close
Gázt adnak a Déli áramlatnak
Egyéb - Gáz

Gázt adnak a Déli áramlatnak

Az orosz ĂŠs a magyar fĂŠl ma MoszkvĂĄban egyĂźttműkĂśdĂŠsi megĂĄllapodĂĄst Ă­r alĂĄ a DĂŠli ĂĄramlat nevű gĂĄzvezetĂŠkről. A dokumentum kimondja: az OroszorszĂĄgbĂłl MagyarorszĂĄgon ĂĄt tervezett nemzetkĂśzi gĂĄzvezetĂŠket legkĂŠsőbb 2015. december 31-ĂŠn ĂĄt kell adni – Ă­rja a NĂŠpszabadsĂĄg.

 

EgyĂźttműkĂśdĂŠsi megĂĄllapodĂĄst szignĂĄl ma MoszkvĂĄban a DĂŠli ĂĄramlat gĂĄzvezetĂŠk kapcsĂĄn orosz rĂŠszről a Gazprom gĂĄzvĂĄllalat, hazai oldalrĂłl pedig a Magyar FejlesztĂŠsi Bank (MFB).

A vezetĂŠket alapvetően az orosz Gazprom ĂŠs az olasz ENI tervezi kiĂŠpĂ­teni az orosz gĂĄzmezők ĂŠs az olasz fogyasztĂłk ĂśsszekĂśtĂŠsĂŠre, de az orosz fĂŠl a nyomvonalon fekvő Ăśsszes ĂĄllammal kĂźlĂśn szerződĂŠseket igyekszik kĂśtni. (Nem kizĂĄrt egy osztrĂĄk leĂĄgazĂĄs sem.)

A DĂŠli ĂĄramlat magyar szakasza valĂłban az egyik legaktuĂĄlisabb tĂŠma a kĂŠt orszĂĄg kĂśzĂśtt. Újra megerősĂ­tett informĂĄciĂłink szerint tovĂĄbbra is elsősorban a magyar kabinet szorgalmazza a pont egy ĂŠve alĂĄĂ­rt kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄs rĂŠszleteinek Ă­rĂĄsba foglalĂĄsĂĄt. A tavalyi orosz-magyar kormĂĄnyegyezmĂŠny szerint a DĂŠli ĂĄramlat magyar szakaszĂĄra kĂśzĂśs vĂĄllalatot kell alapĂ­tani. Ennek 50 szĂĄzalĂŠkos tulajdonosakĂŠnt az orosz Gazpromot neveztĂŠk meg, a mĂĄsik 50 szĂĄzalĂŠkot pedig a szintĂŠn ĂĄllami MFB jegyeznĂŠ le. Akkor sokan meglepődtek azon, hogy hazai rĂŠszről nem a tervek kidolgozĂĄsĂĄra a Gazprommal mĂĄr kĂśzĂśs vĂĄllalatot is alapĂ­tĂł magyar Molt jelĂśltĂŠk meg, de a hivatalos indoklĂĄs szerint a rĂŠsztulajdonosoknak ĂĄllami irĂĄnyĂ­tĂĄs alatt kell ĂĄllniuk, mĂ­g ez a MolrĂłl mĂĄr nem mondhatĂł el.

Tavaly lapunknak Veres JĂĄnos pĂŠnzĂźgyminiszter – az orosz-magyar kormĂĄnykĂśzi bizottsĂĄg tĂĄrselnĂśke – mĂŠg abbĂŠli remĂŠnyĂŠnek adott hangot, hogy a vegyes vĂĄllalat ĂŠv vĂŠgĂŠig lĂŠtrejĂśhet. Ez vĂŠgĂźl is nem valĂłsult meg: Gazprom-forrĂĄsaink akkor Ăşgy fogalmaztak, hogy az orosz gĂĄztĂĄrsasĂĄg az ĂŠrintett ĂĄllamok – pĂŠldĂĄul BulgĂĄria, Szerbia ĂŠs MagyarorszĂĄg – esetĂŠben egyenszerződĂŠst kĂ­vĂĄn kidolgozni, amihez mĂŠg idő szĂźksĂŠgeltetik.

HabĂĄr a kormĂĄnytagok bĂĄtorĂ­tĂł jelenlĂŠtĂŠben a Gazprom ĂŠs az MFB ma sem cĂŠges alapĂ­tĂł okiratot szignĂĄl, az “egyĂźttműkĂśdĂŠsi megĂĄllapodĂĄs” a tervezett gĂĄzvezetĂŠk hazai szakaszĂĄval kapcsolatos elkĂŠpzelĂŠsek első cĂŠgszintű megfogalmazĂĄsa. E szerint a felek tovĂĄbbra is elkĂśtelezettek a beruhĂĄzĂĄs megvalĂłsĂ­tĂĄsa mellett. Az előkĂŠszĂźletekre most nĂŠgytagĂş “irĂĄnyĂ­tĂłbizottsĂĄg” alakulna, amely tĂśbbek kĂśzĂśtt “irĂĄnyĂ­tanĂĄ” a megvalĂłsĂ­thatĂłsĂĄgi tanulmĂĄny elkĂŠszĂźltĂŠt, illetve mĂĄjus kĂśzepĂŠig vĂŠglegesĂ­tenĂŠ a tervezet formĂĄjĂĄban mĂĄr ma elfogadandĂł cĂŠges alapĂ­tĂł okiratot. A megvalĂłsĂ­thatĂłsĂĄgi tanulmĂĄny azĂŠrt sarkalatos kĂŠrdĂŠs, mert annak elkĂŠszĂ­tĂŠsĂŠt a kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄs is meghagyja a Gazprom-Mol kĂśzĂśs vĂĄllalat kezĂŠben, amely azonban mĂĄig nem ĂĄllt elő a munkĂĄval. A mostani “egyĂźttműkĂśdĂŠsi megĂĄllapodĂĄs” terve is rĂŠszletesen kitĂŠr arra, ennek elkĂŠszĂźltĂŠnek időpontja hĂĄnyszor mĂłdosĂ­thatĂł.

A sok ĂĄltalĂĄnos megĂĄllapĂ­tĂĄs mellett egy komoly konkrĂŠtumot is tartalmaz a dokumentum: e szerint a DĂŠli ĂĄramlat magyar szakaszĂĄt legkĂŠsőbb 2015 vĂŠgĂŠig ĂĄt kellene adni. ÉrtĂŠkelĂŠsek szerint nemzetkĂśzi szinten is ez lenne az első olyan irat, amelyben a Gazprom konkrĂŠt Ă­gĂŠretet tesz a megvalĂłsĂ­tĂĄs hatĂĄridejĂŠre. (Ehhez ĂŠrtelemszerűen alkalmazkodnia kell majd a bulgĂĄriai ĂŠs a szerbiai munkĂĄlatoknak, amelyek szĂĄmĂĄra a mostani orosz-magyar megĂĄllapodĂĄs mintĂĄul is szolgĂĄlhat.) Noha oroszorszĂĄgi ĂŠs kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai terĂźleteken mĂĄr megkezdtĂŠk a DĂŠli ĂĄramlathoz szĂźksĂŠges kivitelezĂŠsi munkĂĄlatokat, egyelőre nem tudni, milyen pĂŠnzĂźgyi konstrukciĂłban valĂłsulna meg a gigaberuhĂĄzĂĄs.

Úgy tudjuk: az orosz-magyar vegyes vĂĄllalatot az alapĂ­tĂłokirat-tervezet szerint egy elnĂśk ĂŠs kĂŠt vezĂŠrigazgatĂł irĂĄnyĂ­tja majd. Az elnĂśki poszton ĂŠvente vĂĄltjĂĄk majd egymĂĄst az orosz ĂŠs a magyar fĂŠl jelĂśltjei. Az első elnĂśk ĂŠrtesĂźlĂŠsĂźnk szerint Erős JĂĄnos, az MFB vezĂŠrigazgatĂłja lehet. A vezĂŠrigazgatĂłkat ĂŠrtelemszerűen szintĂŠn a kĂŠt fĂŠl jelĂślnĂŠ.

PĂŠnzről a tervezetben nem lesz szĂł. SzakĂŠrtők szerint a hazai szakasz kĂśltsĂŠge egymilliĂĄrd eurĂł kĂśrĂźl alakulhat. Ennek pĂŠnzelĂŠsĂŠre a gĂĄzipar helyett elsősorban a hitelezĂŠsben jĂĄratos MFB ajĂĄnlja is magĂĄt. A magyar szakasz megtĂŠrĂźlĂŠsĂŠt korĂĄbban mintegy 20 ĂŠvre tettĂŠk.

A tavalyi kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄssal ellentĂŠtben a most alĂĄĂ­randĂł anyag nem tĂŠr ki a vezetĂŠkhez kapcsolhatĂł magyar fĂśld alatti gĂĄztĂĄrolĂł lehetősĂŠgĂŠre. Ez magyar rĂŠszről szintĂŠn a Mol Ăźgye, hiszen az Ăśsszes gĂĄztĂĄrolĂĄsra alkalmas kimerĂźlt hazai gĂĄzmező a tĂĄrsasĂĄg kezĂŠben van. Noha ennek kapcsĂĄn is tĂśbbszĂśr felreppent egy Mol-Gazprom vegyes vĂĄllalat alapĂ­tĂĄsĂĄnak lehetősĂŠge, e tĂĄrgyban egy ĂŠve folyamatosan “előrehaladottak” a tĂĄrgyalĂĄsok.

ZĂĄhonyrĂłl ĂŠs a MalĂŠvrĂłl is tĂĄrgyalnak MoszkvĂĄban A DĂŠli ĂĄramlat gĂĄzvezetĂŠk megvalĂłsĂ­tĂĄsa mellett magyarorszĂĄgi gĂĄztĂĄrozĂłk kĂśzĂśs kialakĂ­tĂĄsa, a MalĂŠv konszolidĂĄciĂłja lehetnek a legfőbb tĂŠmĂĄi a keddi magyar-orosz kormĂĄnykĂśzi tĂĄrgyalĂĄsoknak, amelyre GyurcsĂĄny Ferenc nyolc minisztere kĂ­sĂŠretĂŠben MoszkvĂĄba lĂĄtogat. A kormĂĄnyfőt Vlagyimir Putyin ĂŠs a magyar tĂĄrcavezetők orosz kollĂŠgĂĄi fogadjĂĄk. A tervek szerint GyurcsĂĄnnyal Dmitrij Medvegyev ĂĄllamfő is talĂĄlkozik. (Az Ăśtvenfős delgĂĄciĂł kĂźlĂśngĂŠppel utazik 12 milliĂł forintĂŠrt. A kormĂĄnyszĂłvivői iroda szerint ez a legolcsĂłbb megoldĂĄs, hiszen menetrend szerinti jĂĄrattal az Ăşt kĂŠt nappal tovĂĄbb tartana, azaz hĂĄromnapos lenne, Ă­gy a repĂźlőjegy ĂĄra mellett szĂĄllĂĄskĂśltsĂŠget is kellene fizetni kĂŠt ĂŠjszakĂĄra.

A megbeszĂŠlĂŠseken a kĂśzlekedĂŠsi egyĂźttműkĂśdĂŠshez kapcsolĂłdĂłan a hosszĂş ideje megvalĂłsĂ­tĂĄs előtt ĂĄllĂł – magyar, orosz ĂŠs ukrĂĄn rĂŠszvĂŠtellel kialakĂ­tandĂł – zĂĄhonyi logisztikai kĂśzpont kĂŠrdĂŠse is terĂ­tĂŠkre kerĂźl. A transzkontinentĂĄlis vasĂşti csomĂłpont tervĂŠnek jĂśvőjĂŠt azonban beĂĄrnyĂŠkolhatja egy szlovĂĄk-orosz terv, amely szerint egy orosz szabvĂĄnynak megfelelő – szĂŠlesebb nyomtĂĄvĂş – vasĂşti vonalat ĂŠpĂ­tenĂŠnek SzlovĂĄkiĂĄn keresztĂźl BĂŠcsig.

SzĂł lesz a MalĂŠv konszolidĂĄciĂłjĂĄrĂłl is, miutĂĄn a magyar lĂŠgitĂĄrsasĂĄg kisebbsĂŠgi tulajdonosĂĄvĂĄ az orosz ĂĄllami Vnyesekonombank (VEB) lĂŠp elő. A pĂŠnzintĂŠzet kezelĂŠsĂŠben ĂĄll az ĂĄllami Aeroflot orosz lĂŠgitĂĄrsasĂĄg, amely ĂĄtvennĂŠ a MalĂŠv operatĂ­v irĂĄnyĂ­tĂĄsĂĄt. A MalĂŠvot birtoklĂł Airbridge Zrt. 49 szĂĄzalĂŠkĂĄt korĂĄbban megszerző orosz tulajdonosok (Borisz ĂŠs Alekszandr Abramovics fivĂŠrek) tavaly nyĂĄron csődĂśt jelentve felszĂĄmoltĂĄk az ĂĄltaluk jegyzett AirUnion orosz lĂŠgiszĂśvetsĂŠget. A MalĂŠv Ăźgye mĂŠg fĂźggőben van, mert a VEB egyelőre nem vette ĂĄt az Airbridge-rĂŠszvĂŠnyeket, ĂŠs a lĂŠgitĂĄrsasĂĄg finanszĂ­rozĂĄsa sem tisztĂĄzott.