close
Olajársokk sorozatban
Egyéb - Olaj

Olajársokk sorozatban

Csökken a dízel adója, drágul a repülés.
Az elmúlt két hétben egy kivételével mindennap új rekordot döntött az olajár – így történt tegnap is. A kormány a jövedéki adó mérséklésével fékezné az üzemanyag drágulását, a légitársaságok viszont árat emelnek – írja a Népszabadság.A nyersolaj hordónkénti ára 47 dollár fölé emelkedett, először a New York-i határidős árupiac 21 éves történetében, miután a lázadó iraki síiták az olajszektor elleni újabb szabotázsokkal fenyegetőztek. Emellett a szakértők arra számítanak, hogy az Egyesült Államokban továbbra is erőteljes lesz az olaj iránti kereslet a készletek csökkenése miatt. A piacra hatott az OPEC-értékelés is, amely az idén és jövőre a világpiaci olajkereslet növekedését jósolja.

Amerikában az olajár egy nap kivételével az elmúlt 14 nap mindegyikén rekordot döntött. Június vége óta az olaj hordója csaknem tíz dollárral drágult.

A sorozatos olajársokkok következtében drágul az üzemanyag, a kormány ezért szerdai ülésén úgy döntött: újabb 80 fillérrel csökken a gázolaj jövedéki adója. A közlemény szerint a 80 filléres adómérséklés hatására további egy forinttal mérséklődhet literenként a gázolaj ára. A kormányrendelet augusztus 23-án, jövő hét hétfőjén lép hatályba, ezt követően válik lehetővé az árcsökkentés.

A kormány az elmúlt héten literenként 1,6 forinttal, 83 forint 40 fillérre mérsékelte a gázolaj jövedéki adóját, míg a benzin jövedéki adójához utoljára július 26-án nyúltak hozzá, akkor literenként egy forint 60 fillér volt a tehercsökkentés.

(A benzin esetében 250, a gázolajnál 225 forintos literenkénti árnál, illetve a fölött mérsékelheti a kormány a jövedéki adót.)

Szintén a kiugró olajárak miatt kényszerülnek a légitársaságok sorra bejelenteni jegyáraik emelését. A Malév kommunikációs igazgatója, Németh Krisztina tegnap szintén bejelentette: a légitársaság várhatóan emeli az üzemanyag – a kerozin – drágasága miatt bevezetett pótdíjat, ám azt, hogy mennyivel, és mikor, még nem lehet tudni.

A Malév június elején a nyersolajárak folyamatos emelkedésével indokolta, hogy menetrend szerinti járatainak többségén útvonalszakaszonként 4 eurós kerozinpótdíjat vezetett be. Akkori tájékoztatásuk szerint a pótdíj bevezetése nélkül a kerozin drágulása egymilliárd forinttal növelné a társaság kiadásait.

Hasonló lépésre szánta rá magát egyébként a Malév konkurenseinek többsége. A KLM holland légitársaság is tegnap jelentette be, hogy szeptember elejétől 3 euróval emeli a jegyekre kivetett üzemanyagadót. A bejelentés szerint az adót akkor csökkentik, ha a nyersolaj ára 30 napon 35 dollár alatt marad.

Az Air France azt közölte tegnap, hogy hasonló okból augusztus 24-től tervezi két euróval emelni az üzemanyagadót a hazai, illetve 3 euróval az európai, továbbá az észak-afrikai járatokon. A hosszabb járatokon a külön teher a 10-12 eurót is eléri.

A Lufthansa riválisainak bejelentésével egy időben jelezte: augusztus 24-től a belföldi és európai útvonalakon szakaszonként 2 eurós pótdíjat szed majd utasaitól. A tengerentúli járatokon, ahol az összköltségben magasabb arányt képvisel a kerozin ára, járatonként 7 eurót kell ráfizetni az eddigi tarifákra.


Többnyire kérdőmondatokat használok, csillagásznak, atomfizikusnak készültem, de végül újságíró lettem. Húsz éve foglalkozom energiaügyekkel. Tizenhét éve, egy programozó barátommal alapítottuk az energiainfo-t, mindazoknak, akiket nemcsak a "mi" érdekel, hanem a "hogyan" is. Hiszek benne, hogy a kételkedés, és a nyitottság visz előbbre.