BizonytalansĂĄgok ĂŠs nehĂŠzsĂŠgek bőven adĂłdtak, Ăgy nem meglepő, hogy az
esztendő utolsĂł napjaira tolĂłdik majd a cselekvĂŠsi terv postĂĄzĂĄsa BrĂźsszelbe. Az
NCsT-t ugyanis azĂŠrt vĂĄrja jĂşnius Ăłta az EurĂłpai UniĂł BizottsĂĄga, mert a
standard formĂĄtumĂş dokumentumokbĂłl kĂvĂĄnja megĂtĂŠlni azoknak a
terveknek ĂŠs intĂŠzkedĂŠseknek a hihetősĂŠgĂŠt, amelyek a tagĂĄllamok immĂĄr
jogilag kĂśtelező vĂĄllalĂĄsait tartalmazzĂĄk az uniĂłs 20%-os megĂşjulĂł
rĂŠszarĂĄny 2020-ig tĂśrtĂŠnő elĂŠrĂŠse ĂŠrdekĂŠben. TĂŠny, hogy jelen pillanatban mĂĄr hazĂĄnk az egyetlen orszĂĄg, amelynek
cselekvĂŠsi terve nem olvashatĂł a BizottsĂĄg honlapjĂĄn, s ez bizony nem
tĂşlsĂĄgosan vigasztalĂł. Bizonyos igazsĂĄg van viszont azon vĂŠlekedĂŠsekben,
amelyek szerint nĂŠmi kĂŠslekedĂŠs mĂŠg mindig jobb, mint ĂĄtgondolatlan ĂŠs
nem kellően előkĂŠszĂtett tervekkel előĂĄllni.
Erősen valĂłszĂnű, hogy ilyen alapos ĂŠs konzisztens hosszĂştĂĄvĂş terv mĂŠg nem kĂŠszĂźlt idehaza ebben a műfajban. Igaz, ehhez nyilvĂĄn hozzĂĄjĂĄrult az elvĂĄrt rĂŠszletes sablon is, amely a 2009/28 EK megĂşjulĂł irĂĄnyelv mellĂŠkletekĂŠnt sokkolta az ĂŠrintetteket, s amelynek ismeretĂŠben vilĂĄgossĂĄ vĂĄlt, hogy a âMegĂşjulĂł energia stratĂŠgia 2008-2020â lĂĄtszatkompromisszumai nem lesznek elĂŠgsĂŠgesek.
Az NCsT tĂśbb mint kĂŠtszĂĄz oldalas dokumentuma â jelenleg mĂŠg tervezet – rĂŠszletesen bemutatja, hogyan kĂvĂĄnjuk teljesĂteni a jogilag kĂśtelező 13%-os megĂşjulĂł rĂŠszarĂĄnyt a bruttĂł vĂŠgső energiafelhasznĂĄlĂĄsban, sőt hogyan kĂvĂĄnjuk az időkĂśzben magunk elĂŠ tűzĂśtt, 14,65%-ra megemelt cĂŠlĂŠrtĂŠket elĂŠrni, gyakorlatilag fĂŠlretĂŠve a tavalyelőtti kormĂĄnyhatĂĄrozat stratĂŠgia elkĂŠpzelĂŠseit.
Az Ăşj cĂŠlkitűzĂŠsek meglehetősen ambiciĂłzusak. A teljes vĂŠgső fogyasztĂĄs 14,65%-os rĂŠszarĂĄnyĂĄt Ăşgy kell tĂz ĂŠv alatt elĂŠrnĂźnk a jelenlegi 7,4%-os szintről, hogy a villamosenergia-termelĂŠs 6,7%-ĂĄt 10,9%-ra, a fűtĂŠs-hűtĂŠs 9%-ĂĄt 18,9%-ra, a kĂśzlekedĂŠs 3,7%-ĂĄt pedig 10%-ra tornĂĄsszuk fel.
Az ĂĄramtermelĂŠsben a mostanĂĄig beĂŠpĂtett 51 megawatt helyett 66 megawatt vĂzenergia kapacitĂĄstĂłl vĂĄrjuk a jelenleg megtermelt mennyisĂŠg kĂśzel kĂŠtszeresĂŠt (238 gigawattĂłra) 2010-re, ĂŠs tĂśbb mint duplĂĄjĂĄra nĂśvekszik a tervek szerint a szĂŠlturbinĂĄk ma Ăśsszesen 330 megawatt beĂŠpĂtett teljesĂtőkĂŠpessĂŠge. RendkĂvĂźl impozĂĄns fejlődĂŠs elĂŠ nĂŠz a biomassza alapĂş termelĂŠs, amely az idei 1350 gigawattĂłra helyett tĂz ĂŠv mĂşlva tĂśbb mint 3000 gigawattĂłra energiamennyisĂŠget produkĂĄlhat.
A leglĂĄtvĂĄnyosabb előrelĂŠpĂŠst mindazonĂĄltal a napenergia (fotovoltaikus) ĂŠs a fĂśldhő hasznosĂtĂĄsa mutathatja majd, az előbbi kĂśzel nulla bĂĄzisrĂłl tervez 63 megawatt kapacitĂĄssal 81 gigawattĂłra energiĂĄt szolgĂĄltatni, az utĂłbbi pedig a tĂŠnylegesen nulla bĂĄzisrĂłl veszi cĂŠlba 410 gigawattĂłra megtermelĂŠsĂŠt.
Ăgy tűnik, az NCsT sarokszĂĄmai tekintetĂŠben a hosszĂş ĂŠs intenzĂv egyeztetĂŠs eredmĂŠnyekĂŠppen nagyjĂĄbĂłl pozitĂv egyetĂŠrtĂŠs alakult ki a meghatĂĄrozĂł szakmai (befektetői ĂŠs Ăźzemeltetői, illetve termelői) ĂŠrdekcsoportok kĂśzĂśtt. Ami nĂŠmi aggodalomra adhat okot, az a ârĂśvid pĂłrĂĄzra fogottâ tĂĄrsadalmi egyeztetĂŠs, amelynek nĂŠgy ĂŠs fĂŠl napja jĂł esetben a tervezet ĂĄttanulmĂĄnyozĂĄsĂĄra lehetett elĂŠg mĂşlt szerdĂĄig.
Pedig a zĂśldgazdasĂĄg kĂśzvetlen haszonĂŠlvezői mellett nem ĂĄrtana a szĂŠlesebb tĂĄrsadalom konszenzusĂĄt is elĂŠrni a grandiĂłzus tervekhez, miutĂĄn a cĂŠlszĂĄmok realizĂĄlĂĄsa rĂŠszben a kĂśltsĂŠgvetĂŠsi forrĂĄsokbĂłl (adĂłkbĂłl) finanszĂrozott beruhĂĄzĂĄsi tĂĄmogatĂĄsokbĂłl, tovĂĄbbĂĄ a fogyasztĂłi minősĂŠgĂźnkből fakadĂłan az ĂĄrakban mindnyĂĄjunk ĂĄltal finanszĂrozott műkĂśdĂŠsi tĂĄmogatĂĄsokbĂłl tĂśrtĂŠnik.
AkĂĄr a napjainkban műkĂśdő betĂĄplĂĄlĂĄsi tarifa (KĂT-rendszer), akĂĄr a tervekben emlĂtett zĂśld bizonyĂtvĂĄny rendszer vĂŠgső teherhordozĂłi a fogyasztĂłk. Ăgy a jĂśvőbeli terhek vĂĄllalĂĄsĂĄhoz nem ĂĄrtana a cĂŠlokkal legalĂĄbb tisztĂĄban lenni. Hiszen emlĂŠkezhetĂźnk arra, hogy az elmĂşlt ĂŠvekben a viszonylag alacsony rĂŠszarĂĄny elĂŠrĂŠse hogyan bolygatta fel a fafeldolgozĂł ipar ĂĄraitĂłl az ĂĄramfogyasztĂłk szĂĄmlĂĄjĂĄig a kedĂŠlyeket.
Ăs ĂŠppen a cĂŠlok tekintetĂŠben nĂŠmileg zavarba ejtő az NCsT. Azt vĂĄrnĂĄnk, hogy a klĂmavĂŠdelmi szempontok (kibocsĂĄtĂĄs csĂśkkentĂŠs) ĂĄllnak az első helyen, ĂĄm a dokumentum az ellĂĄtĂĄsbiztonsĂĄg nĂśvelĂŠsĂŠt (import csĂśkkentĂŠse) nevezi meg fő szempontkĂŠnt. Jelentős motivĂĄciĂł mĂŠg a vidĂŠkfejlesztĂŠs, illetve a munkahely-teremtĂŠs is.
KĂŠtsĂŠgkĂvĂźl vonzĂł jelszavak ĂŠs perspektĂvĂĄk, de az orszĂĄg hĂşzóågazatĂĄvĂĄ vĂĄlĂł zĂśldgazdasĂĄg vĂziĂłja egyelőre nem tűnik kellően alĂĄtĂĄmasztottnak, miutĂĄn ĂŠppen az nem lĂĄtszik a technolĂłgiĂĄk jĂśvőjĂŠből kirajzolĂłdni, hogy hol volna komparatĂv előnye az orszĂĄgnak a megĂşjulĂł forrĂĄsok hasznosĂtĂĄsĂĄnak nem csekĂŠly forrĂĄsokat igĂŠnylő ĂśsztĂśnzĂŠsĂŠből.Â
Az NCsT-t a vĂŠgső simĂtĂĄsok utĂĄn nyilvĂĄn hamarosan elfogadja a kormĂĄny. A tĂĄrsadalmi konszenzus kialakĂtĂĄsa mĂŠg vĂĄrat magĂĄra, de mĂŠg nem kĂŠső ebbe az irĂĄnyba is erőfeszĂtĂŠseket tenni. TalĂĄn ez mĂŠg sĂźrgetőbb ĂŠs lĂŠnyegesebb volna, mint a tervbe vett, ĂĄm ma mĂŠg kĂśrvonalazatlan âzĂśld bankâ stĂĄtusĂĄnak tisztĂĄzĂĄsa, vagy a villamosenergia rendszer rugalmatlansĂĄgĂĄnak oldĂĄsĂĄt cĂŠlzĂł, hiĂĄnyzĂł intĂŠzkedĂŠsek.