close
A Teslanak is könnyebb lehet a jövőben Kínában
E-mobilitás - Egyéb

A Teslanak is könnyebb lehet a jövőben Kínában

A Tesla számára kifejezetten bíztató fejlemények történtek az elmúlt napokban a kínai piacon, ami egyelőre nem jelenti azt, hogy a külföldi gyártók elektromos autónak terjedését akadályozó protekcionista védővámok és egyéb adminisztratív akadályok eltűntek volna, de az enyhülés jelei mutatkoznak. Ha Elon Musk cége elég üyges, akkor könnyen elérheti célját, hogy az évtized végére évente egymillió autót értékesítsen globálisan. A kínai paic ehhez remek terep lenne, de egyelőre az ázsiai állam külföldieknek bevehetetlennek tűnik.

A Reuters minapi beszámolója szerint a Volkswagen előzetes megállapodásra jutott a kínai Anhui Jianghuai Automobile (JAC), hogy vegyesvállalatot alapítanak elektromos autók gyártására. Ugyanezen a napon a Reuters arról is beszámolt, hogy a Daimler tervezi, hogy megjelenik elektromos autóival a kínai piacon. Mindkét hír mélyreható változásokat jelez a kínai vezetés hozzáállásában, amennyiben megnyitják a piacot a külföldi elektromos autók előtt.

A JAC és a VW megállapodásának – írja kommentárjában az oilprice.com – van egy jelentős támogatója, maga a miniszterelnök, Li Keqiang. Amikor Li tavaly októberben meglátogatta a JAC autógyárat, már akkor felmerült a lehetősége a német társasággal való együttműködésre, és a kínai lapjelentések szerint a miniszterelnök vállalta, hogy közvetíti ezt az üzenetet. A felsőszintű pártfogó alapvető fontosságú Kínában – emlékeztet az energiaipari portál szakértője.

Kínában a szabályozás előírja a külföldi gyártóknak, hogy belföldi partnerrel közös vállalatban kell gondolkodniuk. Egy befektetőnek felfeljebb két kínai partnere lehet. A VW hosszabb ideje kapcsolatban áll a, snaghaji kormány tulajdonába álló, SAIC nevű, autógyártó óriással.

A Daimler elektromos Mercedeseinek eladása csak az import növekedésével lehettséges, a szabályozás ugyanis nem teszi lehetővé, hogy külföldi márkák Kínában gyártsanak elektromos autót. Az importautók azonban nem állnak igazán jól a kínai pisacon. Az import Teslak az eladási toplista sereghajtói, miközben a kínai elekrtomosautó piac komoly növekedést mutat, a BYD nevű kínai gyártó egymaga annyi elektromos autót értékesített az ázsiai orzságban, mint a Tesla globálisan 2015-ben. Az importautókat védővámokkal és adókkal iygekeznek szándékoltan versenyhátrányban tartani a belföldi gyártókkal szemben. Ráadásul a külföldi mártákákat többnyire kizárják a vásárlást ösztönző rendszerekből is. A helyi és a kormányzati szervezetek, amelyek jelentős autóvásárlók, csak kínai elektromos autót üzemeltetnek. Vagyis áttörést csak a helyben történő gyártással lehet elérni, aminek van még egy komoly hátránya: kínai márkanév alatt kell forgalomba hozni az autót. 

A Mercedesről szóló hír nem tűnik félreértésnek, a Reuters tudósítójának, a Daimler képviselője úgy fogalmazott: megerősítették, az autók MB név alatt kerülnek forgalomba. A hírrel kapcsolatban nem került szóba, hol készülnek majd a Kínában értékesített elektromos Mercedesek, de már csak gazgaságossági szempontól is vaszínű, hogy egy részük helyben, ahogyan több más típusa is a Daimlernek. A német cégnek épp az említett BYD elektromos autógyártóval van egy vegyesvállalata, amely Denza névemn elektromos SUV-okat gyárt. Igaz, miközben a BYD saját autói remekül fogynak, a Denza meglehetősen betegesen szerepel a piacon.