close
Kína beelőzhet az e-mobilitásban is
E-mobilitás - Egyéb

Kína beelőzhet az e-mobilitásban is

Az e-mobilitás szempontjából meghatározó az akkumulátorok árának mérséklődése, ma leginkább ez a tétel fékezi az elektromos autózás terjedését – derül ki az osloi központú Bellona alapítvány legfrissebb elemzéséből. Emlékeztetnek, hogy számos elemzés a lithium-ion akkumulátorok árának markáns csökkenését prognosztizálja a következő évtizedben. A skandináv szakértők úgy vélik, Európának, a maniál nagyobb összegeket és erőforrásoakt kellene fordítani az altenrnatív közlekedés és az akkumulátor technológia fejlesztésér, és saját akkuipart kellene kiépíteni, csökkentve az ázsiai dominanciát a li-ion technológiában. 

Az Element Energy számításait idézve a Bellona elemzéséből kiderül, 2030-ra a költségek 70 százalékkal mérséklődhetnek, a jelenlegi kilowattóránkénti 661 euróról, 203 euróra. A Nemzetközi Energiaügynökség 2020-ra 300 dolláros költségszinttel kalkulál. A möltségcsökkenés meleltt ugyanakkor a technológia fejlesztésére is komoly erőforrásoakt kellene fordítani, hogy növekedjen az energiatárolók élettartama, gyorsabban tölthetők legyenek, valamint könyebbek és biztonságosabbak legyenek. A Bellona szakértői úgy vélik, a reális cél a 400-500 kilométeres hatótávolság elérése lenne, az ekkumulátorok fejlesztésének most erre kellene fókuszálni. Ez szükséges szerintük ahhoz, hogy az elektromos járművek a belsőégésű motorokkal szerelt autókkal versenyképesek legyenek, vagyis, hogy ne csak városon belüli, de távolsági utakra is használhatók legyenek.

Az osloi elemzők ugyanakkor azt is fontosnak tartanák, hogy Európának legyen saját akkumulátorgyártó kapcitása, hogy oldódjon az ázsiai gyártók dominanciája. Ez az európai alternatív közlekedés szempontjából meghatározó. Megjegyzik, Kínában komoly fejlesztési hullám bontakozott ki az alternaztív járművek és az akkumulátor technológia fejlesztésére a kormány kezdeményezésére. CSak idán májusban 360 millió dollár áramlott a kínai li-ion akku piacra. A Bellona elemzése jelzi, az elmúlt öt évben Kínában ötször gyorsabban fejlődött az energiaterálolási piac, a globális átlagnál.