close
Az egyetemes szogáltatásban nincs pénz az e-mobilitásra
E-mobilitás - Egyéb

Az egyetemes szogáltatásban nincs pénz az e-mobilitásra

Az egyetemes áramszolgáltatásban nincs tartalék, egy újabb, az e-mobilitás támogatására hivatott keressztfinanszírozásra – hangzott el a napokban egy budapesti szakmai fórumon, az energiahivatal képviselőjétől. A kerekasztalbeszélgetés résztvevői alapvetően paici alapon képzelik az elektromos közlekedés fejlesztését, fejlődését.

Az árampiac nyílt, ahol a kereskedelmi tevékenység és az infrastruktúra szétválasztva működik – emlékeztetett Grabner Péter, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatala energetikáért felleős elnökhelyettese. Az infrastruktúrában nincs versenyt, a szabad hozzáférést szabályozottan biztosítani kell – tette hozzá. Ennek a kötelezettségnek a keretében kell megoldani, hogy a kereskedők elérjék, elérhessék a fogyasztkat. Bármiylen új dolgot szeretnénk, ehhez kell alkalmazkodni – jelentette ki Grabner Péter, aki szerint ez inkább lehetőség, mint korlát. Azzal folytatta, hogy az árampaic sajátosságai miatt az eámobilitás is nyilvánvalóan érintkezik az egyetemes árszabályozással. Nehezen tudok azzal azonosulni, nhogy az egyetemes szolgáltatásban kellene különleges konstrukciót kitalálni az elektromos közlekedés számára – mondta a MEKH elnökhelyettese, hozzátéve, hgy az egyetemes szolgáltatás árszabályozása nem bír el további keresztfinansízrozást, nincsbenne költségtartalék erre, viszont nincs is erre szükség Grabner Péter szerint. A beszélgetésen többen is úgy vélték, erősen sportszerűtlen lenne a hagyomyánso közlekedéssel és az üzemanyagiparral szemben, ha az elektromos autózás a szociális szempontok alapján kialakított egyetemes szolgáltatási árakon jutna energiához. Az eneergiaihivatal elnökhelyettese a beszélgetésen emlékeztetett, hogy az infrastruktúra üzemeltetés szabályozott tarifáinak, a rendszerhasználati díjaknak az üzemeltetést kell finanszírozniuk. Ezek a díjak sem terheltetők meg újabb feladataokkal, kötelezettségekkel. Ha így történne uyganazt a pénzügyi tortát darabolnánk tovább. Ez abszolút rossz irány volna – hangsúlyozta Grabner Péter – nem lehet egy kisebb fogyasztói csoport érdekében oylan jelleggű beruházásokat finanszítortatni a rendszerhasználati díjak terhére, ami az összes fogyasztó számára a szolgáltatás minőségének romlásával jár. Olyan modellt támogatunk – mondta az energiahivatal elnökhelyettese -, ami a rendszerhasználattól fggeltenül képzeli el a töltőinfrastruktőra fejlesztését. Más kérdés – jegyezte meg Grabner Péter, hogy az elsoztói engedélyesek milyen eszközökkel ösztönözhetők az ebben a folyamatban való részvételre. A MEKH energetikáért felelős elnökhelyettese rendkívül fontosnak nevezte, hgy a most formálódó szabályozási környezet olyan legyen, amit nem kell túl sűrán módosítani.