Egy éven belül kétszer is, összesen 70 forinttal emelkedett az etanol literenkénti jövedéki adója. Az általános forgalmi adót hozzászámítva együttesen 90 forintra növekvő köztehernövekedés miatt a piaci szereplők borúsan látják a szegmens jövőjét: szerintük már nem éri meg a környezetbarát hajtóanyagot használni – írta a Népszava.
Míg korábban évente mintegy 36 millió liter E85-ös biohajtóanyag fogyott el idehaza, addig idén jó ha ennek a mennyiségnek 30-40 százaléka vevőre talál majd – nyilatkozta a Népszavának Héjj Demeter. A Magyar Bioetanol Szövetség elnöke elmondta: már tavaly ősszel drámaian visszaesett az etanol iránti igény, amikor a kormány literenként 40 forinttal emelte az E85-ös üzemanyag jövedéki adóját. Január elejétől pedig ennél a hajtóanyag típusnál további 30 forintos jövedéki adónövelés történt. Így összességében egy év alatt 70 forintos jövedéki tehernövekedés következett be, amely a forgalmi adót is hozzá számítva litereként 90 forintos plusz kiadást jelent a vásárlóknak.
Az adóemelések miatt ma már egy liternyi E85-ös ára – töltőállomástól függően – 320-350 forint körül van. A benzin literjéért átlagban 425 forintot kell fizetni. Vagyis, nincs meg az a 30 százalék körüli árkülönbség, amely versenyképessé tenné a bioüzemanyagot. A kukoricából, illetve más növényekből előállított etanolból ugyanis az alacsonyabb energiatartalma miatt 20-25 százalékkal többet fogyasztanak az autók, mint benzinből. Emellett a járművek etanolra történő átállítása 40-50 ezer forint kiadással jár. Ezeket a tételeket számításba véve pedig már nem éri meg a környezetbarát hajtóanyaggal közlekedni.
Gondban a magyar bioetanol-piac?
Egy éven belül kétszer is, összesen 70 forinttal emelkedett az etanol literenkénti jövedéki adója. Az általános forgalmi adót hozzászámítva együttesen 90 forintra növekvő köztehernövekedés miatt a piaci szereplők borúsan látják a szegmens jövőjét: szerintük már nem éri meg a környezetbarát hajtóanyagot használni – írta a Népszava.
Míg korábban évente mintegy 36 millió liter E85-ös biohajtóanyag fogyott el idehaza, addig idén jó ha ennek a mennyiségnek 30-40 százaléka vevőre talál majd – nyilatkozta a Népszavának Héjj Demeter. A Magyar Bioetanol Szövetség elnöke elmondta: már tavaly ősszel drámaian visszaesett az etanol iránti igény, amikor a kormány literenként 40 forinttal emelte az E85-ös üzemanyag jövedéki adóját. Január elejétől pedig ennél a hajtóanyag típusnál további 30 forintos jövedéki adónövelés történt. Így összességében egy év alatt 70 forintos jövedéki tehernövekedés következett be, amely a forgalmi adót is hozzá számítva litereként 90 forintos plusz kiadást jelent a vásárlóknak.
Az adóemelések miatt ma már egy liternyi E85-ös ára – töltőállomástól függően – 320-350 forint körül van. A benzin literjéért átlagban 425 forintot kell fizetni. Vagyis, nincs meg az a 30 százalék körüli árkülönbség, amely versenyképessé tenné a bioüzemanyagot. A kukoricából, illetve más növényekből előállított etanolból ugyanis az alacsonyabb energiatartalma miatt 20-25 százalékkal többet fogyasztanak az autók, mint benzinből. Emellett a járművek etanolra történő átállítása 40-50 ezer forint kiadással jár. Ezeket a tételeket számításba véve pedig már nem éri meg a környezetbarát hajtóanyaggal közlekedni.