close
Bizonytalanságok a zöldenergia tervekben
Blog - Egyéb - Megújuló

Bizonytalanságok a zöldenergia tervekben

BizonytalansĂĄgok ĂŠs nehĂŠzsĂŠgek bőven adĂłdtak, Ă­gy nem meglepő, hogy az
esztendő utolsĂł napjaira tolĂłdik majd a cselekvĂŠsi terv postĂĄzĂĄsa BrĂźsszelbe. Az
NCsT-t ugyanis azĂŠrt vĂĄrja jĂşnius Ăłta az EurĂłpai UniĂł BizottsĂĄga, mert a
standard formĂĄtumĂş dokumentumokbĂłl kĂ­vĂĄnja megĂ­tĂŠlni azoknak a
terveknek ĂŠs intĂŠzkedĂŠseknek a hihetősĂŠgĂŠt, amelyek a tagĂĄllamok immĂĄr
jogilag kĂśtelező vĂĄllalĂĄsait tartalmazzĂĄk az uniĂłs 20%-os megĂşjulĂł
rĂŠszarĂĄny 2020-ig tĂśrtĂŠnő elĂŠrĂŠse ĂŠrdekĂŠben. TĂŠny, hogy jelen pillanatban mĂĄr hazĂĄnk az egyetlen orszĂĄg, amelynek
cselekvĂŠsi terve nem olvashatĂł a BizottsĂĄg honlapjĂĄn, s ez bizony nem
tĂşlsĂĄgosan vigasztalĂł. Bizonyos igazsĂĄg van viszont azon vĂŠlekedĂŠsekben,
amelyek szerint nĂŠmi kĂŠslekedĂŠs mĂŠg mindig jobb, mint ĂĄtgondolatlan ĂŠs
nem kellően előkĂŠszĂ­tett tervekkel előĂĄllni.

Erősen valĂłszĂ­nű, hogy ilyen alapos ĂŠs konzisztens hosszĂştĂĄvĂş terv mĂŠg nem kĂŠszĂźlt idehaza ebben a műfajban. Igaz, ehhez nyilvĂĄn hozzĂĄjĂĄrult az elvĂĄrt rĂŠszletes sablon is, amely a 2009/28 EK megĂşjulĂł irĂĄnyelv mellĂŠkletekĂŠnt sokkolta az ĂŠrintetteket, s amelynek ismeretĂŠben vilĂĄgossĂĄ vĂĄlt, hogy a „MegĂşjulĂł energia stratĂŠgia 2008-2020” lĂĄtszatkompromisszumai nem lesznek elĂŠgsĂŠgesek.

Az NCsT tĂśbb mint kĂŠtszĂĄz oldalas dokumentuma – jelenleg mĂŠg tervezet – rĂŠszletesen bemutatja, hogyan kĂ­vĂĄnjuk teljesĂ­teni a jogilag kĂśtelező 13%-os megĂşjulĂł rĂŠszarĂĄnyt a bruttĂł vĂŠgső energiafelhasznĂĄlĂĄsban, sőt hogyan kĂ­vĂĄnjuk az időkĂśzben magunk elĂŠ tűzĂśtt, 14,65%-ra megemelt cĂŠlĂŠrtĂŠket elĂŠrni, gyakorlatilag fĂŠlretĂŠve a tavalyelőtti kormĂĄnyhatĂĄrozat stratĂŠgia elkĂŠpzelĂŠseit.

Az Ăşj cĂŠlkitűzĂŠsek meglehetősen ambiciĂłzusak. A teljes vĂŠgső fogyasztĂĄs 14,65%-os rĂŠszarĂĄnyĂĄt Ăşgy kell tĂ­z ĂŠv alatt elĂŠrnĂźnk a jelenlegi 7,4%-os szintről, hogy a villamosenergia-termelĂŠs 6,7%-ĂĄt 10,9%-ra, a fűtĂŠs-hűtĂŠs 9%-ĂĄt 18,9%-ra, a kĂśzlekedĂŠs 3,7%-ĂĄt pedig 10%-ra tornĂĄsszuk fel.

Az ĂĄramtermelĂŠsben a mostanĂĄig beĂŠpĂ­tett 51 megawatt helyett 66 megawatt vĂ­zenergia kapacitĂĄstĂłl vĂĄrjuk a jelenleg megtermelt mennyisĂŠg kĂśzel kĂŠtszeresĂŠt (238 gigawattĂłra) 2010-re, ĂŠs tĂśbb mint duplĂĄjĂĄra nĂśvekszik a tervek szerint a szĂŠlturbinĂĄk ma Ăśsszesen 330 megawatt beĂŠpĂ­tett teljesĂ­tőkĂŠpessĂŠge. RendkĂ­vĂźl impozĂĄns fejlődĂŠs elĂŠ nĂŠz a biomassza alapĂş termelĂŠs, amely az idei 1350 gigawattĂłra helyett tĂ­z ĂŠv mĂşlva tĂśbb mint 3000 gigawattĂłra energiamennyisĂŠget produkĂĄlhat.

A leglĂĄtvĂĄnyosabb előrelĂŠpĂŠst mindazonĂĄltal a napenergia (fotovoltaikus) ĂŠs a fĂśldhő hasznosĂ­tĂĄsa mutathatja majd, az előbbi kĂśzel nulla bĂĄzisrĂłl tervez 63 megawatt kapacitĂĄssal 81 gigawattĂłra energiĂĄt szolgĂĄltatni, az utĂłbbi pedig a tĂŠnylegesen nulla bĂĄzisrĂłl veszi cĂŠlba 410 gigawattĂłra megtermelĂŠsĂŠt.
Úgy tűnik, az NCsT sarokszĂĄmai tekintetĂŠben a hosszĂş ĂŠs intenzĂ­v egyeztetĂŠs eredmĂŠnyekĂŠppen nagyjĂĄbĂłl pozitĂ­v egyetĂŠrtĂŠs alakult ki a meghatĂĄrozĂł szakmai (befektetői ĂŠs Ăźzemeltetői, illetve termelői) ĂŠrdekcsoportok kĂśzĂśtt. Ami nĂŠmi aggodalomra adhat okot, az a „rĂśvid pĂłrĂĄzra fogott” tĂĄrsadalmi egyeztetĂŠs, amelynek nĂŠgy ĂŠs fĂŠl napja jĂł esetben a tervezet ĂĄttanulmĂĄnyozĂĄsĂĄra lehetett elĂŠg mĂşlt szerdĂĄig.

Pedig a zĂśldgazdasĂĄg kĂśzvetlen haszonĂŠlvezői mellett nem ĂĄrtana a szĂŠlesebb tĂĄrsadalom konszenzusĂĄt is elĂŠrni a grandiĂłzus tervekhez, miutĂĄn a cĂŠlszĂĄmok realizĂĄlĂĄsa rĂŠszben a kĂśltsĂŠgvetĂŠsi forrĂĄsokbĂłl (adĂłkbĂłl) finanszĂ­rozott beruhĂĄzĂĄsi tĂĄmogatĂĄsokbĂłl, tovĂĄbbĂĄ a fogyasztĂłi minősĂŠgĂźnkből fakadĂłan az ĂĄrakban mindnyĂĄjunk ĂĄltal finanszĂ­rozott műkĂśdĂŠsi tĂĄmogatĂĄsokbĂłl tĂśrtĂŠnik.

AkĂĄr a napjainkban műkĂśdő betĂĄplĂĄlĂĄsi tarifa (KÁT-rendszer), akĂĄr a tervekben emlĂ­tett zĂśld bizonyĂ­tvĂĄny rendszer vĂŠgső teherhordozĂłi a fogyasztĂłk. Így a jĂśvőbeli terhek vĂĄllalĂĄsĂĄhoz nem ĂĄrtana a cĂŠlokkal legalĂĄbb tisztĂĄban lenni. Hiszen emlĂŠkezhetĂźnk arra, hogy az elmĂşlt ĂŠvekben a viszonylag alacsony rĂŠszarĂĄny elĂŠrĂŠse hogyan bolygatta fel a fafeldolgozĂł ipar ĂĄraitĂłl az ĂĄramfogyasztĂłk szĂĄmlĂĄjĂĄig a kedĂŠlyeket.

És ĂŠppen a cĂŠlok tekintetĂŠben nĂŠmileg zavarba ejtő az NCsT. Azt vĂĄrnĂĄnk, hogy a klĂ­mavĂŠdelmi szempontok (kibocsĂĄtĂĄs csĂśkkentĂŠs) ĂĄllnak az első helyen, ĂĄm a dokumentum az ellĂĄtĂĄsbiztonsĂĄg nĂśvelĂŠsĂŠt (import csĂśkkentĂŠse) nevezi meg fő szempontkĂŠnt. Jelentős motivĂĄciĂł mĂŠg a vidĂŠkfejlesztĂŠs, illetve a munkahely-teremtĂŠs is.

KĂŠtsĂŠgkĂ­vĂźl vonzĂł jelszavak ĂŠs perspektĂ­vĂĄk, de az orszĂĄg hĂşzóågazatĂĄvĂĄ vĂĄlĂł zĂśldgazdasĂĄg vĂ­ziĂłja egyelőre nem tűnik kellően alĂĄtĂĄmasztottnak, miutĂĄn ĂŠppen az nem lĂĄtszik a technolĂłgiĂĄk jĂśvőjĂŠből kirajzolĂłdni, hogy hol volna komparatĂ­v előnye az orszĂĄgnak a megĂşjulĂł forrĂĄsok hasznosĂ­tĂĄsĂĄnak nem csekĂŠly forrĂĄsokat igĂŠnylő ĂśsztĂśnzĂŠsĂŠből. 

Az NCsT-t a vĂŠgső simĂ­tĂĄsok utĂĄn nyilvĂĄn hamarosan elfogadja a kormĂĄny. A tĂĄrsadalmi konszenzus kialakĂ­tĂĄsa mĂŠg vĂĄrat magĂĄra, de mĂŠg nem kĂŠső ebbe az irĂĄnyba is erőfeszĂ­tĂŠseket tenni. TalĂĄn ez mĂŠg sĂźrgetőbb ĂŠs lĂŠnyegesebb volna, mint a tervbe vett, ĂĄm ma mĂŠg kĂśrvonalazatlan „zĂśld bank” stĂĄtusĂĄnak tisztĂĄzĂĄsa, vagy a villamosenergia rendszer rugalmatlansĂĄgĂĄnak oldĂĄsĂĄt cĂŠlzĂł, hiĂĄnyzĂł intĂŠzkedĂŠsek.