĂśveti.
Az OrbĂĄn-kormĂĄny tavaly csatlakozott az AzerbajdzsĂĄnbĂłl GrĂşziĂĄn ĂĄt hajĂłkon cseppfolyĂłsĂtva RomĂĄniĂĄig, majd MagyarorszĂĄgig gĂĄzszĂĄllĂtĂĄst tervező AGRI-hoz. RomĂĄnia ezenkĂvĂźl FehĂŠr ĂĄramlat nĂŠven GrĂşziĂĄbĂłl tenger alatti csĂśvet is hĂşzna.
A nem a legnagyobb kitermelők kĂśzĂŠ tartozĂł AzerbajdzsĂĄn Sah-DenĂz mezőjĂŠnek hasznosĂtĂĄsĂĄra az ĂĄllami Socar ĂŠs a brit BP konzorciuma a NabuccĂłt, a TAP-ot ĂŠs az ITGI rĂŠszĂŠnek szĂĄmĂtĂł IGI PoseidĂłnt hĂvta meg. Most ehhez csatlakozik a âDĂŠlkelet-EurĂłpa vezetĂŠkâ is. Ăv vĂŠgĂŠig dĂśnthetnek, de szakĂŠrtők szerint az AzerbajdzsĂĄnnal hatĂĄros, a DĂŠli ĂĄramlatban ĂŠrdekelt OroszorszĂĄg mĂŠg blokkolhatja a megĂĄllapodĂĄst.