close
Ki hárítja át a különadót?
Áram - Egyéb - Gáz

Ki hárítja át a különadót?

A mĂşlt hĂŠt vĂŠgĂŠn SiĂłfokon tartott, kihelyezett kormĂĄnyĂźlĂŠs egyik eredmĂŠnyekĂŠnt bizottsĂĄgok jĂśnnek lĂŠtre hamarosan, amelyek a vĂĄlsĂĄg enyhĂ­tĂŠsĂŠre kivetett ĂĄgazati kĂźlĂśnadĂłk ĂĄthĂĄrĂ­tĂĄsĂĄt kĂ­vĂĄnjĂĄk ellenőrizni, illetve megakadĂĄlyozni. A kĂŠrdĂŠs csak az, hogy a siĂłfoki kormĂĄnyĂźlĂŠs nyomĂĄn lĂŠtrejĂśvő illetĂŠkes bizottsĂĄg mihez kezd majd az energiaszektorban – veti fel Drucker GyĂśrgy, az energiainfo.hu vezető elemzője.

Hogyan kezdődĂśtt a tĂśrtĂŠnet? A kĂźlĂśnadĂłk bevezetĂŠsĂŠről tavaly szĂźletett dĂśntĂŠs. EgĂŠszen pontosan „az ĂĄllamhĂĄztartĂĄs egyensĂşlyĂĄnak javĂ­tĂĄsa ĂŠrdekĂŠben az ĂĄltalĂĄnos adĂłfizetĂŠsi kĂśtelezettsĂŠget meghaladĂł kĂśzteherviselĂŠsre kĂŠpes adĂłzĂłk kĂźlĂśnadĂł-kĂśtelezettsĂŠgĂŠről szĂłlĂł tĂśrvĂŠny” -t, – a pĂŠnzintĂŠzeti adĂłk bevezetĂŠse utĂĄn – 2010. oktĂłber 18-ĂĄn fogadta el a tĂśrvĂŠnyhozĂĄs, az december 4-ĂŠn lĂŠpett hatĂĄlyba.

Egyes beszámolók szerint, a kormányzati kommunikációban megjelent, hogy az ágazatai különadók esetében nem is annyira a szóbanforgó milliárdok számítanak, inkább presztízskérdésről van szó, hogy a nagyvállaaltokat nagyobb mértékben szorítsák a közteherviselésre.

Mindenesetre az érintett csoportoktól – nagy és kiskereskedők, távközlés, energetika – a számítások alapján 2010-2012 között elvárt, összesen 160 milliárd forint több, mint jelképesnek tűnik. Az árbevétel százalékában meghatározott adók előlegét a 2010-es év után tavaly december 20-ig be is kellett fizetni. Így tettek az energiaszektor „energiaellátóként” definiált cégei is, vagyis becsült nettó árbevételük 1.05%-át derekasan átutalták.

Azaz mégsem teljesen, akad kivétel is. A Panrusgáz Gázkereskedelmi Zrt – a Gazprom exportcégének és a MOL helyébe lépő E.ON-Ruhrgas-nak a vegyesvállalata – kereskedelmi engedélyének visszaadását látja az egyetlen lehetséges megoldásnak, amennyiben ragaszkodna a kormány a különadó beszedéséhez. Érvelésük, miszerint teljes eredményüket jóval meghaladja az adó, nem tűnik alaptalannak. A Panrusgáz adózás előtti eredménye a teljes import árbevétel fél százalékát sem érte el működése előző éveiben, például a 2008-as közel 9 milliárd köbméteres behozatal 780 milliárd forintos számlája után 3,5 milliárd adózás előtti nyeresége keletkezett, 2009-ben a 7 milliárd köbméter földgáz értékesítéséből származó 500 milliárd forintos árbevétel után 1,7 milliárd forintot tett ki a nyereség adófizetés előtt.

A hosszútávú földgázszállítási megállapodás feltételeit – még ha óhajtanák is a felek – nem egyszerű módosítani, így viszont nem merül fel a gyanú, hogy a Panrusgáz áthárítaná vevőire a különadót.

Ez lényeges körülmény, hiszen a kormányzat kezdettől fogva nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy ez nem történhet meg. Szkeptikus hangok persze hallatszottak, a Költségvetési Tanács ősszel úgy vélte, hogy áremelések formájában a három ágazat 60 milliárd forint körüli összeget fog a fogyasztókra hárítani, illetve mintegy 40 milliárd forint értékű beruházást halasztanak majd el.

A kérdés nem egyszerű, hiszen szabadpiaci körülmények között nehéz megállapítani, hogy 1 forint áremelésben mennyit tesz ki a költségnövekedés érvényesítése, és mennyit az adóterhek áthárítása. Zárójelben: nemrégiben napvilágot látott PSzÁF jelentés a pénzintézeteknél nem tapasztalt például „összehangolt, trendszerű áremeléseket”.

Az energiaszektor legnagyobb hazai cĂŠge, a MOL mindenesetre jĂł előre biztosĂ­totta nemcsak a kormĂĄnyt a vĂĄlsĂĄgadĂłk tĂĄmogatĂĄsĂĄrĂłl, hanem a fogyasztĂłkat is arrĂłl, hogy az Ăźzemanyagok ĂĄrĂĄban nem ĂŠrvĂŠnyesĂ­ti jĂłcskĂĄn megnĂśvekedett adĂłterheit. Ne felejtsĂźk el megemlĂ­teni, hogy a kĂźlĂśnadĂłkat az energiaĂĄgazatban 2008 Ăłta meglĂŠvő kĂźlĂśn jĂśvedelemadĂł – a Robin Hood nĂŠven elhĂ­resĂźlt adĂłnem – prolongĂĄlĂĄsĂĄval vezettĂŠk be, ezt mĂĄr a MOL sem ĂźdvĂśzĂślte. ÖrĂśm az ĂźrĂśmben, hogy a kĂźlĂśnadĂł eredmĂŠny terhĂŠre tĂśrtĂŠnő elszĂĄmolĂĄsĂĄval legalĂĄbb az adĂłalap 8%-ĂĄt kitevő mĂŠrtĂŠkĹą Robin Hood adĂł nagysĂĄga csĂśkkent pĂĄr milliĂĄrddal. Úgy lĂĄtszik, a MOL ĂĄllja a szavĂĄt, hiszen az utĂłbbi hĂłnapokban amĂşgy elĂŠg gorombĂĄn emelkedő benzin ĂŠs gĂĄzolaj ĂĄrakban csakugyan nem tĂźkrĂśződik tĂśbb, mint a mediterrĂĄn kikĂśtői ĂĄrjegyzĂŠsek ĂŠs a forint ĂĄrfolyamĂĄnak vĂĄltozĂĄsai.

A nyersolaj világpiaci áremelkedése nemcsak a feldolgozott olajtermékek, hanem az importált orosz földgáz árát is felhajtotta. Ez volt az oka annak, hogy idén januártól átlagosan 4-5%-os gázáremeléssel szembesültek a háztartási fogyasztók. Ebben a körben viszont, miután gyakorlatilag szinte teljesen hatósági ármegállapítás körébe kerültek vissza az „ellenőrzött piaci árak” az egyetemes szolgáltatásban, nem merülhetett fel az áthárítás kérdése. Azon egyszerű oknál fogva, hogy a költségemelkedést valójában nem tükröző, leszorított árakról van szó, így tehát a bonyolult árszabályozás a veszteség szétterítéséről próbál gondoskodni az értéklánc különböző szintjei, illetve az egyes befektetőcsoportok bonyolult összefüggésrendszerében.

NyomĂłs oka van tehĂĄt annak, hogy a nyĂĄron meghirdetett kĂśzszolgĂĄltatĂłi ĂĄrmoratĂłriumot a fĂśldgĂĄz tekintetĂŠben nem sikerĂźlt fenntartani. Ne tĂŠvesszen meg bennĂźnket az a kĂśrĂźlmĂŠny, hogy az egyetemes szolgĂĄltatĂłk ĂŠlĂŠnk versengĂŠst folytattak a felfĂźggesztett engedĂŠlyĹą Emfesz ĂźgyfeleiĂŠrt, ennek oka ĂŠppen abban rejlik, hogy magas fix kĂśltsĂŠgeik mellett a forgalom gyarapĂ­tĂĄsa az egyetlen kiĂşt, ĂŠs ezĂŠrt ĂĄtmeneti ĂĄldozatra is hajlandĂłak voltak.

De nézzük, mi a helyzet a villamos energia frontján. Itt igazán nagy az elszántság, hiszen decemberben az egyes energetikai témájú törvények módosításáról szóló új törvénybe, a VET-be új szakaszt illesztettek, mégpedig arról, hogy a szektor engedélyesei „a különadót nem háríthatják át a velük szerződésben álló engedélyesekre vagy felhasználókra”, és „ebből következően a különadó az engedélyes által nyújtott termék vagy szolgáltatás árába közvetlenül vagy közvetve semmilyen formában nem számítható be, illetve külön nem számlázható ki”.

IdĂĄig minden tiszta ĂŠs vilĂĄgos. Ám a februĂĄri rapid ĂĄramĂĄr korrekciĂł tĂźzetesebb vizsgĂĄlata zavarba ejtheti az elemzőket. A felmerĂźlt szĂĄmos talĂĄlgatĂĄs kivĂŠtel nĂŠlkĂźl az MVM helyzetĂŠvel volt kapcsolatos. VĂŠlhetően azĂŠrt, mert – az egyetemes szolgĂĄltatĂłk engedĂŠlyezett ĂĄrrĂŠsĂŠnek testreszabĂĄsa mellett – a vĂŠgfogyasztĂłi ĂĄremelĂŠsben lĂŠnyegĂŠben a viszonteladĂłi ĂĄr nĂśvekedĂŠse tĂźkrĂśződĂśtt. Pontosabban fogalmazva az orszĂĄgos ĂśsszehasonlĂ­tĂł beszerzĂŠsi ĂĄr kilowattĂłrĂĄnkĂŠnt 15,97 Ft-rĂłl 17,17 Ft-ra emelĂŠse. MikĂśzben a villamos energia ĂĄrak nyomottak, ĂŠs idĂŠn semelyik piaci szereplő nem szĂĄmol a mĂŠrtĂŠkadĂł lipcsei EEX zsinĂłrĂĄrak nĂśvekedĂŠsĂŠvel.

Találgatások helyett nézzük az MVM helyzetét. Az elmúlt év értékelése során az derült ki a napokban, hogy tavalyelőtthöz képest harmadára esett vissza a nyereség. A 2008-as 39 milliárd, illetve a 2009-es 60 milliárd forint után 2010-ben 20 milliárd forint adózott nyereséggel számolnak. A konszolidált árbevétel 580 milliárdról 560 milliárdra csökkent. A menedzsment értékelése szerint a megelőző évhez képest gyengébb eredmény részint a csökkenő volumennek és árrésnek, részint a felülvizsgálatokból és újraszervezésekből eredő egyszeri tételeknek, valamint a társaság tevékenységeit érintő különadó-befizetéseknek tudható be.
Nos, itt azĂŠrt felmerĂźlhet a gyanĂş a fentiek alapjĂĄn, hogy a nagyjĂĄbĂłl 10 milliĂĄrd kilowattĂłrĂĄs lakossĂĄgi szegmensben ĂŠrvĂŠnyesĂ­tett ĂĄremelĂŠs durvĂĄn 12 milliĂĄrd forint tĂśbbletbevĂŠtelt eredmĂŠnyez, ĂŠs az engedĂŠlyes ĂĄltal ĂŠrtĂŠkesĂ­tett termĂŠk ĂĄrĂĄban utĂłbb megjelenik az elvonĂĄsra Ă­tĂŠlt nĂŠhĂĄny milliĂĄrd forint is, mondjuk az a befizetĂŠs is, amely az MVM Trade 320 milliĂĄrdos ĂĄrbevĂŠtelĂŠt terhelte.

Félreértés ne essék, az MVM-nek nincs mit a szemére vetni, hiszen ne feledjük, hogy a miniszteri szinten szabályozott szegmensben, hatóságilag szabott árakon kénytelen működni. Másrészt a regionális aspirációkkal bíró erős nemzeti vállalat stratégiája nehezen kifogásolható.

A kérdés csak az, hogy a siófoki kormányülés nyomán létrejövő illetékes bizottság mihez kezd majd az energiaszektorban. Ebből a szempontból közömbös az idézett VET passzus sorsa, amely az országgyűlés elé beterjesztett, részletes vitára váró legújabb módosító csomag alapján kikerülne a törvény szövegéből. A hozzá fűzött szankció hiányában ugyanis puszta illemszabálynak minősül.

A lĂŠnyeges kĂŠrdĂŠs az, hogy a kormĂĄny bizottsĂĄga szembenĂŠz-e azzal, hogy esetleg a kormĂĄnyzati szervek mĹąkĂśdĂŠse nyomĂĄn hĂĄrulhat ĂĄt a fogyasztĂłkra az ĂĄgazati kĂźlĂśnadĂł ebben a bonyolult szektorban.