close
Kinek kedveznek a nyomott gázárak? Kell-e Egyetemes szolgáltatás?
Egyéb - Gáz

Kinek kedveznek a nyomott gázárak? Kell-e Egyetemes szolgáltatás?

MagyarorszĂĄgon nĂŠgyĂŠvente, a vĂĄlasztĂĄsok előtt kĂśzponti tĂŠmĂĄvĂĄ vĂĄlik a lakossĂĄgi gĂĄzĂĄr, politikusok kĂźzdenek azĂŠrt, hogy a nemzetkĂśzi gĂĄzĂĄremelkedĂŠs idehaza ne ĂŠreztesse hatĂĄsĂĄt, a gĂĄzĂĄrak maradjanak alacsonyak. HiĂĄba a sokĂŠves tapasztalat arrĂłl, hogy a lakosok, a szavazĂłk nem a gĂĄzĂĄr alapjĂĄn dĂśntik el, kire adjĂĄk voksukat, idĂŠn is beindult a politikai nyomĂĄs azĂŠrt, hogy ne emelkedjenek a gĂĄzĂĄrak. A politika azt a lĂĄtszatot igyekszik kelteni, hogy a gĂĄzĂĄr emelĂŠse elkerĂźlhető, hogy a piaci ĂĄr ĂŠs az alacsonyan, ĂŠrtĂŠk alatt tartott ĂĄr kĂźlĂśnbsĂŠgĂŠt senkinek sem kell kifizetnie.

 

Mi a kĂśvetkezmĂŠnye a nyomott, dotĂĄlt gĂĄzĂĄraknak? SzĂźksĂŠges-e az Egyetemes szolgĂĄltatĂĄs?

Az ĂŠrtĂŠk alatti gĂĄzĂĄrak szĂĄmos negatĂ­v hatĂĄssal jĂĄrnak:

  • Nyomott ĂĄrak esetĂŠn a fogyasztĂł pazarlĂł, nemtĂśrődĂśm mĂłdon hasznĂĄlja a gĂĄzt. A kĂśvetkezmĂŠny tĂśbbletfogyasztĂĄs, mely nĂśveli az importfĂźggĂŠst, gyorsĂ­tja az energiakĂŠszletek kimerĂźlĂŠsĂŠt, fĂślĂśsleges infrastruktĂşra fejlesztĂŠseket (pl. gĂĄztĂĄrolĂłk) kĂŠnyszerĂ­t ki, rontja a kĂźlkereskedelmi mĂŠrleget ĂŠs nĂśveli a kĂśrnyezet-szennyezĂŠst.
  • A nyomott ĂĄrak nem kĂźldenek megfelelő Ăźzenetet a hasznĂĄlĂłnak-tulajdonosnak fejlesztĂŠsre, a hatĂŠkonysĂĄg fokozĂĄsĂĄra. Az elmaradt fejlesztĂŠsek ugyancsak kĂĄrt okoznak.
  • A nyomott ĂĄrak a gazdasĂĄgban torz szerkezetet alakĂ­tanak ki. Az alacsony gĂĄzĂĄrak kĂśvetkeztĂŠben egyik-mĂĄsik ipari ĂĄgazat felfuthat, nagy exportőrrĂŠ vĂĄlhat. Az ĂĄgazati siker azonban nemzetgazdasĂĄgi szinten kĂĄrt okoz, Ă­gy akĂĄr a GDP csĂśkkenĂŠsĂŠhez is vezethet a nyomott energia ĂĄr.

 

Vagyis a nyomott ĂĄrak tĂśbbszĂśrĂśsen is kĂĄrt okoznak. Amilyen előnyt biztosĂ­tanak a nyomott gĂĄzĂĄrak a gĂĄzfogyasztĂłnak, annĂĄl jĂłval tĂśbbet veszĂ­t az adĂłfizető ĂĄllampolgĂĄr. Mert ő fizeti ki a fogyasztĂł ĂĄltal ki nem fizetett rĂŠszt, tovĂĄbbĂĄ a torzulĂĄsokbĂłl adĂłdĂł tĂśbbletkĂśltsĂŠget is. Hogy hogyan? Alacsonyabb bĂŠrĂŠvel, magasabb adĂłjĂĄval. Ha pedig kĂźlfĂśldi tulajdonban lĂŠvő gĂĄzszolgĂĄltatĂłval szemben alakul ki tartozĂĄs, kĂŠsőbb azt is vissza kell fizetni, mĂŠgpedig kamatostĂłl.

Ezt a kĂŠrdĂŠst egy sor nemzetkĂśzi szervezet is vizsgĂĄlta. Az ENSZ EurĂłpai GazdasĂĄgi BizottsĂĄga tanulmĂĄnyt kĂŠszĂ­ttetett a dotĂĄlt energiaĂĄrak hatĂĄsairĂłl, a tanulmĂĄnyt, Trevor Morgan-nel (Anglia) kĂśzĂśsen kĂŠszĂ­tettĂźk. MegĂĄllapĂ­tottuk, hogy az ĂĄraknak a tĂĄgabb ĂŠrtelemben vett kĂśltsĂŠgeket ĂŠs mĂŠltĂĄnyos (a szĂźksĂŠges fejlesztĂŠsekhez elegendő) nyeresĂŠget kell tĂźkrĂśzniĂźk vagy piaci szabĂĄlyozĂĄsĂşaknak kell lenniĂźk.

A tanulmĂĄny megtalĂĄlhatĂł az ENSZ honlapjĂĄn az alĂĄbbi cĂ­men: http://www.unece.org/energy/se/prices.html.

A tĂŠmĂĄval kĂŠsőbb az ENSZ 5. EurĂłpai Miniszteri KĂśrnyezetvĂŠdelmi KonferenciĂĄja is foglalkozott, ahol az eurĂłpai kĂśrnyezetvĂŠdelmi miniszterek DeklarĂĄciĂłt fogadtak el, mely tartalmazta a tanulmĂĄny főbb megĂĄllapĂ­tĂĄsait (lĂĄsd 48. pont).

Az ENSZ Deklaråció a www.unece.org/env/efe/Kiev/proceedings/files.pdf/Item%2014_15/14_15Documents/ece.cep.94.rev.1.e.pdf címen talålható meg. 

 

Javaslat 

Tekintettel arra, hogy az EU ĂĄltal előĂ­rt gĂĄzpiac liberalizĂĄciĂłt mĂĄr jĂłrĂŠszt bevezettĂźk illetve idĂŠn nyĂĄron bevezetjĂźk, javasoljuk, hogy a kormĂĄny szĂźntesse meg az egyetemes szolgĂĄltatĂĄst, ĂŠs liberalizĂĄlja a hĂĄztartĂĄsi tovĂĄbbĂĄ a mikro-vĂĄllalkozĂĄsok rĂŠszĂŠre is az ĂĄrakat. A lakossĂĄg rĂŠszĂŠre – a piaci ĂĄrak bevezetĂŠsĂŠvel egy időben – erős szociĂĄlis hĂĄlĂłt kell kiĂŠpĂ­teni, hogy a legszegĂŠnyebb rĂŠtegek szĂĄmĂĄra ne jelentsen elviselhetetlen terhet a piaci gĂĄzĂĄrak bevezetĂŠse, tovĂĄbbĂĄ energiahatĂŠkonysĂĄgi fejlesztĂŠsekkel kell segĂ­teni a rĂĄszorultakat. 

A szociĂĄlis hĂĄlĂł kiĂŠpĂ­tĂŠsĂŠig tartĂł ĂĄtmeneti időszakban biztosĂ­tani kellene az Energia Hivatal (MEH) szĂĄzszĂĄzalĂŠkos fĂźggetlensĂŠgĂŠt az ĂĄrszabĂĄlyozĂĄs vonatkozĂĄsĂĄban. A MEH fĂźggetlensĂŠgĂŠnek megerősĂ­tĂŠsĂŠre nagy szĂźksĂŠg lenne, mert vĂŠlemĂŠnyĂźnk szerint az “erős ĂĄllam” nem jelenthet mĂĄst, mint hatĂŠkonyan, magas szakmai szinten ĂŠs takarĂŠkosan műkĂśdő ĂĄllamot. 

A javaslat bevezetĂŠsĂŠvel megszűnne a politikai befolyĂĄs a gĂĄzĂĄrakra, ĂŠs hasonlĂł helyzet alakulna ki, mint a ’90-es ĂŠvek elejĂŠn, mikor a kormĂĄny piaci ĂĄrakat vezetett be a benzinre ĂŠs a gĂĄzolajra. A gĂŠpkocsi Ăźzemanyagokkal kapcsolatban – amĂ­g az ĂĄllam szabĂĄlyozta az ĂĄrakat – mĂŠg orszĂĄgos “taxis blokĂĄd” is kialakult. A piaci ĂĄrak bevezetĂŠse Ăłta a gĂŠpkocsi tulajdonosok tudomĂĄsul veszik az ĂĄrak ingadozĂĄsĂĄt. 

A piaci ĂĄrak rĂŠvĂŠn elĂŠrnĂŠnk azt az ideĂĄlis ĂĄllapotot, hogy a fogyasztĂĄsĂŠrt a fogyasztĂł fizet, ĂŠs annyit, amennyi a fogyasztĂĄsa ĂŠrtĂŠke. És megszűnne a politikai befolyĂĄs lehetősĂŠge, ĂŠs az ĂĄllampolgĂĄrok a gĂĄzĂĄrak miatt nem szidnĂĄk az ĂĄllamot.

Â