close
Piackész a szintetikus kerozin
Egyéb - Gáz

Piackész a szintetikus kerozin

Gázból előállított üzemanyaggal hajtott repülőgép landolt nemrég
Katarban. A Qatar Airways ipartörténelmi fontosságú útja a londoni
Gatwick repülőterétől Doháig tartott. Az új, gázból gyártott folyékony
(GTL) üzemanyag révén nő a repülésben használható energiaforrások száma
és javul a levegő minőségi a zsúfolt reptereken a Shell szerint, amely
az új terméket kifejlesztette.

&oa

A Qatar Airways utasszállító gépe a maga nemében a világon első volt, amikor GTL alapú üzemanyaggal tankolta fel London és Doha közötti járatát. Az út hat órán át tartott. A gép egy Airbus A340-600-as volt, amelyet Rolls-Royce Trent 556 turbinákkal szereltek fel. A Shell által fejlesztett üzemanyag 50-50 százalékban állt szintetikus GTL alapú kerozinból, illetve hagyományos, olaj alapú kerozinbcute;l.

A keverék ipari előállítása 2012-ben indul. Az új üzemanyag révén kevésbé függenek majd a légi közlekedési vállalatok a hagyományos kerozin beszállítóitól, azaz vásárlásaik diverzifikáltabbak lehetnek, ami viszont javítja ellátásbiztonságukat. Égése során kevesebb kén-dioxid kerül a levegőbe, mint a hagyományos repülő üzemanyag égetésekor, és a többi, kieresztett szennyező részecske mennyisége is kisebb lesz. Éppen erre alapozva állította az angol-holland gyártó, hogy különösen a zsúfolt repterek levegőminőségének javítása szempontjából is fontos az új termék bevezetése. A hagyományos és a szintetikus kerozinok keverékét a Shell GTL Jet Fuelnek nevezte el.

A fenti repülőút volt a végső mozzanata annak a két éves, tudományos munkának, amely során a Qatar Airwayst, a Qatar Petroleumot, a Qatar Science & Technology Parkot, a Rolls-Royce-t, a Shellt és a WOQOD-ot összefogó konzorcium tesztelte a GTL Jet Fuelt a kereskedelmi repülésben. A munka nagy része a Qatar Science & Technology Parkra hárult, Dohában. A GTL kerozint a Pearl GTL project részeként fogják gyártani, a Qatar Petroleum és a Shell közös üzemében. A létesítmény kapacitása évi mintegy egymillió tonna lesz, 2012 után. Ennyiből egy átlagos utasszállító repülő 500 millió kilométer tehet meg, más szóval: 240 utast négyezerszer vihetne körbe a Föld körül, ha a szintetikus kerozint 50 százalékos arányban keverik hagyományos kerozinnal.

A GTL Jet Fuel teljes mértékben eleget tett az Amerikai Teszt és Anyag Társaság (ASTM) múlt havi minőségi elvárásainak. A társaság kétévnyi részletes ellenőrzés és vizsgálat után adta meg engedélyét a termék használatához.