close
Összekapcsolták a Török Áramlatot
Egyéb

Összekapcsolták a Török Áramlatot

Vlagyimir Putyin orosz elnök is jelen volt a Pioneering Spirit csőfektető hajó fedélzetén, amikor a Fekete-tenger fenekén pénteken megkezdődött az épülő Török Áramlat földgáz-csővezeték csekély- és mélyvízi szakaszának összekapcsolása. Az esemény Anapa közelében, a tengerparttól mintegy 6,5 kilométerre történt. A munkálatok menetéről Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója számolt be az elnöknek. Miller szerint “a piac által igényelt” csővezeték megépítésének és üzemeltetésének minden részlete összhangban áll a legszigorúbb környezetvédelmi előírásokkal. A Gazprom-vezér elmondta, hogy mind Törökországban, mind Dél- és Délkelet-Európában növekszik az orosz gáz iránti kereslet.

Beszámolójában rámutatott, hogy a régióba a Gazprom az év eleje óta a tavalyihoz képest 10,5 milliárd köbméterrel több gázt szállított oda, ami Törökországban 26, Görögországban 12, Bulgáriában 14, Magyarországon 31, Szerbiában 47, Ausztriában pedig 77 százalékos keresletnövekedést jelentett. Mint mondta, a csővezeték szavatolja majd a fogyasztók biztos ellátását.
Miller a Rosszija 24 hírtelevíziónak elmondta, hogy európai országoktól érkeztek már javaslatok a Török Áramlat vezeték lehetséges meghosszabbítási útvonalait illetően, de nincs “kizárólagosság”. “Érdekelt cégekkel elő-megállapodást kötöttünk, ezért a munka folytatódni fog” – mondta. Az összekapcsolási munkálatok megkezdésére az orosz médiában kiemelt fontosságúként kezelt eseményen személyesen Vlagyimir Putyin adta ki az utasítást.

Az orosz elnök a világ legnagyobb csőfektető hajója, a svájci Allseas Group birtokában lévő Pioneering Spirit fedélzetéről telefonon felhívta Recep Tayyip Erdogan török elnököt. Putyin kifejezte meggyőződését, hogy Oroszország és Törökország a kitűzött határidőre befejezi az akkuyui atomerőmű építését és köszönetet mondott Erdogannak az orosz üzemeltető működési jogának megadásáért.  Moszkva először 2014-ben vetette fel a Török Áramlat megépítésének gondolatát, miután az Európai Unió az ukrajnai válság közepette blokkolta a Fekete-tenger alatt Bulgáriáig megépítendő Déli Áramlat projektjét. Az új vezeték tervét azonban felfüggesztették, amikor a török légierő 2015 végén lelőtt egy Szíriában feladatot végrehajtó, de a török légteret megsértő orosz vadász-bombázót. A megvalósítás újabb lendületet vett, miután Moszkva és Ankara kapcsolataiban 2016-ban újabb enyhülés indult meg.

Oroszország és Törökország tavaly októberben kötötte meg a kormányközi megállapodást az ukrán tranzit elkerülését célzó Török Áramlat megépítéséről. A gázvezetéknek két szárazföldi és egy tengeri szakasza lesz. Ez utóbbi csaknem 910 kilométer hosszú, megépítését a Gazprom finanszírozza. A két szárazföldi vezeték egyike kizárólag Törökországot látja majd el földgázzal. Ennek a kapacitása évi 15,75 milliárd köbméter, és 100 százalékban a Botas török állami kőolaj- és gázvállalat tulajdona lesz. A másik szárazföldi vezeték Európába szállítja az orosz földgázt Törökországon át. Ennek a 180 kilométer hosszú szakasznak 50-50 százalékos tulajdonosa a Gazprom és a Botas. A Gazprom 100 százalékos leányvállalata, a South Stream Transport decemberben a svájci Allseas Grouppal állapodott meg a Török Áramlat első, tengeri szakaszának megépítéséről.